Erfaring med online backup?

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Erfaring med online backup?

Indlæg af nco »

Ved et tilfælde, så fik jeg oprettet mig på Dropbox (*) via et link jeg fik tilsendt på Facebook. Mest af alt for at se hvad det var og fordi man kan få en applikation til Android (og iPhone), sådan at jeg måske den vej rundt kunne lave noget dataudveksling.

Jeg har tit overvejet at få lavet noget online backup af personlige billeder og lign. dokumenter og data. Men det er altid kun blevet ved tanken, fordi jeg har gået lidt og tænkt Google nok kom med en løsning før eller senere. Men ja, jeg kan jo ikke blive ved med at vente, lige pludselig står mine harddiske måske af og det er efterhånden et års tid siden jeg har lavet backup på en ekstern harddisk.

Rent pladsmæssigt, vil jeg tro at jeg skal backe op et sted i mellem 50 til 100 Gb og så tror jeg at Dropbox bliver for dyrt jvf. deres priser. På Facebook er jeg blevet anbefalet både Carbonite og KeepIt - og via lidt googling er jeg også faldet over Mozy. Alle tre har tilsyneladende fri data, så det er sådan set bare at vælge hvilken af de tre jeg synes bedst om. Jeg hælder lidt til Carbonite pt.

Det kommer til at koste noget at backe så stor en datamængde op og det er helt i orden. Men Dropboxs pris for et år synes jeg blot er for høj, plus deres max er jo også kun 100 Gb. Det er måske i længden nok for lidt.

Så lad os få en debat og det her. Jeg kan ikke være den eneste her inde som er interesseret i at lave sikkerhedskopier af min data?

* = Hvis I opretter jeg på Dropbox, så må I gerne benytte dette link, så får både I og jeg tilført 250 Mb ekstra plads på kontoen:
http://www.dropbox.com/referrals/NTExNjQ1MTEyOQ
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
DoMiNaToR
Chart Attack VIP
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 22 apr 2002, 14:05
Geografisk sted: Et sted i DK

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af DoMiNaToR »

Jeg har brugt mozy i ca 4 år, og er godt tilfreds, jeg har 30 giga backup liggende hos dem, og deres klient fungere super godt.

Det eneste jeg savner er at man kan tage backup af netværks drev, det kan man så løse ved at købe pro versionen, men så bliver det alt for dyrt.

Så er der nogle der kender til et set and forget backup program som også virker med netværks drev høre jeg da gerne om det.
We came to wreck everything and ruin your lives, God sent us
Billede
Brugeravatar
mimic
Indlæg: 2068
Tilmeldt: 09 apr 2005, 23:24
Geografisk sted: Some albanian mountains
Kontakt:

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af mimic »

Jeg har brugt DropBox i et stykke tid, men er desværre ved at nå min grænse for gratis lagerplads - Så jeg er også på udkig efter en god billig betalingsløsning.
Jeg har installeret DropBox på min bærbar og på min computer derhjemme.
Når jeg så sidder og arbejder med et dokument på mit studie vil det automatisk være opdateret og downloadet til min computer når jeg kommer hjem.

Det er en super måde DropBox løser det på, men jeg har desværre lidt svært ved at gennemskue og det er en løsning de andre firmaer også bruger.
Jeg har kort prøvet Mozy, men her virker det som om det kun bliver sendt til en server og der bliver det liggende til jeg vil gøre brug af min backup.

Før jeg går i krig med at prøve alle firmaernes gratis backup løsninger, kunne det være super hvis der var nogen der kendte et billigt alternativ til DropBox, der fungerer på samme måde.
Billede Hvorfor ikke bare sætte en skive på anlægget?
Brugeravatar
aroxdk
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 01 jan 2005, 18:00
Geografisk sted: Over the rainbow, somewhere

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af aroxdk »

Tror du kan få 2TB HD for 1000kr. For mig er det en nobrainer. Har hele tiden et par TB ledig til ekstra backup ;)

(Sorry ved det var online, men det portable klarer jeg med USB stick eller sådan nogle her http://www.nierle.com/de/artikel/6945/E ... B_2.0.html)
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af QrazyLeg »

Jeg har ved siden af Dropbox også Windows Live Skydrive. Der er 25 GB fri lagerplads.

