Avatar

Chart Attacks udgave af Rene ord for pengene. Hvad er hot, hvad er not, hvad skal man ikke bruge penge på og hvad skal man end ikke bruge båndbredde på. Dette forum er ikke kun begrænset til musik, men også film, spil, restauranter, diskoteker. Kort sagt alt, hvad man kan spare penge på eller anbefale.

Redaktør: 3dotz

Sig-Mund
Indlæg: 1293
Tilmeldt: 18 sep 2003, 22:15

Avatar

Indlæg af Sig-Mund »

Jeg er for træt til at skrive en seriøs anmeldelse, og det er juleaften imorgen. Men den film er fantastisk, fuldstændig genial!

Husker heller ikke hvor det er man giver den "stjerner" men 6 ud af 6 herfra.


God jul til jer alle
If a girl catches you masturbating, you are a pervert. Yet if you catch a girl masturbating, you are a pervert too!!!
nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Re: Avatar

Indlæg af nco »

Er det ikke bare noget nyt Lord of the Rings knald-lorte-film? Sådan har min opfattelse bare været af den? Altså sådanne noget på månen langt ude i et skod univers? Eller er jeg bare uanmindelig negativ?
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
Brugeravatar
CCK^
Indlæg: 725
Tilmeldt: 24 sep 2003, 21:41
Geografisk sted: 9000 cement

Re: Avatar

Indlæg af CCK^ »

nco skrev:Er det ikke bare noget nyt Lord of the Rings knald-lorte-film? Sådan har min opfattelse bare været af den? Altså sådanne noget på månen langt ude i et skod univers? Eller er jeg bare uanmindelig negativ?
Hvis du synes Lord of the Rings er en lortefilm, så vil du nok heller ikke synes om denne.

Jeg er helt med Sig-Mund. En af de bedste film jeg har set. Det gør ikke noget, at der går så længe mellem Camerons film, når han så laver de film, han gør!
:5af5
nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Re: Avatar

Indlæg af nco »

Jeg springer den over kan jeg godt forstå på det hele.
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
wernermeyer
Indlæg: 414
Tilmeldt: 04 jun 2007, 02:21

Re: Avatar

Indlæg af wernermeyer »

Så tror jeg du går glip af en af de helt store filmoplevelser.. Har ikke selv set den endnu, men glæder mig helt vildt. Har endnu ikke hørt nogen sige noget dårligt om filmen..
FrZ
Chart Attack VIP
Indlæg: 5644
Tilmeldt: 12 maj 2002, 05:18
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Re: Avatar

Indlæg af FrZ »

Kan ikke forstå hvad der gør filmen god? Nu har jeg ikke set den, men traileren giver da ALT væk - og den ser tegneserieagtig oveni.. Tror jeg venter på et dvdrip, kan slet ikke følge hypen :/
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Zivago
Indlæg: 1510
Tilmeldt: 24 apr 2002, 16:06

Re: Avatar

Indlæg af Zivago »

Jeg tog i biografen for selv at vurdere, om denne film virkelig kunne leve op til den megen omtale den har fået.
Efter at have set den, så må jeg indrømme, at jeg føler at jeg har smidt penge ud på biletten til denne film.
Teknisk set - så er den da flot og imponerende lavet. Men jeg bryder mig overhovdet ikke om hverken handling, eller det univers som filmen omhandler. Det er meget sjældent at jeg oplever, at en film virker kedelig, ligegyldig og langtrukken på mig. Men det gjorde denne.

Men hver sin smag :D

Zivago
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Avatar

Indlæg af QrazyLeg »

Jeg er meget spændt på at komme ind at se den. Kan James Cameron komme over sødsuppen og de ufatteligt mange fejl, der var kendetegn ved Titanic? Jeg forventer langt fra den bedste film set til dato, eller i 2009 for den sags skyld.

