Begyndelsen til enden på Chart Attack

Herunder hører kun snak om musik. Spørgsmål om kunstnere, tracklister, udgivelser og covers hører også under denne kategori.

Redaktør: Moderators

nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af nco »

Dramatisk overskrift.

Men der skal ikke herske nogen tvivl om at luften er ved at gå af Chart Attack. Det er tretten år siden sitet startede op som en lumsk musikdownloadside med links til Geocities og andre steder hvor man gratis kunne få 5-10 megabyte plads at slå sig løs på.

Det udviklede sig til et forum, hvor der blev udvekslet alt fra musik, til tanker, mix, minder, billeder og ikke mindst en masse socialt, i form af fester og byture hvor folk mødtes, med en masse nære venskaber til følge.

De bærende folk som var aktive i sitets storhedstid er blevet ældre. Livet er mere end mp3 og fester. Derfor er besøgende fra den gamle generation stærk faldende og for mange ikke eksisterende. Generationsskiftet her inde er aldrig lykkes til fulde og derfor er niveauet for indlæg her inde faldet til 1-5 stykker pr. dag.

Hostingen af sitet er ikke nogen udgift for os. Derfor har vi heller ikke nogen planer om at lukke ned. Sitet står som en online scrapbog for mange brugere og det er sjovt at finde en gamle tråd og læse sin holdninger og meninger for fem eller endda ti år siden.

I skrivende stund er der 25688 emner og 216314 indlæg på brættet. Vi skal have fundet minderne og guldkornene i de indlæg og have lavet en scrapbog. Til det skal vi bruge jeres hjælp.

Hvilken tråd husker DU Chart Attack for? Og ikke mindst hvorfor. Beskriv kort en tråd og link til den som svar på dette indlæg. Når der er tilpas mange indlæg, vil det blive samlet sammen som en form for ny forside for Chart Attack.

Personligt husker jeg selv Chart Attack for hele balladen med NmE i start 2000'erne, hvor de sågar begyndt at tagge deres mp3-releases med de hadede CA. Når jeg finder link til tråden, skal jeg nok poste den.

Hjælp CA en sidste gang...

nco\\ 1999-2012 ... http://beam.to/chart
På vegne af nuværende og tidligere brugere af Chart Attack
Brugeravatar
Pesimisten
Indlæg: 984
Tilmeldt: 12 mar 2007, 16:40
Geografisk sted: Sådan ca midt i DK

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af Pesimisten »

Har siddet og kigget lidt i mine gamle posts :P

den jeg har fået mest ud af: http://www.chartattack.dk/viewtopic.php?f=3&t=24710

Lidt lære om StarWars, samt en lektion i at alderen trykker ved nogle brugere herinde og til sidst at vinyl hører til på loftet (er jeg ikke helt enig i - men kommer nok an på hvor mange man har :D)

Og så elsker jeg bare de holdninger der sådan kommer engang imellem.
FrZ skrev:Den reklamesang? For den er da alt andet end fed???!
snabelfisk skrev:Jeg synes faktisk den er rigtig fed den reklame, og sangen. Men jeg er osse noget for mig selv
Og meningen om udviklingen og boardet generelt: I LOVE IT!

Sgu fint at folk finder deres Jon og Kato andre steder, jeg nyder bare at kan smide en specifik request herinde og så (for det meste) er der en der kan hjælpe mig med den.

Savner nogle flere events, hvis folk har dem. Synes ikke altid jeg kan finde alle events på de sider jeg bruger! Så bare kom med flere begivenheder, måske dukker jeg en dag op ;).
Dada fucking Life
we want, to serve you cookies with a smile...
Lige musik for mig!
nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af nco »

Tak for indlægget.

Det er noteret. Men vi håber at mange flere vil byde ind.
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
Sig-Mund
Indlæg: 1293
Tilmeldt: 18 sep 2003, 22:15

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af Sig-Mund »

Jeg melder mig os lige ind her.

Jeg husker specielt en tråd hvori man beskrev hvorfor man havde valgt det nick man nu engang havde (http://www.chartattack.dk/viewtopic.php ... hilit=nick)

Her synes jeg især det var interessant at læse din historie nco.
If a girl catches you masturbating, you are a pervert. Yet if you catch a girl masturbating, you are a pervert too!!!
Zivago
Indlæg: 1510
Tilmeldt: 24 apr 2002, 16:06

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af Zivago »

Imens jeg lige spekulerer over, hvilken tråd jeg mon kunne forslå (der er mange at vælge imellem), så kig her:
http://members.fortunecity.com/elisabethqsxz/depot.html
En forløber for CA.

