En lille debat: 5 års fildeling og "tyveri" her på

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

Brugeravatar
9
Warnings: 8423

En lille debat: 5 års fildeling og "tyveri" her på

Indlæg af 9 »

Hejsa.
Synes det er tid til en lille debat her på sitet.
Det håber jeg vi kan have, og stadig holde en prober tone.

Men jeg ville gerne høre hvad jeres mening er om følgende:
Nu har CA lige fejret 5 års "jubilæum". Og ville gerne vide hvordan brugerne forholder sig til at de nu i 5 år har "stjålet" og viderdestribueret MP3 filer, CDer, osv til andre brugere på dette site?
Ved ikke om dette er et "tabu" emne, så er lidt spændt på folks reaktion.
Personligt er jeg ikke selv stor tilhænger af "Music Request" area. Skal ikke gøre mig hellig, har da haft nogle MP3er på min PC, selvom det så småt svinder ud efterhånden.
Men er her mest for hyggens skyld, offtopic, hardware /software area og ikke mindst Mixes and Bootlegs area hvor jeg før nogle gange har prøver at promovere mig selv.

Men hvad er jeres mening?
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

Og den er blevet tygget igennem 5.000 gange nu...

Det er stadig det samme....

Nogen downloader musik 24/7 andre henter, lytter og køber...

Intet nyt under solen... Læs evt. http://www.chartattack.dk/viewtopic.php?t=5985&start=0

Kom videre i teksten...
I'm the scene since 1992! and don't f**k with the Elite ^^
3dotz
Members of the Newlyweds

Indlæg af 3dotz »

Jeg gider ikke diskutere det en masse, men jeg føler at der er kommet et ryk fra ren piratkopiering til, at der er flere som også betaler for deres mp3 filer og film.

Der er stadig alle de nye, som stadig bruger argumenter som i Netto tjener man kun 45 kroner i timer, så derfor koster en cd seks timers arbejde efter skat, så hellere arbejde to timer og have tømmermænd i seks timer.

Jeg synes selv jeg køber en pæn portion cder, men indrømmet. De fleste er på tilbud, da jeg ikke ser den store grund til at betale 160.- for en opsamlingscd, som stort set ikke har min interesse. Men der bliver da også købt nogle fuldpristitler.

Dvdfilm bruger jeg alt for mange penge på, da jeg har sværere ved at vente på, at de falder i pris (specielt hvis det er nogle mere interessante udgivelser), så jeg bruger divx film til at se om filmen fanger min interesse.

Derfor bliver nogle køb foretaget, som jeg ikke ville have foretaget eller ligesom visse titler, som skulle have været et sure-buy ryger i glemmebogen eller tilbage på 'De kan vente' listen.

Der kommer stadig idioter, som kun vil have det nyeste nye, men det er færre heldigvis og folk som skiller sig for meget ud får det da også at vide.

Væk er Prnille89 og vi er sluppet bort fra 'The Elite' ved flere lejligheder.
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

<insert_the_above>
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
Brugeravatar
9

Indlæg af 9 »

Forstår bare ikke hvorfor man ikke kan nøjes med at lytte til musikken på nettet, altså uden at downloade, altså inden man køber pladen/MP3en- Folk argumenterer for deres ulovlige piratkopiering, ved at de føler de bør høre nummeret (og højst sandsynligt have det til at ligge på deres PC i lang tid) inden de køber.
Der er jo tonsvis af mulighed for at høre en snas af nummeret inden de køber det, på pågældende hjemmeside?
En bilforhandler sender dig jo heller ikke hjem med bilen og beder dig om at komme med pengene når du vil have papir og ektra nøgler til den.

Jeg ved godt at piratkopiering ikke lige sådan kan stoppes. Men det er da vigtig for dem der faktisk støtter musikbranchen at markere sig..
Ved ikke hvor mange herinde der producerer musik? Men jeg gør, og synes det er underligt at se et indlæg hvor en bruger der har udgivet et mix (Masch remix af Nik og Jay - I love ya) og så folk requester den, selvom de ved at nummeret er sendt ud og nok udkommer? Det er sådan lidt næsvist?
Minder lidt om de reklame film der kører i bifferne om piratkopiering...
Brugeravatar
9

Indlæg af 9 »

Men hvorfor så ikke lovliggøre Chartattack.dk?
Altså få ryddet op og fjerne Music Request area?
Dem der så ville have musik kunne så benytte deres P2P...?
Tror stemningen ville blive langt bedre herinde, og der ville være langt færre gridske leechere (Betyder det ikke folk der henter filer)? heh...
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

Chart Attack har altid været et Mp3 forum... Så kan ikke se hvorfor det skulle ændres.

