Rippe mange cd'er

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
Bech1992
Indlæg: 73
Tilmeldt: 25 nov 2009, 10:00

Rippe mange cd'er

Indlæg af Bech1992 »

Jeg skal til og rippe en del cd'er, og vil gerne have dem ind som mp3.
så ville høre om nogen af jer har nogle programmer som i anbefaler.. måtte godt være en program hvor man faktisk bare skulle sætte cd'en i og så kørte det bare, hvis sådan et findes?
Mvh Bech
Bech1992
Indlæg: 73
Tilmeldt: 25 nov 2009, 10:00

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af Bech1992 »

Hov lige en ting mere: rip-programmet skal have forbindes til CDDB, eller lign. database. så den selv finder kunstner og nummer:D
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af QrazyLeg »

Rip med Exact Audio Copy til wav
Konverter til mp3 med Razorlame :)
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
bpm
Indlæg: 277
Tilmeldt: 29 jul 2002, 22:51
Geografisk sted: TPD APG

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af bpm »

kan EAC ikke lave direkte til mp3 ? han skal da bare ha noget one-click.
chreddy1
Request Limit Reached
Indlæg: 4408
Tilmeldt: 08 jan 2006, 18:40
Geografisk sted: 127.0.0.1

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af chreddy1 »

Jeg mener ikke at det skulle være et problem at få EAC til at rippe til mp3.. Men er ikke sikker, da det er meget sjældent jeg ripper cd'er.. :)
dwr
Moderator
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 22 apr 2002, 02:44

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af dwr »

Det kan man godt. Har ikke brugt programmet i flere år, men du skal sådan set bare bruge en executable af lame-encoderen, som du så linker til fra EAC's indstillinger et sted. Den kan endda selv kalde kommandolinje attributterne.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Indlæg: 1631
Tilmeldt: 21 nov 2005, 01:08
Geografisk sted: Jydeland

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af Plys - det nye kuld »

Lame encoder ja, og så henvis til en ekstern encoder fra preferences menuen i EAC.
Hvis lame.exe ikke er let at finde (prøv dette link http://sourceforge.net/projects/lame/fi ... z/download ), så er jeg faktisk ret sikker på, at netop Razor-lame - som qzl henviser til - kan gøre samme job for dig.

I hvertfald er det ikke nødvendigt - og klart spild af tid - at lave øvelsen med 2 programmer ver for sig :)

bemærk, at det kan kræve sin tålmod, at opsætte ID tag settings så de bliver som du ønsker det i den færdige mp3 fil.
Dette skyldes at EAC ripper til wav først (en slags dump fil), og herefter encoder filen.
I det øjeblik den starte med at rippe, skriver den et tag, ud fra settings i EAC.
Når den starter encoding, skriver den et nyt tag til mp3 filen, baseret på det filnavn som rippet lige har fået,
OG de settings der står i EAC for encoding... hvis disse 2 forskellige settings ikke passer sammen, bliver det nogle meget underlig tags ;)

Men det finder du helt sikkert ud af - hehe...
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
wernermeyer
Indlæg: 414
Tilmeldt: 04 jun 2007, 02:21

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af wernermeyer »

Kan WMA ikke også gøre det for dig.. Altså rippe cd'erne automatisk til mp3 når du sætter dem i afspilleren?

Edit:
Det er Windows Media Player jeg mener :)

Har lige rippet en dobbelt cd der hedder "Fresh Hits '97" købt i england. Satte WMP op, og smed så først cd1 i. Den rippede automatisk og indsatte kunstner og tittel i tagget. Da den var færdig spyttede den cd'en ud og jeg indsatte cd2, og den rippede automatisk igen.

2nd edit:
Har lige rippet Metallica - The Black Album i 320 kbps. Det tog ca. 2½ minut. Her startede WMP dog ikke automatisk med at rippe, så jeg måtte lige trykke på 2 knapper.

Er det ikke det du er på jagt efter? Eller skal det være mere avanceret?



<dwr>Har lige samlet de 3 posts til ét for dig ;)</dwr>
dwr
Moderator
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 22 apr 2002, 02:44

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af dwr »

Her er en guide til EAC og Lame... Har ikke lige læst den igennem, men den slags guides plejer at være rimelig generiske, så jeg tror godt jeg ved, hvad der står :p

http://www.teqnilogik.com/tutorials/eac.shtml
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
Brugeravatar
UnitedPublic
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 27 apr 2002, 21:47
Geografisk sted: Cirkusbygningen i KBH!!

