Tips til overgange

Tænketank er for dig, der mangler en idé til mix/bootleg/bastard. Det kan også være du er startet på et track, men ønsker feedback inden du går videre med den store produktion. Det er ligeledes her du finder guides og kan lave guides til programmer inden for musikproduktion.

Redaktør: Moderators

Besvar
chreddy1
Request Limit Reached
Indlæg: 4408
Tilmeldt: 08 jan 2006, 18:40
Geografisk sted: 127.0.0.1

Tips til overgange

Indlæg af chreddy1 »

Hey CA'ere

Jeg har tidligere leget meget med noget megamixing i Acid.. Men jeg har dog aldrig været særlig god til at håndtere lyden på to tracks midt i en overgang korrekt (hvor de fx. kører oveni hinanden)..
Derfor vil jeg blive glad, hvis nogen herinde kunne give lidt tips til hvordan det fx. kan gøres. Evt. med screenshots af et par overgange, men det er nu ikke nogen nødvendighed..

På forhånd tak.. :)
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ
Indlæg: 3722
Tilmeldt: 16 jan 2007, 20:51

Re: Tips til overgange

Indlæg af Maunus »

Forstår ikke helt hvad du spørger om.. Du kan ikke håndtere lyden når der er 2 tracks oven i hianden? Hvad vil du håndtere? du kan altid rive stikket ud til dine høretelefoner :)
stefanbabz
Indlæg: 397
Tilmeldt: 26 sep 2008, 09:55
Geografisk sted: Denmark

Re: Tips til overgange

Indlæg af stefanbabz »

Er det i Acid du vil høre det, eller er det via live mixing..?
i Acid kan det vel bedst forklares som, hvis du zoomer forholdsvis langt ind og ser på bass slaget... Det skal gerne ramme præcist i begge tracks, hele vejen igennem.. og derved kan du høre overgangen, og så er det jo bare at finde det rette tidspunkt at fade ind og ud

Billede

Og i zooom
Billede

Var det noget alá det du var ude efter?
im a sucker for house music
chreddy1
Request Limit Reached
Indlæg: 4408
Tilmeldt: 08 jan 2006, 18:40
Geografisk sted: 127.0.0.1

Re: Tips til overgange

Indlæg af chreddy1 »

Det er jeg helt med på stefanbabz, men tænkte mere på at kontrollere lyden, så den er lige høj alle steder.. (Fik sikkert forklaret mig dårligt i første post)
Altså fx. når der kun spiller et track, så kører det jo bare som ganske normalt, men så når man lægger et andet track oveni for evt. at mixe over i det, så kommer lyden fra dette track jo oveni (sjovt nok), altså bliver lyden på dette sted også højere.. Og det vil jeg jo selvfølgeligt gerne undgå, er bare ikke lige den skarpeste kniv i skuffen med det problem.. :)
stefanbabz
Indlæg: 397
Tilmeldt: 26 sep 2008, 09:55
Geografisk sted: Denmark

Re: Tips til overgange

Indlæg af stefanbabz »

Ohhhh på den måde..

Altså en god start er jo at slå bassen mere eller mindre helt ihjel, det samme kan du gøre gældende med mid og high frekvenserne. Ellers kan du gøre det, at det nummer du skal mixe ind, skruer du bassen halvt op/ned og sætter volume faderen 60% op, og når du føler for punktet skruer du volume fader helt op, samtidig med du sætter bassen i 0 og skruer bassen ned på den sang der skal mixes ud samtidig med.
im a sucker for house music
chreddy1
Request Limit Reached
Indlæg: 4408
Tilmeldt: 08 jan 2006, 18:40
Geografisk sted: 127.0.0.1

Re: Tips til overgange

Indlæg af chreddy1 »

Det lyder slet ikke dårligt.. :)

Er det egentligt muligt at skrue og dreje på EQ'en, uden at være tvunget til at gøre det ved hele det ene spor? (altså så det kun er en lille del af hele sporet der bliver påvirket af det man laver)
Fx. hvis jeg vil påvirke den del til højre for mit cut her, men ikke den til venstre:
Billede
Eller er jeg tvunget til at trække den del ned i et nyt spor?
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ
Indlæg: 3722
Tilmeldt: 16 jan 2007, 20:51

Re: Tips til overgange

Indlæg af Maunus »

Nyt spor gør det mere overskueligt ville jeg selv mene..
DeCain
Indlæg: 195
Tilmeldt: 16 sep 2002, 10:59
Geografisk sted: Denmark
Kontakt:

Re: Tips til overgange

Indlæg af DeCain »

Jeg plejer altid at cut bass'en på den ene, og lade den køre op, når den anden kører ned.. :) Altså automate.
--=DeCain the DJ=--
Brugeravatar
FreakyFreakJan
Indlæg: 56
Tilmeldt: 15 maj 2007, 16:29
Geografisk sted: Sjælland

Re: Tips til overgange

Indlæg af FreakyFreakJan »

chreddy1 skrev:Det lyder slet ikke dårligt.. :)

Er det egentligt muligt at skrue og dreje på EQ'en, uden at være tvunget til at gøre det ved hele det ene spor? (altså så det kun er en lille del af hele sporet der bliver påvirket af det man laver)
Ikke så vidt jeg ved, men det er det til gengæld i Mixmeister Studio, der er der hen over nummeret en kurve for bas, en for mid, en for trebble, og en for volumen. Ret lækkert at arbejde med :)

Billede
dwr
Moderator
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 22 apr 2002, 02:44

Re: Tips til overgange

Indlæg af dwr »

Det er fint muligt at lave automation i Acid. Ikke kun equalizer-automation, men automation af enhver VST. (Brug tandhjulet ud for sporet til venstre). Jeg bruger enormt meget automation i mine mixes og jeg bruger Acid Pro 6.0.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
chreddy1
Request Limit Reached
Indlæg: 4408
Tilmeldt: 08 jan 2006, 18:40
Geografisk sted: 127.0.0.1

Re: Tips til overgange

Indlæg af chreddy1 »

Dwr, det tandhjul har jeg aldrig brugt til noget, derfor heller ikke kendt dets effekt.. Jeg prøvede, og det ser jo ud til at virke - sådan lidt da.. :)
Jeg har nemlig indtil videre kun fået det til at virke med volumen.. Jeg har prøvet at ha sat Automation Write på, mens jeg legede lidt med EQ'en (bare for at prøve mig lidt frem).. Men intet blev gemt, så så snart jeg lyttede til samme stykke igen, det lød bare som det normalt gør..

Så hvordan er det du præcist gør det med VSTs?

Jeg bruger desuden normalt Track EQ (og Acid Pro 7.0), hvis det har noget at sige..
Besvar