Roskilde '09

Chart Attacks udgave af Rene ord for pengene. Hvad er hot, hvad er not, hvad skal man ikke bruge penge på og hvad skal man end ikke bruge båndbredde på. Dette forum er ikke kun begrænset til musik, men også film, spil, restauranter, diskoteker. Kort sagt alt, hvad man kan spare penge på eller anbefale.

Redaktør: 3dotz

Besvar
Fairground
CA Party Freak
Indlæg: 1486
Tilmeldt: 22 apr 2002, 16:01
Geografisk sted: ..::CPH::..

Roskilde '09

Indlæg af Fairground »

Ligesom sidste år vil jeg igen prøve at skrive et lille review af noget af det jeg så på Roskilde iår!

Generelt var der et kæmpe probem i år. Fejlplaceringer på scenerne. Svenskerne havde åbenbart fået Orange som default. Ulf Lundaal, Håkan Hellstrom og Petter hvor ingen af dem kunne trække noget der lignede en tredjedel af hvad orange kan indeholde. Så syndt både for kunstnere og publikum. Derudover så lørdag aften helt forrykt Malk skulle ha spillet på orange og Deadmau5 skulle ha' haft arena. Dette gik igen mange gange i løbet af festivalen både mht. spillested, men også mht. tidspunktet folk spillede på.

Petter: Første fejlplacering på Orange. Han nåede kun at få første pit med sig og generelt er svensk rap en lidt svær størrelse når man står i DK. Dog gik folk fuldstændig amok da LOC kom ind og featuerede på et nummer. I løbet af 10 sek var der nærmest dobbelt så mange mennesker på orange hvilket bare viser hvor grim en placering Petter havde fået.

Kanye West: Må siges at være den mest arrogante kunstner jeg nogensinde har set. Han stod bomstille med læderjakke og solbriller stift stirrende på samme punkt i stortset samtlige 89min koncerten varede. Virkede som om han slet ik' gad være der og at de små 50 - 60.000 mennesker som ville se ham var til grin. Han startede med et par nyere numre hvor han fik publikum nogenlunde med, men derefter fik han en psykose og gav en over 15min lang mumlende tale om alt fra sin mor og sin Åhh så hårde barndom til michael jacksom og presset at være kendt. Dette medførte massive "buuh" tilråb og piftekoncert hvilket jeg normalt er imod, men her virkede det passende da det var over 1/6 af hans tid på scenen som blev brugt på det. Herefter gik han dog i hit parade med stortset alt hvad han har hittet med indenfor de sidste par år som fx. Heartless, Stronger, American boy, Touch the sky og Diamonds. Dog blev disse kun udført i meget korte medley versioner hvilket blev en lidt tam oplevelse. Alt i alt en ret skuffende koncert jeg kun gik derfra med tanken om at nu kunne jeg sige jeg havde givet ham en chance live, men foretrak ham derhjemme og et håb om at Trentemøller kunne gøre det bedre en 45min efter...

Trentemøller: ..han strak den dog lige et kvarter mere end beregnet, men herefter var der så også dømt fest. Helt klart en af de fedeste koncerter på Roskilde i år. Med en blanding af et technoset i hans minimale lidt klaustrofobiske verden og så et mere rock'et poppet og stille set hvor han fik forskellige kunstnere ind som Steen Jørgensen(Sort sol), Josephine fra JaConfetti, Michael Simpson, Anne Trolle mfl. Masser af nye edit af kendte hits som han teasede med og små bidder af numre man troede man havde glemt. Super fed fest han fik kørt afsted. Man kunne dog godt mærke og se at mange blev skuffede da de ikke fik serveret What else is there og Moan pronto, men for folk som rent faktisk kan lide den musik trentemøller står for var den en fantastisk nat.

Oasis: Episk at høre og se de gutter hvems musik som man er opvokset med. Liam som stadig i parkacoat(det var stadig 20-25 grader da de spillede), tydeligt påvirket, foroverbøjet med spændt overlæbe fuldstændig arrogant overfor alle andre og Noel som mere og mere ligner en blanding af en Beatle og en hobo. Men de serverede 100% hvad de skulle og at høre blandingen af deres nyere numre og deres gamle hits som Roll with it, Don't look back in anger osv. var intet andet end episk!

