Hvorfor skal man ikke have lov til at hente alle mix?

Mixer du musik, komponerer du selv eller har du lavet en fed bastard du synes vi andre skal høre? Så er det her du skal poste dine værker. Dette area er også til mixrelateret diskussion, debat og spørgsmål. Læs retningslinierne øverst i dette area.

Redaktør: Moderators

Besvar
Will
Chart Attack VIP
Indlæg: 890
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:47

Hvorfor skal man ikke have lov til at hente alle mix?

Indlæg af Will »

Hej alle, kan godt det bare er mig som er ved at blive gammel.
Men forstår simpelthen ikke det koncept med at man kan få lov til at lytte til et nummer, men ikke hente det?
Hvis det er fordi det ikke er færdigt, eller man ikke ønsker det skal kunne hentes. Så synes jeg man skal bruge tænketank, eller smut et andet sted hen for at føle sig vigtig... :-)
Hvis det er noget man satser på skal udgives, så ser jeg slet ikke nogen grund til at det kommer frem på CA.

Synes det svare lidt til at jeg invitere en flok venner forbi, og de alle får smagsprøver af maden. Og når flertallet synes den var lige i skabet. Så sætte jeg mig ned og spiser det hele selv...

Så jeg har et princip, jeg gider ikke at høre noget, med mindre jeg kan downloade det.. Hvis nu jeg synes det er super lækkert, så vil jeg også have det på min pc...

Men vil meget gerne høre jeres andre holdning omkring det, og måske forklaret hvad hele ideen er bag det koncept?
Brugeravatar
steffwell
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30 mar 2009, 00:21

Re: Hvorfor skal man ikke have lov til at hente alle mix?

Indlæg af steffwell »

Jeg forstår godt din holdning :-) jeg har selv rigtigt mange ting liggende på soundcloud som ikke kan downloades. Grunden til at jeg ikke deler alt er at jeg er kommet til en fase nu hvor tingene går fremad og de nyere produktioner begynder at komme på købesites. Hvis jeg slår download knappen til så får jeg hug af selskaberne. og kan risikere at man ikke får flere jobs fra nogle i branchen overhovedet.
Jeg har smidt mange ting ud til folk, og de ting der ikke kommer ud er dem jeg gemmer til mine egne dj sets så man har lidt specielt at fyre af der.


Men for at skære ind til benet, så er der mere selvpromovering end nogensinde. Rigtigt mange af de store producere & djs ligger tit lydbidder ud for at gøre opmærksom på dem selv, og det arbejde de er igang med. Nogle gange er det for at pirre folk for at tiltrække en masse opmærksomhed, andre gange for at spille strategtisk op til en release på en single.
stonemeisteren
Indlæg: 419
Tilmeldt: 25 apr 2009, 15:59
Geografisk sted: Næstved, Denmark
Kontakt:

Re: Hvorfor skal man ikke have lov til at hente alle mix?

Indlæg af stonemeisteren »

Grunden til jeg ikke ligger alting til download længere, er til dels for ikk at komme på kant med loven, men også fordi det irriterer mig lidt at det tit man ligger noget op hvor folk downloader det, men man ingen feedback får. Det savner jeg sq lidt....
dwr
Moderator
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 22 apr 2002, 02:44

Re: Hvorfor skal man ikke have lov til at hente alle mix?

Indlæg af dwr »

stonemeisteren skrev:Grunden til jeg ikke ligger alting til download længere, er til dels for ikk at komme på kant med loven, men også fordi det irriterer mig lidt at det tit man ligger noget op hvor folk downloader det, men man ingen feedback får. Det savner jeg sq lidt....
QFT
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
Will
Chart Attack VIP
Indlæg: 890
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:47

Re: Hvorfor skal man ikke have lov til at hente alle mix?