Spillefilmsudgaven af Alive In Joburg (også kaldet District 9), samt Inglorious Basterds står på forhånd som værende film af langt højere kvalitet hos mig. Nogle der havde været inde at se den fortalte i juledagene at 3D-gimmicken var mere til gene en gavn. Der skulle lige et blad eller andet presses ind i forgrunden for at man ikke skulle glemme det var en 3D-film man var inde at se. Så sent som i morges så jeg et interview i Godmorgen Danmark, hvor manden bag hud-animationerne til denne film medvirkede. Han har tidligere vundet en Oscar for sin teknologiske udvikling af hvorledes lys reflekteres gennem hud, som er brugt på Gollum i LotR og nu også Avatar. James Cameron var fuldkommen vild med teknologien og ville have kæmpefuglenes vinger til at være komplet gennemsigtige, hvilket vor kære dansker dog talte ham fra, pga. det kun er insekter, der har denne type vinger. Og det beskriver meget godt mine forventninger: En ganske fin film/fortælling, hvor man skal trækkes gennem en lang række elementære fejl som James Cameron har fået lov til at udføre - nøjagtig som ved Titanic og til dels også i Terminator. Personligt vil jeg nok glæde mig mere over skuespillet og de basale filmkvaliteter i Sherlock Holmes, der også skal kigges når vi runder nytårsaften.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
DjMail
Chart Attack VIP
Indlæg: 5498
Tilmeldt: 22 apr 2002, 21:10

Re: Avatar

Indlæg af DjMail »

Jeg hørte udtalelsen "Bedste special effekt film nogensinde, den slår alle andre" Hehe hvis det er en målestok at udnytte yere og mere moderne teknologi end film der blev produceret flere år siden - så er den sikkert god.

Jeg fanger den på dvd sometime.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Avatar

Indlæg af QrazyLeg »

Jeg så den i aftes i 3D.

Om filmens generelle sammenligning med LotR, så er denne langt fra at være i nærheden af LotR-kvalitet.
God film, men stadig ikke den bedste der er set fra filmmarkedet 2009.

Historien er som sådan ikke ny. Plottet læner sig især op af Dances With Wolves, hvor en soldat bliver draget mod det folk han oprindeligt kæmper imod. I det hele taget er der meget cowboy mod indianer over filmen. De forskellige klaner af Na'viers visuelle udtryk ligger sig også stærkt op af indianerinspirerede udtryk, for slet ikke at tale om livs- og sjælesynet, der også virker pænt meget afskrivning. Cameron låner også lidt fra sin egen Titanic, når han indleder forholdet mellem Jake Sully og Neytiri. Der er i det hele taget lånt fra rigtig mange store film, og det er ikke et lille lån som en scene, men store generelle træk.

Filmen er gennemblæst amerikansk i alle afskygninger, med klassisk Hollywood-fortælling, hvortil der intet overraskende er i den.

Men Avatar er noget af det flotteste, der er set på lærredet nogensinde. Rent visuelt er filmen mange titler overlegen - jeg synes stadig der findes flottere film, såsom LotR, men den er stadig med i den sublime top. Filmen er også god, og forventer man en klassisk fortælling, så er det noget af det bedste af sin slags. Na'vierne er troværdige, ligesom deres fugle, heste, hundelignende natdyr og hvad der ellers findes af skøre væsner på Pandora (her nævner jeg ikke noget om nyskabelsen, der ligger i valget af navnet "Pandora"...).

Nå ja, og så var det jo i 3D, hvilket medfører en lidt trykken på næseryggen efter filmen er færdig, da Master Images 3D briller ikke er begyndt at fokusere på det komfortmæssige. Faktisk synes jeg brillerne var lidt af en hemsko, og det varede en time til halvanden, før man ordentlig fik vænnet sig til den. Men sjovt er det at kigge over på sidemanden (i mit tilfælde sidefruen) og vide at det ikke kun er én selv, der ser en smule tosset ud i salen.

Min personlige holdning til 3D er nok at man skulle have ventet med at indføre det i biografer, før teknologien består af lærreder i stedet for briller. For når rammen for billedet alligevel stopper ved kanten, så forstærker det i høj grad bevidstheden om illusionen. Desuden er der væsentlig forskel på om der vises 3D i et computergenereret miljø eller et live-action miljø. Det computergenererede miljø bliver så ufattelig flot af effekten, mens live-action forekommer sløret og mere uvirkeligt en stor del af tiden.