En ting jeg kan huske der var meget ballade om, var da der blev lavet et område for udvalgte personer her på CA.
The secret area. TSA. Der var sure miner hos en del personer. Gruppen er nedlagt, så jeg kan ikke finde nogen tråde om gruppen. En overgang lå TSA på IRC.
Det var vist til denne gruppe jeg lavede et lille program, der kunne kode og dekode en FTP adresse, så hvis nogen fik opsnuset et FTP link fra gruppen - så kunne de ikke bruge det til noget, hvis ikke det blev dekodet. FTP adressen lignede en alm IP adresse, men var det ikke.

Zivago
nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af nco »

Super godt med flere indlæg.

Folk må gerne gøre nogle af de gamle kræfter opmærksom på denne tråd, sådan at vi får et bredt udsnit af folk indover.

Tak igen, fordi I gider give den en sidste skalle.
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
Zivago
Indlæg: 1510
Tilmeldt: 24 apr 2002, 16:06

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af Zivago »

Hmm. lidt kedeligt, at også denne tråd ser ud til at "dø"
fiskerendk
Indlæg: 15
Tilmeldt: 03 jul 2008, 10:05

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af fiskerendk »

Kan vi ikke få Citat siden op igen. Der må om ikke andet være nogle guldkorn fra tiderne på #chart.dk
nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af nco »

Zivago skrev:Hmm. lidt kedeligt, at også denne tråd ser ud til at "dø"
Hah! Næh, jeg tror bare ikke folk har set den endnu.
fiskerendk skrev:Kan vi ikke få Citat siden op igen. Der må om ikke andet være nogle guldkorn fra tiderne på #chart.dk
Citatsiden?
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
Sig-Mund
Indlæg: 1293
Tilmeldt: 18 sep 2003, 22:15

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af Sig-Mund »

nco skrev:
Zivago skrev:Hmm. lidt kedeligt, at også denne tråd ser ud til at "dø"
Hah! Næh, jeg tror bare ikke folk har set den endnu.
fiskerendk skrev:Kan vi ikke få Citat siden op igen. Der må om ikke andet være nogle guldkorn fra tiderne på #chart.dk
Citatsiden?

Ja der var en citat side, med de bedste citater fra #chart.dk. Den var egentlig ret skæg at kigge igennem sommetider
If a girl catches you masturbating, you are a pervert. Yet if you catch a girl masturbating, you are a pervert too!!!
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af QrazyLeg »

Zivago skrev:Hmm. lidt kedeligt, at også denne tråd ser ud til at "dø"
Jeg sidder mellem lejlighedsøgen, jobsøgen og samt 50 timers arbejdsuger at få strikket et indlæg sammen... Lige pt er det ret langt, så der skal nok kortes ned i det inden det bliver lagt ind.
Jeg vil godt lave et gennemarbejdet indlæg med tiderne med Chart Attack. Utallige søvnløse nætter både her og IRC, utallige af debatter både med gensidig respekt og hvor der var mudderkastning. Fokus fra "det officielle musikdanmark" i form af Jan Olsen, CS-Jay, Freedom mv. (hvor førstnævnte ikke bør sættes i bås med de øvrige). Fokus fra "scenen" som tidligere nævnt med NmE som krigsfører - ligeledes den interne debat som også var nævnt i TsA og deraf affødte serverringe uden for TsA. For ikke selv at glemme min egen herkomst fra tiden med HawkZone vs. MeetTechno, dertil en lånt bruger fra en kammerat, til opfindelsen af QrazyLeg/QzL/qzl-, fra almindelig bruger til moderator, til site-admin.

Ej at forglemme Happy og Haude, CA-POTs, både officielle og folk der bare er mødtes. At jeg selv har haft mennesker ret tæt på livet herinde fra, hvor gode venskaber er blevet skabt, og desuden en interesse for musik er støt vokset. At mit eget forbrug af musik og film samt lidt udefrakommende forhold og mig selv, der dummede mig sammen med et arrangement, hvor nogle sponsorer ikke overholdte deres kontrakter, nærmest ruinerede mig synes jeg også bør nævnes.