Indlæg af Will »

steffwell:
Kan godt se det fra din vinkel, men er dog ret få som får noget med på en single her inde. Og vil enlig meget heller have et link til TDCPlay eller et andet sted, hvor man kan høre den og så købe hvis man har lyst... Hvis det ikke er et færdigt nummer så brug tænketank. Er aldrig selv der inde, men er nok nogen. :-)

stonemeisteren:
Hvis du er bange for at komme på kant med loven er CA nok ikke det rette sted generelt. (Siger ikke at alle på CA er pirater) Jeg gider ikke at høre det du laver, med mindre jeg kan høre det. Så ingen feedback... Og hvis du der ud over har den holdning til det, så er CA måske ikke stedet for dig. Her prøver alle at hjælpe hinanden, og være flinke over for hinanden.
Jeg beder jo heller ikke om en tjeneste igen, inde jeg hjælper en person med et problem i hardware area. For ellers får jeg ikke noget ud af det... Eller skriver at jeg har fået en single alle vil have, men ingen har. Bare for at prale men ikke dele....
stonemeisteren
Indlæg: 419
Tilmeldt: 25 apr 2009, 15:59
Geografisk sted: Næstved, Denmark
Kontakt:

Re: Hvorfor skal man ikke have lov til at hente alle mix?

Indlæg af stonemeisteren »

Will: så kort sagt så mener du egentlig ikk jeg bør være herinde fordi jeg ikk ligger til download ;)

Et eksempel. Jeg har lagt vokal ind over Faustix's Remix af Moist, og Faustix kontakter mig så og ber mig fjerne downloadlinket, så selvfølgelig fjerner man da linket?!
Will
Chart Attack VIP
Indlæg: 890
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:47

Re: Hvorfor skal man ikke have lov til at hente alle mix?

Indlæg af Will »

Nej, men hvis du forventer at folk skal lytte til det og komme med råd. Så kan vil også give noget den anden vej?
I det her tilfælde, så ved jeg godt at du sikker kommer med en masse råd til andre som laver mix og ligger op her inde. På samme måde som dig.
Men så synes jeg ikke at man kan forvente at alle os der bare gerne vil hente og lytte til nogen rigtig gode mix. Gider at bruge for meget tid på det.
Kan ikke komme med råd rent teknisk til jer der mixer. Men kan da høre når der er noget jeg synes der er lækkert og andet jeg ikke synes er godt. Og plejer også at komme med en kommentar omkring det.

Og når du bliver kontakte om at fjerne et link så gør man det. Men her er så et eksempel på en der har gjort det tilgængelig andre steder Morten Breum Ft. Faustix - On it! (Iwers Edit)

Det har ALTID været sådan at man kunne hente de mix laver og lytte til dem. Så er nok lidt forvent?
Der ud over, så har jeg hente en del af dine mix og synes rigtig godt om dem.

Men hvis du bare skal bruge CA som "gratis" reklame for det du laver, så kan du vil lige så godt lave en Facebook side, hvor folk kan tilmelde sig for at høre dine mix.
Det er min personlige holdning, men vil ikke savne dit topic, hvor man ikke kan hente musikken alligevel...
stonemeisteren
Indlæg: 419
Tilmeldt: 25 apr 2009, 15:59
Geografisk sted: Næstved, Denmark
Kontakt:

Re: Hvorfor skal man ikke have lov til at hente alle mix?

Indlæg af stonemeisteren »

Jeg har ikke lyst til at skulle komme ud i problemer med folk når de pænt spørg om jeg ikk vil fjerne download, når de egentlig bare kunne smide en advokat i nakken på mig.
Det er ikke for at få gratis reklame, på ingen måde. Bruger tit CA til at finde numre jeg selv har svært ved at finde, og fx. så har Steff kommet med brugbar feedback, som jeg har indrettet mig efter.

Det er et spørgsmål om at der ikk en gang kommer en kommentar som "Fedt lavet" eller "prøv at gøre det eller det anderledes". Der er ingen der kræver at man skal komme med en 25 linjers forklaring på hvad man ville gøre anderledes..
dwr
Moderator
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 22 apr 2002, 02:44

Re: Hvorfor skal man ikke have lov til at hente alle mix?

Indlæg af dwr »

Stonemeisteren sætter fingeren på noget, som folk generelt bliver trætte af herinde i længden. Der er meget få personer, der giver nogen feedback. Personligt har jeg prøvet at slå hide-funktionen til på linket, så folk var tvunget til at skrive et eller andet for overhovedet at se linket. Men det er de færreste, der overhovedet skriver andet end et par ligegyldigt bokstaver for at få linket og så skrive de ikke noget igen før, der er et nyt mix til download. Forskellen fra før i tiden er jo, at vi nu kan se statistikken at over 300-400 mennesker downloader/lytte til et eller andet - og kun én person giver en respons. Sådan noget bliver man da skuffet over at se - at den tid man lægger i det ikke engang er 1-2 minutter værd i andres øjne.