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af UnitedPublic »

Det er super elegant at gøre via EAC og Lame.. Det sværeste kan være at få EAC til at acceptere dit DVD/CD-drev.
Billede
_/\_/\_/\_ If it´s too loud, you´re too old! _/\_/\_/\_
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af QrazyLeg »

Jo EAC kan sagtens sættes til at konvertere direkte til mp3 - også direkte ved at bruge lame.exe
(der kan også bruges andre, men det er den mest udbredte). Jeg foretrækker selv RazorLame, da det er noget lettere at kontrollere kvalitetsindstillinger i encodningen til mp3, end via lame (EAC's) UI. Det giver i sidste ende en bedre lyd end standardindstillingerne gennem EAC.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
dwr
Moderator
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 22 apr 2002, 02:44

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af dwr »

-V1 --add-id3v2 --pad-id3v2 --ta "%a" --tt "%t" --tg "%m" --tl "%g" --ty "%y" --tn "%n" %s %d

Brug ovenstående til cmdlinje streng. Så burde det være fint.

v1 giver dig noget i stil af vbr 225kbps og så burde du få både id3v1 og id3v2 tags skrevet til mp3en.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
Bech1992
Indlæg: 73
Tilmeldt: 25 nov 2009, 10:00

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af Bech1992 »

Hej allesammen

tusinde tak for hjælpen... jeg har nu prøver Extact Audio Copy i et stykke tid og synes det virker godt:D

Så igen tusinde tak for hjælpen
DoMiNaToR
Chart Attack VIP
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 22 apr 2002, 14:05
Geografisk sted: Et sted i DK

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af DoMiNaToR »

Som en lille opfølgning kan jeg varmt anbefale:

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php ... e_Compiles

samt generelt

http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?

Et absolut must for folk der går op i lydkvalitet.

Bonusinfo, ingen af jer har nævnt at det absolut bedste ved EAC er at hvis det er sat korrekt op er det stort set umuligt at rippe en cd med fejl/jitter på som det feks er i mange andre programmer.
We came to wreck everything and ruin your lives, God sent us
Billede
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Indlæg: 1631
Tilmeldt: 21 nov 2005, 01:08
Geografisk sted: Jydeland

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af Plys - det nye kuld »

DoMiNaToR skrev: Bonusinfo, ingen af jer har nævnt at det absolut bedste ved EAC er at hvis det er sat korrekt op er det stort set umuligt at rippe en cd med fejl/jitter på som det feks er i mange andre programmer.
...hvilket igen sikkert er årsagen til, at det har været de fleste rls-gruppers foretrukne ripper :)

Men det er rigtig nok - ingen fejl rip, hvis det er konfigureret korrekt.
Og her kan lige tilføjes, at det desværre ikke er alle CD drev der kører lige godt under EAC :?
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af QrazyLeg »

Jeg har ofte lavet et image af den cd jeg skulle rippe. Loadet den i Daemon Tools og rippet den vej igennem. Så synes jeg det plejer at køre bedst.

Det gælder iøvrigt også når jeg har skulle lave "sikkerhedskopier" af mine film.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Indlæg: 1631
Tilmeldt: 21 nov 2005, 01:08
Geografisk sted: Jydeland

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af Plys - det nye kuld »

Skørben - Det går helt sikkert bedre med selve ripningen, da data transfer fra din harddisk er hurtigere end fra en CD.

Men i forbindelse med - som topic siger - rip af mange CD´ere, er det vist en smule omstændigt :mrgreen:
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af QrazyLeg »

Det er korrekt. Medmindre man blot smider cd'erne ind på harddisken og loader billedfilen når man skal bruge cd'ens indhold. Dog de færreste der gider det. Ellers kan teknikken bruges ved batch-ripning.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Bech1992
Indlæg: 73
Tilmeldt: 25 nov 2009, 10:00

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af Bech1992 »

DoMiNaToR skrev:Som en lille opfølgning kan jeg varmt anbefale:
Bonusinfo, ingen af jer har nævnt at det absolut bedste ved EAC er at hvis det er sat korrekt op er det stort set umuligt at rippe en cd med fejl/jitter på som det feks er i mange andre programmer.

Hej igen..
Er der nogen der har en guide til hvordan man sætter programmet op, så man ikke ripper en cd med fejl?

Mvh Bech
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Indlæg: 1631
Tilmeldt: 21 nov 2005, 01:08
Geografisk sted: Jydeland

Re: Rippe mange cd'er

Indlæg af Plys - det nye kuld »

Bech1992 skrev:
DoMiNaToR skrev:Som en lille opfølgning kan jeg varmt anbefale:
Bonusinfo, ingen af jer har nævnt at det absolut bedste ved EAC er at hvis det er sat korrekt op er det stort set umuligt at rippe en cd med fejl/jitter på som det feks er i mange andre programmer.

Hej igen..
Er der nogen der har en guide til hvordan man sætter programmet op, så man ikke ripper en cd med fejl?

Mvh Bech
Den bedste vejledning, ligger i hjælp-filen i selve programmet.
Der er en - endda meget - omfattende bruger vejledning implementeret i det program.

Man kan ikke umiddelbart give opskriften på den bedste opsætning, da der er uendeligt mange
muligheder for hardware, og sammensætning af hardware.
Du er nødt til at læse vejledningen, og vurdere ud fra dit udstyr - og ikke mindst - TESTE det ;)
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
Besvar