N.A.S.A: Tag to rappende jamaicanere og tilføj et megamix af storset alle hits fra hiphop, rock, pop og dance musik så har du N.A.S.A. Sindsygt fedt.

La Coca nostra: Tag de tre gutter fra House of Pain og krydder med et Special Teamz og et Non Phixion medlem. Det man får er ægte rap / hip hop. Ingen bling bling og poppede melodier, men ondt og ægte. Masser og sindsyge rim og reelle budskaber. Helt sikkert nogle jeg skal se hvis de kommer forbi DK igen og så sluttede selvfølgelig af med Jump around fra de gode gamle House og Pain dage.

Marnie Stern: Allanis morissette blandet med 70'er syrerock sådan kan Marnie stern godt beskrives for dem som ikke kender hende. Derfor var det også ærgeligt at skulle se dem kl. 17 i 40grader varmt telt på en festival. Et mørkt spillested ville ha' klædt dem rigtig godt hvilket nok også lidt ødelagde min oplevelse.

Den sorte skole: Så fedt. De løftede arven fra sidste år på skateparken og sprængte alle forventninger.



Tom Middleton: Så ham første gang til Stella polaris i 2007 hvor han spillede et super lækkert sæt og hvor han midt i dette måtte finde en mikrofon og fortælle "I've never seen such a chilledout audience. På roskilde fik han æren af at spille Loungen op hvilket han gjorde rigtig fornuftigt og med skæve mashups af fx. Lionel richies All night long kørte han stille og roligt folk op igen ovenpå en hård dag i solen.

Fever ray: Karin Dreiers(The knife, aka hende der synger på what else is there) nye solo projekt havde fået plads på arena kl. 00 to timer før overhypede Malk de Koijn, men desværre allerede på dette tidspunkt var der fuldstændig fyldt i og udenfor teltet. Vi fik dog en fornuftig plads, men her kunne man for alvor se hvor snævertsynet Roskildes publikum er blevet. Der gik ikke mere end 10min så væltede folk ud af teltet igen, begyndte at slås, skubbe og råbe op. Super pinligt at se og høre på. Efter ca. en time lod jeg albertslund og proletar være hvad de nu engang var og smuttede ned til Cosmopol, købte en kæmpe øl, fandt mig en god plads oppe foran og prøvede at lade lidt energi op til min aftens højdepunkt kom på...

Deadmau5: ...nemlig dødmu5'en og dette fortrød jeg ik'. Efter en halv time var teltet fyldt op og allerede her var steminingen på kogepunktet. Mau5 gik på præcis 02 og herefter gik folk helt amok og hoppede stortset konstant de næste to timer til han havde leveret alt hvad han havde i posen. Fantastisk nat som var helt på højde med Trente's set på Orange hvis ikke bedre pga. den energi der var i teltet. Joel er og bliver en supernørd og han leverede alt hvad jeg havde forventet.



Pete Doherty: En mand jeg ikke rigtig har haft noget forhold til før da jeg er træt af at skulle se ham og hans modelkæreste på forsiden af EB konstant, men nøj han overraskede mig positivt. En helt rolig mand siddende på en skammel midt på scenen kun iført sin guitar. En alt for dejlig koncert som jeg gerne ville kunne spole tilbage til og se igen da man kom i super stemning af at høre på ham. Pete var der hundrede procent og sad og fortalte jokes mellem numrene, mellem to numre fandt han en joint som var blevet kastet op til ham på scenen som han grinende samlede op og derfter brugte små 5min på at tænde og sidde og ryge lidt på før han forsatte koncerten. Efter jeg kom hjem læste jeg på DR denne artiklen om at han efter koncerten havde fundet en studenterhue på scenen så "stjal" han en cykel og kørte rundt på festival pladsen og hilste på folk indtil han fandt en bænk med nogle folk som han satte sig ned og holdte "ønskekoncert" for. Et noget andet billede af manden end det man har fået igennem pressen.

2562: Lækker lækker dubsteb, men nok den dybeste bund jeg har hørt indenfor genren, desværre spillede han kl. 16 om søndagen hvor energien var absolut på 0. Rigtig synd da de kunne ha' blevet en god fest.