Men jeg skal passe på med ikke at gøre det til en nekrolog. For intet er dødt men tiden har ændret sig og et nyt fokus bør findes, hvis forummet skal i vækst eller finde sit levested igen. Konkurrenterne med musikken er eksempelvis Grooveshark og Spotify, hvilket absolut ikke er negativt. Det betyder bare en udbredelse af musikken lovligt og billigere... og det var vel hele ideologien bag mp3-delingen i sin tid, hvilket jo så gør den ideologi til vinderen i det lange løb, men også at fildelingen ikke er eftertragtet længere.

Ovenstående er nogle af de linier jeg går og tumler med i mit indlæg, så vil godt gøre det overskueligt og så kort som muligt. Jeg har det med at skrive lange indlæg i ny og næ.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af nco »

Tak for indlægget Qleg. Alt efter hvad du har tid til, så skulle du måske gøres tovholder på den forsiden/mindeside for sitet. Nej, 'nekrolog' er så meget sagt. Men jeg tror folk har fået mit budskab med siden. Håber jeg hvert i fald ;)
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
Montauge
Indlæg: 109
Tilmeldt: 01 jun 2003, 22:20
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af Montauge »

Ja som tiden dog flyver afsted:-) Kan stadig huske dengang jeg meldte mig til sitet for mange år siden nu.. Sikke mange timer der er brugt på søgen efter musik, sælge cd mappe & generelt bare hyggetråde :-)
Jeg husker sitet for dets hjælpelige medlemmer,CA yearmixes som var stort for mange af os & en masse andre gode minder:-)

Husker også på tråde hvor man kunne bestille CA caps, men det blev vidst aldrig til noget;-)

Tak for mange gode stunder:-)

Simon

TakeMeBack #GoodMemories
Billede
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af QrazyLeg »

nco det vil jeg gerne så snart jeg får internet igen. Er flyttet i dag så skal se hvor hurtigt jeg kan få noget net op at køre.
Jeg går og lusker med et oplæg om fremtidens CA. Så kan det komme i plenum blandt moderatorer og brugerne, hvis holdet bag er med på ideen.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Zlinky
Chart Attack VIP
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 17 maj 2002, 14:48

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af Zlinky »

Begyndelsen til enden.. det var da deprimerende. Men ja, tiderne har ændret sig og man behøver ikke være pro for at få tingene i en anstændig kvalitet længere. Jeg kan heller ikke selv påstå, at jeg har været særlig dygtig til at kigge ind den sidste år række. Hverken her, eller #chart.dk, hvilket jeg stadig anser for at være et andet hjem. Kan vidst roligt sige, at jeg fik slidt et tastatur op derinde. Så sent som i morges, kom jeg i tanke om en diskussion ved familiens middagsbord, om hvorvidt jeg skulle sove om aftenen, eller spamme på IRC.

Citat siden synes jeg bare vi skal blive i minderne, så vidt jeg husker, er der et par stykker om mig der render pendul fart mellem min PC og lokummet i en brændert samt en masse selvironi om mine daværende manboobs. Ej, vil rigtig gerne se dem igen - det var en årrække som man altid vil huske. Jeg kan ikke komme på nogen særlig forumtråd som det helt specielle minde. For mig er det Chart Attack der er det specielle minde. De kammeratskaber der blev bygget og det helt unikke sammenhold der opstod da vi mistede Haude og Happy, er det der for mig definerer CA.

Den dalende aktivitet på CA er i mine øjne ensbetydende med to ting: Det første er at "vi" vandt. Musikken er blevet let tilgængeligt, Youtube, Grooveshark, Spotify, u-name-it, har ændret musik industrien - men hvorfor sker det først når man ikke længere døjer med plads problemer? Den anden ting er vel det mest positive. Som en af de yngre "gamle" medlemmer er jeg ikke selv kommet så langt, men folk er blevet ældre, stifter familie og har karrierer. Tiderne skifter, og det har det også gjort for CA.

Tror generelt at forummer på internettet er døende. Facebook og Google gør at man efterhånden hurtigere kan få et svar der og næsten enhver tosse kan finde film og programmer på et torrentsite. Skal CA vokse igen, tror jeg som andre har sagt at der skal et andet fokuseres anderledes. Musikken skal forblive det essentielle, men med et mere officielt ansigt, mere fokus på events og en anderledes hjemmeside vil være starten. Et rent phpBB site er bare ikke nok længere. Det vil kræve noget arbejde, men til gengæld rummer CA stadig brugere med en masse talent - både indenfor kommunikation, udvikling og forhåbentlig også musik.