Apropos 3D så vil jeg virkelige gerne prøve at se filmen i en normal udgave. Jeg vil se om det kan være rigtigt at en film skal indeholde så mange panoreringer ind bag blade, buske, grene, træer og græsstrå - med utrolig mange kameraskud i frøperspektiv. Det føltes næsten som en "nu skal du jo huske på at vi viser den i 3D, og vi er så dygtige" - men det resulterer i en meget sløret forgrund, hvor dét der skal være i fokus er det eneste, der er i fokus. Sådan fungerer det menneskelige øje ikke. Det flytter sig konstant og ændrer fokuspunkt, og biografverdenens virkelighed tager noget tilvænning, og måske en indseelse fra instruktører om, ikke at fremblæse 3D, men blot lade det være der, som noget ekstra.


Avatar er mere end bare en god film. Den er virkelig god. Men det bedste fra 2009 er den ikke, selvom vi nok må forberede os på en Oscar-storm til den. Den bør vinde på sin CGI og special effects, men narratologi, og instruktion er set bedre. Skulle den gå hen at vinde for Original Screenplay så er James Cameron født med en sølvske i hånden og en guldske i røven, for den er alt andet end original.

:4af5
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Avatar

Indlæg af QrazyLeg »

Iøvrigt synes jeg lige denne video skal med i denne tråd. Se det som en slags "behind the scenes" :D

www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Brugeravatar
UnitedPublic
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 27 apr 2002, 21:47
Geografisk sted: Cirkusbygningen i KBH!!

Re: Avatar

Indlæg af UnitedPublic »

QrazyLeg skrev: men det resulterer i en meget sløret forgrund, hvor dét der skal være i fokus er det eneste, der er i fokus. Sådan fungerer det menneskelige øje ikke.
Lige nøjagtig det du beskriver irriterede mig grænseløst HELE filmen igennem.. Først troede jeg at det var mine briller der var noget i vejen med, for jeg havde ærlig talt en forventning om at ting blev "smidt" i hovedet på mig! Det var ikke tilfældet.. stort set alt der skulle "komme ud af lærredet" var åbenbart bestemt til at være sløret og ligegyldigt.

Til gengæld var dybden i lærredet og kvaliteten af billederne imponerende og historien var efter mit hoved helt fantastisk.
Billede
_/\_/\_/\_ If it´s too loud, you´re too old! _/\_/\_/\_
DjMail
Chart Attack VIP
Indlæg: 5498
Tilmeldt: 22 apr 2002, 21:10

Re: Avatar

Indlæg af DjMail »

Det føltes næsten som en "nu skal du jo huske på at vi viser den i 3D, og vi er så dygtige"
Præcis som med a christmas carol og dens 3D.
Der var så mange store flyveture hen over byen, ting der kastes langsomt med linsen osv osv.
De skulle ha holdt sig ved den vilde effekt som snefnug faktisk gav.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Avatar

Indlæg af QrazyLeg »

Jeg nåede ikke A Christmas Carol desværre, og har faktisk heller ikke nået nogle af de andre 3D-titler. Jeg har dog en forventning om at Disney og Dreamworks 3D må have været en bedre udført oplevelse. Men det er nok ikke tilfældet. Jeg tror, at hvis 3D skal lykkedes fuldkommen så skal der skelnes kraftigt mellem hvad der er forgrund, baggrund og endnu mere hvad der skal føles som at være tættere på en. Således er det måske ikke hele filmen der skal renderes til 3D effekt, men kun elementer af den.

Ja billedet i Avatar er vanvittig flot :) Nåede faktisk også at dukke mig da en håndgranat blev kastet mod publikum. Der kun jeg høre en sjov lille latter af mit dyk fra stolen ved siden af mig. Jaja, man kan hurtigt blive lidt til grin :mrgreen:
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Sig-Mund
Indlæg: 1293
Tilmeldt: 18 sep 2003, 22:15

Re: Avatar

Indlæg af Sig-Mund »