Coldplay: Må nok tage prisen som den bedste, fedeste og dejligste rock/pop koncert jeg nogensinde har været til. Det var simpelthen ubeskriveligt fedt. De ramte den lige i røven og Chris martin var så meget på i de halvanden time de spillede. Troede ikke jeg kunne blive større fan af Coldplay end jeg var i forvejen, men det fik de sprængt fuldstændigt.



There's no school like the oldschool, and I'm the fucking headmaster!
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Roskilde '09

Indlæg af QrazyLeg »

Lyder til at have været fedt, og selvom jeg er overbevist om at Coldplay generelt er overvurderet, ser det ud til de leverede varen fuldt ud. Jeg kan ikke snuppe hr. West på nogen måde. Synes generelt det indtryk man har af ham, er en primadonna uden at have noget at have det i....

Jeg ændrede lige dine youtube-links. Husk det kun er url-snippet efter "=" der skal med når funktionen bruges :)
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
LeG0lAsDK
Opera anmelder
Indlæg: 852
Tilmeldt: 22 apr 2002, 08:38

Re: Roskilde '09

Indlæg af LeG0lAsDK »

Rigtige fine anmeldelse hr. Fairground er enig med dine betragtninger og godt observeret.
Kan kun være enige i dine betragtninger med Fever Ray, det var jo for latteligt at se hele Arena være proppet af små 18 årige personer som ventede på deres idoler malk de koijn. Well for det første har de sikkert ikke hørt dem nogensinde før, da de har været for små og for det andet så er det manglende respekt overfor den største skandinaviske kunstner vi har i øjeblikket. For nøj hvor er hun bare sej, denne Karin Dreijer.
dwr
Moderator
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 22 apr 2002, 02:44

Re: Roskilde '09

Indlæg af dwr »

Jeg kan tilføje at:
"Bomba Estéreo" leverede et rigtig godt show. Show var måske så meget sagt for så meget skete der ikke på scenen udover, at den lille pige var så energisk og god til at få folk med at stemningen var super fed derinde!
:4af5
Billede af ovenstående:
Billede

"Den Sorte Skole" kunne jeg ikke komme tæt nok gennem menneskemængden til at hverken se eller høre. Det eneste jeg kunne høre var bassen. Det var ret bittert. Det var ellers et af mine største navne som jeg ville se på den festival. De var klart under-placerede på Cosmopol, da der var moshpit næsten helt ud til vejen, hvor man alligevel intet kunne høre.
:0af5.

"Orka" spillede på Astoria som et af de tidlige bands... Det var et band, som jeg mente havde virket som en meget interessant oplevelse af høre ud fra deres beskrivelse. Det var bestemt en af de største positive overraskelser på Roskilde for mig. Jeg sad sammen med kæresten omkring kl. 13 (mener jeg det var) og nød en koncert med Orka i et ret tomt Astoria og hold kæft hvor de formår at lave nogle rigtig, rigtig fede rytmer og stemninger. Det var genialt.
:5af5.

2ManyDJs leverede et sublimt show... Alt var i bedste Olsen Banden-stil "timet og tilrettelagt" og med underholdende mashups og lige så underholdende mashup-show af billeder og albumcovers på deres big screen havde de publikum helt med som iøvrigt (hver eneste gang der var en downbeat sektion i mixet) havde et råbekor af "Fuck Oasis, Fuck Fuck Oasis".
:5af5

Slipknot havde jeg nok forventet mere af. Musikken var fed og fuldkommen som man kunne forvente den. Professionelt leveret og som det skulle være... Men jeg havde nok regnet med, at der skulle ske en smule mere på scenen. Jeg er en af de der dumme publikummer, der gerne vil underholdes med mere end bare musikken, når jeg ser et stort show... Ellers så behøver jeg sgu ikke at stå og kigge op på scenen, så kan jeg lige så godt sidde og nyde stjernehimlen eller noget andet.
:3af5

Pablo Moses sad jeg og nød udenfor Odeon med min kæreste og så sgu ikke så meget af showet, men det tror jeg heller ikke er formålet med Reggae... Der skal bare slappes af og nyde den velgjorte musik. Og det var som sådan glimrende reggae. En anelse ensformigt i længden, men ellers glimrende.
:3af5
Billede af ovenstående:
Billede

Groundation var alt for ensformige. Det blev meget hurtigt trættende at høre på. Det var lidt kedelig reggae/reggaeton med alt for ens temaer.
:2af5