Så I og for sig, kan man spørge, skal det her være begyndelsen på enden, eller begyndelsen på 12 nye år, hvor det ikke så meget er delingen af musikken men der i mod oplevelsen af musikken der er i fokus?
Billede
FrZ
Chart Attack VIP
Indlæg: 5644
Tilmeldt: 12 maj 2002, 05:18
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af FrZ »

Ville rigtig gerne lave et langt og fint indlæg, da jeg har brugt den bedste del af min ungdom i selskab med CA. Men lige nu er mit skema fuldstændigt pakket, og jeg har ikke rigtigt nogen computer mere - den brændte af engang i marts.

Er ked af at se, at CA ikke kan køre videre, som det var, men det var vel uundgåeligt. Tænk at man i dag kan "nøjes" med at logge på hver anden uge, og alligevel tager det kun 10 min, at læse alle tråde. Engang tog det 10 min, hvis man var "off" en halv dag.

Brugte faktisk ikke boardet i flere år, da IRC var på sit højeste. Men IRC tager lidt mere af ens tid at "holde" ved lige, så da studie-jobbene begyndte at tage min tid, så stoppede den glæde i livet også. Så der tog brættet over, og det var ganske hyggeligt.

Men minderne vil man aldrig miste - jeg har hygget mig i CAs selskab, og det vil jeg altid værdsætte.

Mvh FrZ (som nok skal vende tilbage med en ordentlig mindetråd) :)
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
\\On3
Site Admin
Indlæg: 118
Tilmeldt: 22 apr 2002, 08:26
Geografisk sted: CePeHå

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af \\On3 »

jamen!!!.... CA skal da ikke dø! vi gamle drenge (og piger) skal da bare have det op og køre igen ... hvor mange af sidder ikke ved en pc mindst 'en gang om dagen?!??!

Ja undskyld jeg spør' bar!
nco
Site Admin
Indlæg: 6930
Tilmeldt: 22 apr 2002, 01:20
Kontakt:

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af nco »

Joo, men hvad skal vi dog skrive om? Som flere har været inde på, der er sket meget siden CA startede.
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
mig1
Indlæg: 588
Tilmeldt: 13 sep 2006, 12:36
Geografisk sted: sjælland

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af mig1 »

som en af de nyere bruger af CA så jeg også helst at siden ikke "døde" her er rart og man kan hjælpe hinanden og få hjælp til det man ige står og mangler
hilsen
M.I.G.1
LeG0lAsDK
Opera anmelder
Indlæg: 852
Tilmeldt: 22 apr 2002, 08:38

Re: Begyndelsen til enden på Chart Attack

Indlæg af LeG0lAsDK »

Som alle de andre, sidder jeg også nu her i min sparsomme fritid og prøver at efterrationaliserer hvad CA gjorde for mig.

Minderne er mange idet det var min partner for ligesindede hoveder i de første år fra gymnasiumet hvor det der internet var noget underligt noget og mp3 download var fy fy.

Lad mig starte med begyndelsen, hvordan jeg fandt dette forum, jo jeg hentede en dansk euro dance produktion ned med mp3-tagget. //nco // hz-mt mener jeg den hed (nej hvad fanden hed nu din side inden chart attack //nco, hvor du også smed musik op?)

Anyways, minder er mange, et jeg husker tydeligst var da bykowsky lavede trøjer som jeg bestilte med logoet, kønne var de ikke, men hvad fanden de var der.

Et andet minde var da Inferno hev stikket under stor drama med et indlæg som proklameret farvel og tak. Ham havde jeg en god kontakt og røg på en skjoldhed server hvor man kunne få alt hvad hjertet begæret.

Mr. X, Inferno og Bullah.... høhøhø og så alle jer andre..

Jeg husker tilgengæld også tydeligt den dag, da det stoppede. Lige pludselig blev der oprettet en gruppe på facebook som vi så joinede og hvor der så var stor ballade da vi lige pludselig kunne se hinandens rigtige navne... høhøhøhø..

Der er mange tråde som fortjener at blive fremhævet, men denne her synes jeg enorm fin.

5 års jubilæum for Chart Attack --> http://www.chartattack.dk/viewtopic.php ... it=inferno

Fuck en tur ned af memory lane.


Hvis jeg nu siger: Chreddy er der nogle klokker der ringer... hahahahaha hvor har dog folk brugt meget af deres liv på ham :D
Besvar