Folk, der mixer ting og lægger dem herop, har absolut ingen fortjeneste i de mange timer de lægger i et mix - og det er der næppe heller nogen der forventer. Men én eller anden form for respons er jo relevant at få. Rygklap eller kritik - det er sådan set ligemeget, sålænge det repræsenterer, hvad folk synes om det, så mixeren ved om det overhovedet er noget værd eller om han bør ændre nogen i fremtiden.

Problemet er, at mix-area adskildte sig førhen fra Request Area, da der her var nogen mix-interesserede og folk gav hinanden feedback. Læs de sidste 20-30 tråde igennem og se, hvor få der er NOGEN form for feedback i. Feedback betyder ikke "en rettevejledning", men at folk giver udtryk for deres holdning/tanker om mixet.
Mix-area bevæger sig mere og mere hen mod Request Area, som efterhånden lige så godt kunne være WarezDK efterhånden. Chart Attack var et fællesskab, hvor man snakkede om løst og fast, men havde en fælles interesse i musik. Nu er det snart bare en download-central for de lidt mere specifikke musikrequests og ikke andet. Det er ærgeligt.

Det er en holdning jeg har haft længe og jeg har længe gået og leget med tanken om helt at holde op med at lægge mixes herind af samme årsag.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
FrZ
Chart Attack VIP
Indlæg: 5644
Tilmeldt: 12 maj 2002, 05:18
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Re: Hvorfor skal man ikke have lov til at hente alle mix?

Indlæg af FrZ »

Jeg forstår ikke, hvad I så vil med jeres mix? Skal I have rygklapperi? Er pointen ikke, at folk skal høre det? Kan ikke se, hvad I får ud af, at have det til at ligge på HD'en for?

Selvfølgelig er det fedest at få konstruktiv kritik af ens værker, men hvis ingen mennesker hører det, er der vel slet ingen idé i værket?

Mine 5€
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Infected
Indlæg: 918
Tilmeldt: 27 sep 2005, 14:36
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hvorfor skal man ikke have lov til at hente alle mix?

Indlæg af Infected »

Nu er jeg ikke den store mixer person, og aldrig rørt sådan noget, andet end på Dance DeeJay for mange får tilbage.. Og fangede mig som sådan aldrig.. Befinder mig fint med at være beatmix DJ til forskellige fester..
Men synes også det er ærgeligt når en smider noget op, som ikke får noget feedback.. Men når jeg f.eks henter et mix, så vil jeg gerne kunne downloade det, så jeg kan smide det op på min anlæg, istedet for at høre det på nogen pc højtallere.. Så derfor savner jeg download knap på mange mix.. Jeg prøver så vidt muligt at vende tilbage til personen som har lavet mixet, enten med det satme fedt lavet keep them coming eller også det var så lige mig det mix (andet pga sang valg eller overgangsstilene).. Men igen kommer helt an på mixet.. Jeg er mere tilhængere til lange multi-mix a la Yearmix osv.. Jeg bryder mig ikk videre meget om mash-up.

Men synes så lige jeg vil rose de mixer folk som er herinde.. Der er findes utrolig mange af jer, som virkelig kan noget med musikken.. :) Thumps up..
Billede
BilledeBillede
dwr
Moderator
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 22 apr 2002, 02:44

Re: Hvorfor skal man ikke have lov til at hente alle mix?

Indlæg af dwr »

FrZ skrev:Jeg forstår ikke, hvad I så vil med jeres mix? Skal I have rygklapperi? Er pointen ikke, at folk skal høre det? Kan ikke se, hvad I får ud af, at have det til at ligge på HD'en for?

Selvfølgelig er det fedest at få konstruktiv kritik af ens værker, men hvis ingen mennesker hører det, er der vel slet ingen idé i værket?

