Start på ny uddannelse! - hjælp søges!

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

Besvar
amh
CAs dkbn-luder
Indlæg: 5244
Tilmeldt: 04 okt 2004, 13:22
Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen

Start på ny uddannelse! - hjælp søges!

Indlæg af amh »

Jeg står i den situation at jeg simpelthen bliver nød til og læse videre. Jeg går pt. og arbejder som sikringstekniker/Montør indenfor alarm branchen, men jeg vil simpelthen gerne i gang med og få nogle papir på det jeg laver. Så jeg har overvejet og gå igang med Kommunikationselektriker uddannelsen. Jeg er 25 har en handelsskole bag mig. Jeg fik af vide af Teknisk skole at jeg muligvis kunne få kortet mit grundforløb ned til 10 uger i stedet for 30 uger, pga. min erhvervserfaring. Det som så rør mig, er at man ikke kan komme igennem uddannelsen uden at få SU?! Jeg kan på ingen måde overleve på SU! Godt nok er det "kun" 10 uger hvis jeg er heldig, men det er lang tid, når man har udgifter for ca 10 k. om måneden. Jeg har været til møde i banken men lige meget hvor meget der bliver skåret ind kommer det aldrig ned så man kan leve for det. Udover mit sikringsjob har jeg 2 andre jobs, som jeg stadigvæk ville beholde hvis jeg stoppede med mit sikringsjob. Men ligemeget hvor mange timer jeg tog på det tank job, ville det ikke kunne række til at jeg kunne få mad på bordet. Kun lige præcis til udgifterne...

Så er der nogle af Jer, som ved om man på nogen måde kan få sin A-kasse/Jobcenter til at give tilskud, eller på anden måde? Den ene fra jobcenteret siger at der er en mulighed hvis man har været ledig i over 2 år. så kan de gå ind og betale dagpengesats til en SU berettigt uddannelse. Andre siger det ikke er muligt... Er der nogle som har erfaring/tips til hvad man kan gøre i denne situation?! De skriger på at man skal uddanne/videruddanne sig....
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Start på ny uddannelse! - hjælp søges!

Indlæg af QrazyLeg »

SU + SU lån er ca 7500 - 8000 om måneden? Kan du med to job ikke trække 5.000 ekstra ind efter skat? Det er altså 12.500,- kr. hvor du så har 2500 kr at leve for. Hvis dit uddannelsesforløb er 10 uger må du jo næsten tjene ubegrænset.

Dagpengesatsen er jo lavere end de 12.500 netto, når du på nuværende tidspunkt ikke tjener mere end du gør, så det vil jeg tvivle på er en bedre situation for dig. Hvis du opsiger dig selv har du yderligere 30 dages karantæne fra dagpenge. Da du er 25 år har du mulighed for at blive voksenlærling (givet du har erhvervserfaring nok), og så er der altså mulighed for at kombinere uddannelsens SU med lærlingeløn.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
amh
CAs dkbn-luder
Indlæg: 5244
Tilmeldt: 04 okt 2004, 13:22
Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen

Re: Start på ny uddannelse! - hjælp søges!

Indlæg af amh »

Okay! Jeg har som sagt udgifter for ca. 10 k. det ene job er et tankpasser job, det andet er vagtjob, som kun er i perioder hvor der er koncerter, så der er ikke noget decideret faste uge dage, det ville der kunne være på tankjobbet .. Men som du selv er inde på, hvor meget må man tjene udover sin SU før man skal betale det retur igen? Jeg har lidt en opsparing jeg kan tære lidt på i nødstilfælde. Jeg er nået så langt at jeg vil ta' grundforløbet "Strøm, Styring, og IT" Og så se hvilken een af linjerne som jeg mest passer ind i. Rettelse; fylder 25 til august. Så der skulle jeg gerne have bestået grundforløbet, samt fundet en læreplads jeg kan starte på når jeg er 25, så jeg får voksensatsen.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Start på ny uddannelse! - hjælp søges!

Indlæg af QrazyLeg »

Når uddannelsen er 10 uger skal du ikke tænke på hvor meget du må tjene i forhold til din SU. Folk med akademiske lønninger betaler sjældent tilbage selvom de får SU de sidste halve år de er studerende.

Jeg vender tilbage over weekenden med lidt mere. Nu vil jeg tilbage til arbejdet, der begyndte kl. 5:30 i morges :)
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
amh
CAs dkbn-luder
Indlæg: 5244
Tilmeldt: 04 okt 2004, 13:22
Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen

Re: Start på ny uddannelse! - hjælp søges!

Indlæg af amh »

Hehe, okay! Jeg er jo ikke sikker på det tager præcis 10 uger. Det var et slag på tasken det ville tage.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Start på ny uddannelse! - hjælp søges!

Indlæg af QrazyLeg »

Selvom det er et halvt år, så kan du stadig tjene næsten ubegrænset.
Nu vil jeg sove. Er lige kommet hjem og skal møde kl 06. - godnat :)
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Besvar