Server i huset.

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
T-Mazz
Indlæg: 444
Tilmeldt: 16 nov 2004, 19:12
Geografisk sted: Ishøj

Server i huset.

Indlæg af T-Mazz »

Hey CA'ere.

Ved ikke om der stadigvæk er nogle der er aktive herinde, men prøver alligevel.

Men jeg vil gerne have en server stående i mit hus, hvor alle mine enheder som Smart TV, PS4, BluRay afspillere på værelserne kan finde mine medier på ,som film blandt andet. Lige nu er det afhængigt af min pc er tændt, før der kan ses film pga. det streamer over den, det vil jeg gerne undgå.

Så jeg vil gerne have en boks, hvor jeg kan sætte harddiske i, og forbinde den boks til mit netværk herhjemme, så vi kan se film alle steder i huset der er forbundet til netværket.
Jeg vil gerne samtidigt kunne lægge nye film ect. over fra min stationære pc, uden jeg skal flytte rundt på harddiske. Så de kan ses overalt i hjemmet.

Er der nogle der kan anbefale noget?
nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Re: Server i huset.

Indlæg af nco »

En ældre stationær computer er ellers en god start:
Turn an Old PC Into a NAS, VPN, Media Streamer, and More with Amahi

Ellers er det en NAS af en art du skal have fat i:
http://www.elgiganten.dk/search?SearchTerm=nas
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
T-Mazz
Indlæg: 444
Tilmeldt: 16 nov 2004, 19:12
Geografisk sted: Ishøj

Re: Server i huset.

Indlæg af T-Mazz »

Det er en NAS jeg vil have fat i.

Kan nogen anbefales frem for andre?, Det skal være en der kan køre for sig selv, og være aktiv på netværket så vi alle kan se film derfra uden min PC er tændt.
nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Re: Server i huset.

Indlæg af nco »

Jeg har et D-Link ShareCenter. En NAS med to harddiske i. Den fungerer superfedt.

QrazyLeg har vist godt forstand på det. Lad os håbe, at han ser dit indlæg.
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
Brugeravatar
UnitedPublic
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 27 apr 2002, 21:47
Geografisk sted: Cirkusbygningen i KBH!!

Re: Server i huset.

Indlæg af UnitedPublic »

Afhængig af de enheder du vil streame på/til så er en NAS ikke nødvendigvis den bedste løsning.

Du finder ingen NAS i dag der har CPU nok til at transcode 1080 på tilfredsstillende vis. Det vil sige at enhederne selv skal kunne læse og tolke data fra f.eks. et netværksdrev. En udfordring du let kommer ud over med en standard PC med f.eks. Plex som medieserver.

Data kan sagtens ligge på en NAS, men en PC som medieserver er klart at foretrække hvis du vil bare lidt seriøst med det.

Tag et kig på plex.tv og bliv klogere.
Billede
_/\_/\_/\_ If it´s too loud, you´re too old! _/\_/\_/\_
T-Mazz
Indlæg: 444
Tilmeldt: 16 nov 2004, 19:12
Geografisk sted: Ishøj

Re: Server i huset.

Indlæg af T-Mazz »

Tak for input.

Jeg vil da lige sætte mig og kigge nærmere på plex.tv

Det skal være i 1080, så kan næsten se det skal være en PC der skal anvendes.
nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Re: Server i huset.

Indlæg af nco »

Skriv gerne hvad du ender ud med.
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
sone
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 maj 2002, 10:01
Geografisk sted: cph
Kontakt:

Re: Server i huset.

Indlæg af sone »

Denne her kan transkode i 1080p :

https://www.synology.com/da-dk/products/DS214play

Har selv en ældre udgave, som dog ikke kan transkode, men den virker rigtig godt - både smarttv og harddiskoptager kan hente fra den uden problemer.
"Faithless is he that says farewell when the road darkens."
T-Mazz
Indlæg: 444
Tilmeldt: 16 nov 2004, 19:12
Geografisk sted: Ishøj

Re: Server i huset.

Indlæg af T-Mazz »

sone skrev:Denne her kan transkode i 1080p :

https://www.synology.com/da-dk/products/DS214play

Har selv en ældre udgave, som dog ikke kan transkode, men den virker rigtig godt - både smarttv og harddiskoptager kan hente fra den uden problemer.
Så den kan køre for sig selv uden min pc skal være tændt og alle kan se film fra den, som er på netværket?

Så er det jo næsten sådan en basse jeg skal ud og have :-) Og hvis den kan transkode i 1080p er det helt perfekt.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Server i huset.

Indlæg af QrazyLeg »

Jeg har faktisk aldrig fået købt en endnu, men har efterhånden prøvet et par forskellige hos andre - og sat dem op.

Den klart letteste metode til NAS og tv, der virker uden problemer er Plex Media Server (der installeres på din NAS).