Mine 5€
Det har vel været en eller anden form for mislykket oprør for at få folk til at give en eller anden form for respons. Sjovt nok kunne man bede folk komme med en eller anden form for respons og der skete ikke en skid, men så slukkede man for download og så kunne folk lige pludselig godt skrive.
Jo, vi er interesserede i, at folk hører vores mixes, men modsat en live-dj, der har et publikum, så kan vi ikke se om folk går fra dansegulvet, når de hører vores mixes og har derfor ingen fornemmelse med, hvad folk synes om vores ting - for normalt synes man jo selv, at det man har lavet, er godt. Ellers lægger man det vel ikke til download/streaming?
Personligt er jeg i hvert fald ikke DJ som andet end hobby og får derfor aldrig testet mine mixes udover, når jeg lægger dem online. Hvis jeg var ligeglad med, hvad folk mente om dem, så kunne jeg jo bare helt lade være med at lægge dem op.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Hvorfor skal man ikke have lov til at hente alle mix?

Indlæg af QrazyLeg »

stonemeisteren skrev:Grunden til jeg ikke ligger alting til download længere, er til dels for ikk at komme på kant med loven
For lige at brække ind i dit citat, kommer du så ikke på kant med loven med det samme du leger med musikstykket - medmindre samtlige af dine lydfiler er betalt/certificeret? Det kan jo også godt ske de er, men i mine øjne svarer det til at lytte til Grooveshark frem for at have mp3-filerne liggende på computeren. Det anses som ~mere~ illegalt end at høre Grooveshark. Begge dele er ulovlige - og så kan vi gradbøje de næste fire år, men det er stadig et spørgsmål om illegal/legal.

Nå, men jeg er en af de folk herinde, der stort set ikke besøger Mix...Area af andre årsager en i form af moderator-status, altså en forpligtelse til at se om folk opfører sig ordentligt, hvilket de jo så også ganske fint gør i henhold til forummets regler. Jeg lytter til under ti kreationer om året, og faktisk stort set kun fra personer jeg ved leverer et ordentlig stykke arbejde. Sådan har det ikke altid været. Tidligere hørte jeg løst og fast, og det var en del af den daglige rutine lige at se om noget nyt var dukket op herinde.

Hvorfor har det så ændret sig? Fordi kvaliteten simpelthen er blevet for svingende med et for nedadgående gennemsnit. Til tider tror jeg ikke vedkommende bag et givent mix har tænkt tanken "hmmm kunne jeg tænkte mig at lytte til dette hvis det ikke var mig selv der havde lavet det?". På et tidspunkt blev der "udgivet" virkelig meget lort herinde. I en lind strøm af diarré, der simpelthen kvalte min lyst til at sætte mig ned og bruge tid på at svare vedkommende tilbage. Det kan også være svært at være konstruktiv, og have viljen til det, når man selv kan tvivle på personens tidsmæssige ofring på musikken.

"Tænketanken" så jeg lidt som at skulle afhverve lortet og det blev også en smule bedre. Men sidder man som mixer og synes man mangler respons, så kunne det jo også være at de aktive folk, der er herinde, selv skulle bidrage med mere til de enkelte tråde. Altså lægger man noget op herinde, så skal man også være villig til at bruge tid på andres. Så kan man begynde at klantre andre for ikke at ville være aktive i ens egne tråde. Hermed ikke sagt at dem der bruger tid herinde, hvad enten det er for at bidrage med indhold, eller bare trykke på download, kunne skrive "tak, det sidder da lige i skabet", eller "det er ikke min stil, det bryder jeg mig ikke om". Det ville klæde de fleste at være lidt mere taknemlige over alt det gode og dårlige musik, der bliver kastet ud i ørerne af dem herinde fra, og kunne holde dampen oppe ved kritik - positiv som negativ.

- alt herfra. Nu går jeg i seng med en Wii-tennisalbue.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
stonemeisteren
Indlæg: 419
Tilmeldt: 25 apr 2009, 15:59
Geografisk sted: Næstved, Denmark
Kontakt:

Re: Hvorfor skal man ikke have lov til at hente alle mix?

Indlæg af stonemeisteren »

dwr skrev: Jo, vi er interesserede i, at folk hører vores mixes, men modsat en live-dj, der har et publikum, så kan vi ikke se om folk går fra dansegulvet, når de hører vores mixes og har derfor ingen fornemmelse med, hvad folk synes om vores ting.
100% !!!!
Besvar