QrazyLeg skrev:
Ja billedet i Avatar er vanvittig flot :) Nåede faktisk også at dukke mig da en håndgranat blev kastet mod publikum. Der kun jeg høre en sjov lille latter af mit dyk fra stolen ved siden af mig. Jaja, man kan hurtigt blive lidt til grin :mrgreen:
Jeg lavede samme stunt, da de ødelagde træet. Der måtte jeg også dukke mig fordi jeg troede at jeg fik en kæp i hovedet
If a girl catches you masturbating, you are a pervert. Yet if you catch a girl masturbating, you are a pervert too!!!
Brugeravatar
Sunshine
Herskerinde
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 15 aug 2005, 19:54
Geografisk sted: nitusind
Kontakt:

Re: Avatar

Indlæg af Sunshine »

Jeg synes det var en rigtig god film, ikke mindst fantastisk flot! Men ligefrem Star Wars kvalitet... Arh. Det er en film, jeg helt sikkert skal se igen (IKKE i 3D - vil gerne undvære den dundrende hovedpine der fulgte med), og jeg skal da også have den på DVD. Men om et par år er den nok glemt igen ligesom alle de andre.
Billede
Fairground
CA Party Freak
Indlæg: 1486
Tilmeldt: 22 apr 2002, 16:01
Geografisk sted: ..::CPH::..

Re: Avatar

Indlæg af Fairground »

Boooooooooooring!

Havde regnet 90% af filmens handling ud after 15 -20min. Det hele er så oplagt at små børn kan følge med i filmen. Derudover er der for meget typisk amerikansk macho film Jeg-er-en-sej-soldat blandet med Pochahontas Jeg-bliver-forelsket-og-foræder-derfor-mit-folk-for-kærligheden og Matrix Du-er-den-udvalgte-der-skal-redde-alt. Alt er set før, nu bare computer animeret og i 3D.

Kedede mig åbenbart så meget at jeg tog 10min med lukkede gardiner i den sidste halve time. Jeg fucking sov til filmen!!!!

Bestem ikke noget jeg skal have på DVD.
There's no school like the oldschool, and I'm the fucking headmaster!
chreddy1
Request Limit Reached
Indlæg: 4408
Tilmeldt: 08 jan 2006, 18:40
Geografisk sted: 127.0.0.1

Re: Avatar

Indlæg af chreddy1 »

PRIME_BBCODE_SPOILER_SHOW PRIME_BBCODE_SPOILER:
Sunshine skrev:Jeg synes det var en rigtig god film, ikke mindst fantastisk flot! Men ligefrem Star Wars kvalitet... Arh. Det er en film, jeg helt sikkert skal se igen (IKKE i 3D - vil gerne undvære den dundrende hovedpine der fulgte med), og jeg skal da også have den på DVD. Men om et par år er den nok glemt igen ligesom alle de andre.
Jeg er helt enig.. Jeg var godt underholdt hele vejen gennem (også selvom handlingen til tider var let regnet ud).. Pisse flot film, og fungerer mega godt med 3d-effekterne..
Desuden så er jeg nu ikke enig i at der var en hovedpine inkluderet i prisen.. ;)
Og desuden, det med at den er glemt om et par år, det ved jeg nu ikke.. For så vidt jeg ved, har Cameron bekræftet en toer og overvejer en treer..
Fairground skrev:Bestem ikke noget jeg skal have på DVD.
Heller ikke her.. Jeg nøjes med Blu-ray'en.. :)
Brugeravatar
CCK^
Indlæg: 725
Tilmeldt: 24 sep 2003, 21:41
Geografisk sted: 9000 cement

Re: Avatar

Indlæg af CCK^ »

chreddy1 skrev:Desuden så er jeg nu ikke enig i at der var en hovedpine inkluderet i prisen.. ;)
Det er der for nogle. Det er forskelligt fra person til person. Min logik siger at det har noget at gøre med hvor meget ens øjne skal anstrenge sig for at fokusere på de forskellige objekter eller lignende. Jeg havde dog heller ikke nogen hovedpine (hverken første eller anden gang - telia tirsdag er nu rart)
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Avatar

Indlæg af QrazyLeg »

Jojo, men der er lavet mange film med efterfølgere vi godt kunne være foruden... The Grudge, The Fast and the Furious, Halloween, The Sisterhood of the Traveling Pants, Teen Wolf og mange flere...
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Besvar