Windows 7 på ældre maskine

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
amh
CAs dkbn-luder
Indlæg: 5244
Tilmeldt: 04 okt 2004, 13:22
Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen

Windows 7 på ældre maskine

Indlæg af amh »

Min kærestes computer, er en lidt halvgammel maskine, dog er den født med Windows Vista Ultimate, på trods af den kun har 1 GB. ram i!

Det er en Intel Celeron 1,86 GHz med som sagt 1 GB. Ram i, og 160 GB. Hdd.

Ville sådan en maskine blive hurtigere af at installerer Windows 7 på? Den er 10-15 min. om at starte op, og lukke ned, selvom der intet kører i baggrunden. Har kørt defrag. div. antivirus og andre cleanere, og lige lidt har det hjulpet. Har man 2 faneblade åbne, hakker den, og nærmest fryser hvis man bruger YouTube..

På forhånd tak.
nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Re: Windows 7 på ældre maskine

Indlæg af nco »

Har netop haft en bærbær med nogenlunde samme specs som du omtaler, på den kørte jeg den 1 års prøveversion af Windows 7. Og det kørte da. Men der var meget loade-tid, og til tider hvor den bare stod og knoklede. Inden vi så gav den videre til et familiemedlem, installerede jeg XP SP3 på den og nu kører den bare som en drøm.

Så jeg ville installere XP hvis jeg var dig.
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
Zivago
Indlæg: 1510
Tilmeldt: 24 apr 2002, 16:06

Re: Windows 7 på ældre maskine

Indlæg af Zivago »

amh skrev:Min kærestes computer, er en lidt halvgammel maskine, dog er den født med Windows Vista Ultimate, på trods af den kun har 1 GB. ram i!

Det er en Intel Celeron 1,86 GHz med som sagt 1 GB. Ram i, og 160 GB. Hdd.

Ville sådan en maskine blive hurtigere af at installerer Windows 7 på? Den er 10-15 min. om at starte op, og lukke ned, selvom der intet kører i baggrunden. Har kørt defrag. div. antivirus og andre cleanere, og lige lidt har det hjulpet. Har man 2 faneblade åbne, hakker den, og nærmest fryser hvis man bruger YouTube..

På forhånd tak.
Selv om computeren har begrænset ressurser, så bør den ikke tage 10 - 15 minutter om at starte op - selv med Vista. Opstartstiden bør på denne maskine, kunne nedbringes til et 2 - 3 minutter med Vista.
Hvis du er sikker på, at du har fået alt snavs fjernet - spyware - virus med ordentlige programmer, oprydning i installation / tempfiler og gendannelsespunkter, reg database osv, kørt scandisk, defragmenteret med et ordentligt program (ikke windows eget!!!! ) - så bør en komplet ny ominstallation af Vista - minimere opstartstiden en hel del. Bemærk at nogle antivirus / suites kan sløve maskinerne en hel del. Værst er f.eks Symantec / Norton. Bedst - ESET NOD32.
Windows 7 vil da nok kunne køre på maskinen, såfremt der eksiterer drivere til al hardwaren - hvilket er langt fra sikkert. (Check producentens support sider).
Med de resurser maskinen har til rådighed, vil jeg nok også anbefale at skifte til XP. Man skal dog have i tankerne, at det er er operativsystem, som er på vej ud.

Zivago
Sig-Mund
Indlæg: 1293
Tilmeldt: 18 sep 2003, 22:15

Re: Windows 7 på ældre maskine

Indlæg af Sig-Mund »

Jeg lige smidt Windows 7 på en computer med dårligere specs end dem du nævner, den kørte med XP før. Og den funker kanont med Win 7, starter hurtigt op osv. Så det vil jeg bestemt mene du kan
If a girl catches you masturbating, you are a pervert. Yet if you catch a girl masturbating, you are a pervert too!!!
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Indlæg: 1631
Tilmeldt: 21 nov 2005, 01:08
Geografisk sted: Jydeland

Re: Windows 7 på ældre maskine

Indlæg af Plys - det nye kuld »

Undskyld, men med de priser der er på RAM idag, ville der da ikke være de fjerneste i vejen for, at kyle den ene gb ud, og smide 4 nye i ??? 8O

...væsentligt billigere end en ny PC anyway...
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
amh
CAs dkbn-luder
Indlæg: 5244
Tilmeldt: 04 okt 2004, 13:22
Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen

Re: Windows 7 på ældre maskine

Indlæg af amh »

Plys, det var også lidt en plan, men jeg aner ikke hvilke ram, osv. der kan sidde i maskinen... det er vel noget med bios'en ?
Aly
Indlæg: 238
Tilmeldt: 23 apr 2002, 10:11
Geografisk sted: lige nede for enden af vejen og så til højre

Re: Windows 7 på ældre maskine

Indlæg af Aly »

Tag Ram´ne ud og se hvad der står på dem, tag og google dem eller post nummrene her i tråden, så skal vi nok hjælpe dig
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Indlæg: 1631
Tilmeldt: 21 nov 2005, 01:08
Geografisk sted: Jydeland

Re: Windows 7 på ældre maskine

Indlæg af Plys - det nye kuld »

Eller...luk kabinettet op, og notér fabrikat, model/typenummer på bundkortet - post det her, så er der helt sikkert en der kan fortælle dig hvilke RAM der skal i ;)
Og når jeg beder om bundkort typen, er det fordi, rigtig mange har mulighed for flere RAM typer, men har ofte den ringeste type monteret.
En skam, når de nu ikke koster mere end de gør...
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
Brugeravatar
UnitedPublic
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 27 apr 2002, 21:47
Geografisk sted: Cirkusbygningen i KBH!!

Re: Windows 7 på ældre maskine

Indlæg af UnitedPublic »

Kører Windows 7 på samme specs på min bærbare og det fungerer skam udemærket.

Den er ikke mega vild med mulittasking af Photoshop, uTorrent og messenger på samme tid, men til browsing og tekst kører det lækkert.
Billede
_/\_/\_/\_ If it´s too loud, you´re too old! _/\_/\_/\_
amh
CAs dkbn-luder
Indlæg: 5244
Tilmeldt: 04 okt 2004, 13:22
Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen

Re: Windows 7 på ældre maskine

Indlæg af amh »

Nu går jeg igang med at installerer Win7 i aften, men kan man på nogen måde gemme bruger account, så den bliver ligesom på Win Vista, bare med Win7 på i stedet? Tænker på at dokumenter billeder skrivebords ikoner osv, bliver som det var på Vista maskinen? Importer bruger account eller sådan noget?
Besvar