Men jeg er også lidt på udkig efter heftig online backup og evt. et sted der kan mountes som et andet netværksdrev. Det kunne være sweet!
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Kazo
Proud Chart Attack Member
Indlæg: 1121
Tilmeldt: 24 apr 2002, 20:47
Geografisk sted: Kbh.

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af Kazo »

Har pt. brugt 79,6 % af mine 50 GB på Dropbox. Bruger det hver dag på mit studie og i mange andre sammenhænge. Er glad for at være sluppet for usb-sticks, ftp-servere osv.
Det er fantastisk at filerne altid er synkroniseret mellem studie/hjem/arbejde.

Til mere permanent backup, ved jeg ikke om det er en optimal løsning. Jeg synes mere Dropbox har sin force til mere "flygtige" data.
Billede
wlt
Indlæg: 390
Tilmeldt: 22 apr 2002, 08:20
Geografisk sted: ******
Kontakt:

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af wlt »

Det lyder alt sammen meget spændende.
Jeg rodder lidt med om jeg skal have invisteret i en NAS til at dække de behov du/i skriver.
Jeg har en krybekælder, hvor den skal stå i rolige/kølige omgivelser. Tanken var samme princip, men i vælger online løsningen ?! - Hvorfor kontra NAS stående derhjemme...?
the sound won't listen!
dwr
Moderator
Indlæg: 2795
Tilmeldt: 22 apr 2002, 02:44

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af dwr »

Gratis, nemmere og mere fleksibelt.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af QrazyLeg »

Fordi enhver computer-tekniker lever efter tanken "data, der kun er to fysiske steder eksisterer ikke".

En NAS er ikke bare lige noget man smider op. Den er dyr i anskaffelse og man står selv med håret i postkassen for at lave diverse indstillinger. Mange herinde har også NAS, men skal der bruges diske til det hele, så skal der noget af en satan på bordet.

Overvej desuden hvor meget data du selv vil have på samme adresse? Mange mennesker havde tidligere deres negativer til billeder i en bankboks fordi det var det sikreste sted at gemme dem: Altså et sted på en anden adresse, hvor de er godt beskyttet. I stedet for en fysisk bank, så vælger mange i dag en anden type af bank: en databank. I den sammenligning er NAS det samme som at sy penge ind i egen madras i stedet for art gå i banken.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Brugeravatar
aroxdk
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 01 jan 2005, 18:00
Geografisk sted: Over the rainbow, somewhere

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af aroxdk »

Har DVD + HD backup discs et andet sted end der hvor jeg bor ;) Online storage bliver hurtigt dyrt, når vi snakker TB.. eller bare 100 GB :-)
Down1
Indlæg: 1506
Tilmeldt: 22 apr 2002, 14:24
Geografisk sted: nah.nah.cant.find.me
Kontakt:

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af Down1 »

QrazyLeg skrev:Fordi enhver computer-tekniker lever efter tanken "data, der kun er to fysiske steder eksisterer ikke".

En NAS er ikke bare lige noget man smider op. Den er dyr i anskaffelse og man står selv med håret i postkassen for at lave diverse indstillinger. Mange herinde har også NAS, men skal der bruges diske til det hele, så skal der noget af en satan på bordet.

Overvej desuden hvor meget data du selv vil have på samme adresse? Mange mennesker havde tidligere deres negativer til billeder i en bankboks fordi det var det sikreste sted at gemme dem: Altså et sted på en anden adresse, hvor de er godt beskyttet. I stedet for en fysisk bank, så vælger mange i dag en anden type af bank: en databank. I den sammenligning er NAS det samme som at sy penge ind i egen madras i stedet for art gå i banken.