Jose Padilla fik jeg desværre ikke hørt så meget af, da min kæreste synes det var kedeligt og fik overtalt mig til at gå videre. (Jeg fik dog et glimrende billede af ham)
Billede Billede

El Hijo de la Cumbia lød forfærdeligt. Der blev startet med noget sydamerikansk house af en slags uden forsangeren på scenen, hvilket var lidt ensformigt, men acceptabelt. Så kommer forsangeren efter 15 minutter og der bliver skiftet til lidt tungere gangsta-rap beats, men hendes stemme er uren og skinger og hun lever slet ikke op til musikken og hun formår ikke at holde takten. Det eneste gode var hendes flow som kørte ret godt (hvis man ser bort fra at det ikke var på takten). Derudover fattet hun ikke at underholde. Hun går sådan rundt på scenen som om hun ikke ved hvad hun skal gøre ved sig selv iført en forfærdelig grim, gammeldags og kikset kjole, de der sundhedssandaler og generelt helt til grin.
:1af5

Socalled opdagede jeg var på playback allerede ved første nummer og tænkte, at det gad jeg sgu ikke se så og gik igen.
:0af5

Pet Shop Boys ved man hvad er og man ved man går ind til sukker-pop, når man skal se dem. De leverede et glimrende show, men der manglede sgu lidt gnist. Det var bare en smule for "fjernt" og lidt mekanisk at se/høre på.
:3af5

Peter Sommer ikke meget at sige - gårdsanger/spillemand er hvad han er og det gjorde han sådan set fint nok. Ikke meget mere - ikke meget mindre.
:3af5

Katzenjammer leverede gedigen pop og massere af stemning. De er et pop-band og det står de ved og de formår at levere musik og få folk med og holde dampen oppe under hele deres show.
:4af5




Af dem jeg ikke behøver beskrive er:

Pete Doherty:
:4af5
Billede

2562
:4af5

Deadmau5
:4af5

Kayne West
:1af5
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
dwr
Moderator
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 22 apr 2002, 02:44

Re: Roskilde '09

Indlæg af dwr »

Så fik jeg endelig presset det hele ind i én.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
gentlemanfinn
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25 apr 2004, 22:30
Geografisk sted: Østerbro

Re: Roskilde '09

Indlæg af gentlemanfinn »

højdepunkter for mit vedkommen var Trentemøller, 2 Many Djs, Nine Inch Nails, Friendly Fires, Deadmau5, Major Lazer og Eagles Of Death Metal. Derudover Sunny Beach Festen på Skate med bl.a. Djuna Barnes og Teki Latex.
When you come back from a techno party, you should be dirty. Your jeans are filthy, you smell like cigarettes, you are covered in sweat. This is very important for me.
3dotz
Members of the Newlyweds
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 22 apr 2002, 05:28

Re: Roskilde '09

Indlæg af 3dotz »

Gode billeder dwr

...
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
dwr
Moderator
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 22 apr 2002, 02:44

Re: Roskilde '09

Indlæg af dwr »

Takker... Vi har løbet rundt med professionelle kameraer fra Nikon, da min kæreste arbejdede der... Der er over 400 billeder i alt i opløsningen 4xxx * 2xxx. Vi havde dog ikke nerver til at låne de "rigtige" huse og linser, da vi ikke havde lyst til at løbe rundt med kameraer til en værdi på 35-45.000,-
Istedet havde vi et af deres billigste kameraer, men da det stadig er fra deres professionelle række af kameraer, så tager de fandme gode billeder i forhold til hvad jeg er vant til :p

PS! Deres længste linser var vist omkring en meter og havde seperat støtteben samt 2 bære-remme.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
3dotz
Members of the Newlyweds
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 22 apr 2002, 05:28

Re: Roskilde '09

Indlæg af 3dotz »

400 billeder. Godt jeg ikke var med. Så havde der nok været mindst 10 gange så mange. Men når billederne er så gode, så er der jo ingen grund til at tage mange.

Hvis du gider kan du så ikke se i exif-data hvilket kamera de er taget med. Jeg skal snart have nye kamera og hælder meget til Canon EOS 500D, men hvis Nikon har noget tilsvarende eller bedre, så vil jeg da overveje dette. Skal lige understrege, at det skal være i samme prisklasse, så det er ikke pressekameraer jeg er ude efter.