For at mig at se er det to muligheder; QNAP og Synology. Sidstnævnte er en kvart krone dyrere i indkøb, men også lettest at håndtere efter min mening. For at QNAP virker med Plex, skal der være et par forbehold i henhold til transcoding og installation. Det skal være en _turbo nas_ og den skal køre med x86 processer. Der er til gengæld vanvittig meget support på QNAPs eget forum, så ingen problem der :)

Og for at svare på dit spørgsmål til sone: ja og ja :)

Jeg bruger selv Plex Media Server, dog via min computer, men princippet er nøjagtig ens. Jeg kan streame til alle enheder i hjemmet (telefon, iPad, AppleTV). Jeg kan også streame fra min telefon eller iPad, da de også er sat op til server foruden at være afspiller. Så de lokale filer kan jeg også køre den vej. Desuden er min Plex sat til at kunne streame til udover mit lokalnetværk, så sidder jeg i den anden ende af landet, kan jeg se medier hjemmefra :)
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Re: Server i huset.

Indlæg af nco »

Jeg er ved, at være lidt træt af min Boxee. Overvejer Plex Server og så kører den via min ChromeCast i stedet. Har du prøvet hvordan det virker?
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Server i huset.

Indlæg af QrazyLeg »

Nej jeg har ikke prøvet Plex med Chromecast. Jeg har selv en WDTV, hvor Plex svjv heller ikke spiller sammen.
Jeg har selv bare Plex Media Server og Plex Media Player på min OSX-maskine med trukket HDMI til recieveren. Der er ikke så langt i mellem dem, så øvrige løsninger har jeg ikke set nærmere på, da computeren altid er tændt.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Re: Server i huset.

Indlæg af nco »

Min plan var så, at skrotte min Boxee. Og så bare bruge min NAS via min XP-computer som alligevel står tændt, med Plex.

Plex kunne så streame til de tre Chromecasts jeg har.

Nå, jeg kaster mig ud i det.
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
DJ_Falcon
Indlæg: 1186
Tilmeldt: 27 maj 2002, 16:32
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Re: Server i huset.

Indlæg af DJ_Falcon »

Jeg droppede min Boxee Box til fordel for Raspberry Pi med XBMC/KODI. Men i december skiftede jeg til Plex og Chromecast.

Plex server og chromecast i de forskellige TV fungere fremragende. Der er nemt overblik over film og serier fra fx en tablet og det sendes nemt til de forskellige enheder. Det er det mest gnidningsfrie af de setups jeg har prøvet.
Hurtigere klovn, hurtigere..
nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Re: Server i huset.

Indlæg af nco »

Har du været nødt til at købe et Plex Pass for det? Hvad koster sådan et setup? Jeg har Chromecasts og NAS. Mangler kun evt. Raspberry Pi. De bliver vel også billigere nu hvor der kommer en Pi 2?
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
DJ_Falcon
Indlæg: 1186
Tilmeldt: 27 maj 2002, 16:32
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Re: Server i huset.

Indlæg af DJ_Falcon »

Nej det er ikke nødvendig med Plex Pass, en gratis konto er nok. Men har dog købt Plex appen til Android. Har man Plex Pass behøver man ikke købe appen. Jeg har ikke kunne se fordelen i Plex Pass endnu, for mig er det bare nice to have features..
En smart ting ved Plex er at du kan dele din server indhold med venner :) Dette kræver heller ikke Plex Pass

Jeg har købt to Chromecast og Plex appen til 20-30 kr, så det er hvad jeg har brugt på det setup indtil videre. Lige nu er det min bærbar der står og kører Plex server, men overvejer at anskaffe en NUC eller anden lille PC der kan håndtere konverteringen af film og har en lille strøm forbrug.

Raspberry Pi var i det tidligere setup jeg havde. Fungere også fint men kræver net forbindelse og HDMI kabel til TV'et. Med Plex kunne jeg gøre det trådløst til TV'et.

Eneste ulempe jeg har fundet i forhold til Boxee er at de ikke understøtter ISO filer..
Hurtigere klovn, hurtigere..
nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Re: Server i huset.

Indlæg af nco »

Boxee og ISO-filer har jeg ikke haft problemer med? De må bare ikke være pakket med .zip først fx, så virker de fint.

Jeg er virkelig lun på noget setup med Plex og mine Chromecasts.
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
DJ_Falcon
Indlæg: 1186
Tilmeldt: 27 maj 2002, 16:32
Geografisk sted: Vildbjerg
Kontakt:

Re: Server i huset.

Indlæg af DJ_Falcon »

Det sidste var også skrevet lidt forkert. Plex og XBMC under støtter ikke ISO filer. Gjorde Boxee :)
Hurtigere klovn, hurtigere..
Besvar