Jeg vil nu sige at det helt komme an på hvilke behov man har. Hvis bare man vil gemme billeder og word filer er en online løsning vel en meget god løsning. Men skal man gemme andre former for data vil jeg mene at et NAS er klart den bedste løsning.
ICQ: 122?70?11 [url=irc://irc.inet.tele.dk:6667/chart.dk]#Chart.dk @ Efnet[/url]

"In this world, nothing is certain but death and taxes." - Benjamin Franklin
nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af nco »

Altså lige for at bidrage til mig egen tråd, så tror jeg også det bliver lidt dyrt når vi snakker 100+ Gb. Med mindre at Carbonite eller KeepIt kan opfylde mit behov, det har jeg så bare ikke fået testet endnu.
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
Brugeravatar
mimic
Indlæg: 2068
Tilmeldt: 09 apr 2005, 23:24
Geografisk sted: Some albanian mountains
Kontakt:

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af mimic »

I min søgen faldt jeg over et firma der ser ud til at tilbyde det samme som dropbox (jeg har ikke prøvet deres trial endnu). Firmaet hedder Sugarsync og de tilbyder 60 GB storage for 99$. Se mere her: https://www.sugarsync.com/products/sync ... kid=module

Jeg har primært stoppet min søgen på alm. backup og leder efter firmaer der tilbyder realtime sync ligesom dropbox - Det er den slags backup der passer mig bedst da jeg arbejder på flere maskiner hver dag.
Billede Hvorfor ikke bare sætte en skive på anlægget?
Hoopstar
Indlæg: 1651
Tilmeldt: 30 dec 2002, 17:16

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af Hoopstar »

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... p_services

Her er et okay link umiddelbart.. har ikke tid til at kigge på det selv.
nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af nco »

UnoEuro er også hoppet med på online-backup. Jeg synes slet ikke at priserne er så tosset. Jeg har dog en lille mistanke om at Google går og pønser på noget, da de netop har udvidet hvor meget plads man kan købe hos dem. Den er helt oppe på 16 Tb. Det er trods alt en sjat.

Læs mere om UnoEuros backup her:
http://www.unoeuro.com/products-remotebackup.php
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
DoMiNaToR
Chart Attack VIP
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 22 apr 2002, 14:05
Geografisk sted: Et sted i DK

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af DoMiNaToR »

Jeg er hoppet på wuala vognen, og har nu gratis lidt over 60 giga online storage, bare ved at dele lidt plads på et par pcer samt servers.
Ud over at den kan lave backup, kan man også synce en folder over flere pcer, hvilet var den funktion jeg havde mest brug for.
Så når min mozy konto udløber er de droppet, da de både har sat loft på backup samt prisen op, og ikke vil tillade backup af netshares.
We came to wreck everything and ruin your lives, God sent us
Billede
Bubbie
Indlæg: 1233
Tilmeldt: 08 jun 2003, 20:53

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af Bubbie »

Hvordan var det lige at du har fået 60 giga gratis hos wuala? :D
------
Edit: Mener bare, alt hvad jeg kan se, så får man 1 giga free? :)
DoMiNaToR
Chart Attack VIP
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 22 apr 2002, 14:05
Geografisk sted: Et sted i DK

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af DoMiNaToR »

Bubbie skrev:Hvordan var det lige at du har fået 60 giga gratis hos wuala? :D
------
Edit: Mener bare, alt hvad jeg kan se, så får man 1 giga free? :)
Der er flere måder man kan gøre det på, jeg har flere forskellige pcer hvor jeg deler 10-20 giga harddisk plads på, det giver mig så xx antal giga plads, så længe pcen er online mere end 4 timer i gennemsnit om dagen.

Hvis du ikke gider dele plads, eller du ikke har en pc der er online, så kan du købe dig fra det.

Ellers kan du google lidt og finde et par koder der virker 1 år og giver dig 1 giga gratis pr kode.

For at være flink er her et par stykker som virker:

Kode: Vælg alt

I-KNOW-CAROLA
I-KNOW-DOMINIK
I-KNOW-FABIUS
I-KNOW-MARCEL
I-KNOW-DARIO
I-KNOW-MARIUS
I-KNOW-JONAS
I-KNOW-THOMAS
I-KNOW-LUZIUS
CONNECT-WITH-SUPPORT
We came to wreck everything and ruin your lives, God sent us
Billede
nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af nco »

Jeg har 11.88 Gb plads på min Dropbox. Det er indtil videre nok, til at gemme det vigtige data jeg har. Resten er gemt via Picasa. Men ny sysler Google jo med Drive, så må vi se om det skal overtage det hele.
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Erfaring med online backup?

Indlæg af QrazyLeg »

Er der nogen dato på Drive? For de rygter har svirret siden 2006 :/
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Besvar