...
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
dwr
Moderator
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 22 apr 2002, 02:44

Re: Roskilde '09

Indlæg af dwr »

Hvor ser jeg Exif data? Jeg er ikke den stor foto nørd.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
3dotz
Members of the Newlyweds
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 22 apr 2002, 05:28

Re: Roskilde '09

Indlæg af 3dotz »

hvis du tager dit originalbillede og trykker på det i Windows, så plejer der at komme en bar op forneden med informationer om billedet. Så det skal lige passe, at du har Mac :)

Ellers spørger du bare din kæreste. Det har hun nok styr på.

...
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
dwr
Moderator
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 22 apr 2002, 02:44

Re: Roskilde '09

Indlæg af dwr »

Det har hun ikke... Hun er heller ikke en særlig seriøs fotograf. Jeg har dog allerede wiki'et det og jeg tror nogle af informationerne er forsvundet på en måde. Jeg bruger Mac, men informationerne er ikke, hvor de skal være (det skal sige, at alle vores foto har været igennem nikon's maskiner og andet ræs før vi har fået dem selv).

Jeg har istedet været inde og kigge på Nikon's hjemmeside og fundet ud af, hvilket kameraer vi brugte. Første dag lånte vi en af medarbejdernes private kamera (et D90) med et 200mm zoom objektiv (mener jeg - det er mest gæt, men jeg synes at kunne huske det).

De andre dage havde vi vist hhv. et Nikon D300 og D700 med 300mm tele zoom ojektiv.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
3dotz
Members of the Newlyweds
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 22 apr 2002, 05:28

Re: Roskilde '09

Indlæg af 3dotz »

Det er da også nogle ganske fornuftige kameraer i har rendt rundt med. Tak for hjælpen.

...
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
dwr
Moderator
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 22 apr 2002, 02:44

Re: Roskilde '09

Indlæg af dwr »

Ja jeg har lige slået det op på nettet... Det er sgu ikke så få penge vi har rendt rundt med... Tror vi valgte det rigtige, da vi sagde vi ikke ville have det med ned i vores lejr om natten, men hellere ville lade Nikon passe på dem over natten.

For huset alene er priserne (dvs uden objektiv) cirka - iflg. kelkoo:
D90: 6-7000,-
D300: 10-11.000,-
D700: ~17.000,-

Dertil kommer der også nogle tusser til objektiver, memory-cards, tasker osv.

Jeg kan iøvrigt også lige tilføje, at de havde et D3X som presse-fotografer kunne låne dernede... iflg kelkoo:
D3X: 49-52.000,-
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
pono
devarjokendte.dk
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 22 apr 2002, 13:54

Re: Roskilde '09

Indlæg af pono »

Spillede den Sorte andet end lektion 1 og 2? I så fald er jeg glad for, at jeg ikke så deres koncert :)

Var der andre der så Ohio end mig om søndagen på skatescenen?
gentlemanfinn
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25 apr 2004, 22:30
Geografisk sted: Østerbro

Re: Roskilde '09

Indlæg af gentlemanfinn »

ja så også Ohoi søndag, desværre lukkede de bare festen alt for tidligt
When you come back from a techno party, you should be dirty. Your jeans are filthy, you smell like cigarettes, you are covered in sweat. This is very important for me.
pono
devarjokendte.dk
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 22 apr 2002, 13:54

Re: Roskilde '09

Indlæg af pono »

Ja desværre. Tim Driver spillede et nummer, som jeg har haft på hjernen lige siden. Det var for badass. Skal lige have lagt en film op fra det, så folk måske kan genkende det
pono
devarjokendte.dk
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 22 apr 2002, 13:54

Re: Roskilde '09

Indlæg af pono »

Nu fandt jeg endelig ud af, hvem der har lavet nummeret

Det er Ed Rush & Optical og nummeret ChubRub. Fås her:

https://www.beatport.com/en-US/html/con ... e%20Galaxy
FrZ
Chart Attack VIP
Indlæg: 5644
Tilmeldt: 12 maj 2002, 05:18
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Re: Roskilde '09

Indlæg af FrZ »

Ed_Rush_and_Optical-Travel_The_Galaxy-VRS007CD-2009-sour

Ligger også på denne :)
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Besvar