Der findes også hardware/software forumer som du jo så kunne bruge hvis du ikke er tilfreds med det?

Jeg kan se at du også tidligere har nyt godt af piratkopier og jeg kan ikke se at det så kan undskyldes med "Jamen nu køber jeg flere cd'er" Altså det er enten eller...
3dotz
Members of the Newlyweds

Indlæg af 3dotz »

Der findes mange reklamer for bekæmpelse af piratkopiering. Den bedste i mine øjne var en pige, der lige downloadede et nummer fra napster, samtidig med at der var en stor fest hos underboen.

Da nummeret var downloadet stoppede festen. Kunne forestille mig en af de gamle dage med godt gang i den på IN og så stoppede musikken. Som værende superhorny og så ikke få noget.

Du kan ikke stoppe downloads, men man kan da i det mindste udnytte det bedre, hvilket også er sket de sidste par år. Til gengæld synes jeg det er blevet sværere at få fat på maxicder generelt set. Der har mp3 sin force.

Men reglerne skal laves om jvf. diskussionen fra 'sådan bliver du dj'. Den med bilforhandleren holder ikke (hverken nu eller i Jan Olsens tilfælde). Der køber du bilen efter mindst en, gerne flere prøveture.

I tilfælde af film, så får man sjældent chancen for at se filmen før man køber den, så der er divx formatet rart at have ved hånden. Jeg har lige set Edvard Nortons film 'Down in the Valley' fra 2005. Jeg ville være blevet tosset, hvis jeg havde betalt fuld pris for det makværk (nogle vil nok kalde det for et mesterværk).

Mp3 er forkert og alt det skidt der, men nu anklager jeg også musikbranchen og kunstnerne. Musikbranchen for at satse på de sikre heste og opsamlinger. Kunstnerne for at udsende halvfærdige albums, og det mener jeg et album er, når man udsender albummet, og et par måneder senere genudgiver samme album med et ekstra ord i titlen som bonus, deluxe eller lignende og så smider 2-3 ekstra numre på.

For at tage en film op, så er Spiderman 2 jo pragtfuld i dette tilfælde. Nu er filmen genudgivet som 2.1 og med otte minutters ekstra materiale. Materiale jeg ville have på den første udgivelse. På samme måde som du kan se specielt danske (udenlandske gør det også) kunstnere gøre. Infernal, dj Aligator, Jokeren, L.O.C o.s.v. genudsender de samme albums men med få justeringer.

Der kommer du til at kæmpe længe for at min holdning til mp3 skal ændres der.
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Jeg er som sådan imod piratkopiering, men det er nu en gang hvad det her forum er bygget på.
Jeg bruger det ikke til pirat kopiering mere, men udnytter istedet mange af de kvaliteter som forummet har fået ud over fil deling.

Men hvis jeg virkelig var meget imod pirat kopiering ville jeg nok skifte boardet ud, men da CA har nogle cool brugere og vi har det skide sjovt herinde, så jeg vil ikke droppe mine diskuioner med legoklodsen, mit råben af kloojve (love ya) og de dejlige diskutioner omkring alt mellem himmel og jord, pga pirat kopieringen.

Jeg dropper heller ikke mine forelæsnigner selvom naboen sidder med en ulovlig udgave af XP på sin bærbar og har brændt en cd med InDesign ud til en anden fra studiet.
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

DjMail skrev: Jeg dropper heller ikke mine forelæsnigner selvom naboen sidder med en ulovlig udgave af XP på sin bærbar og har brændt en cd med InDesign ud til en anden fra studiet.
Haha
Brugeravatar
9

Indlæg af 9 »

Cokeline skrev:Chart Attack har altid været et Mp3 forum... Så kan ikke se hvorfor det skulle ændres.
Er det netop ikke derfor det er værd at ændre?
Det er da absolut ingen undskyldning...
"Jeg har altid stjålet, så ser ingen grund til at ændre det"
Og nej ville ikke pisse dig af :D Savner bare lidt diskussion som ikke udvikler sig negativt.

Min mening er bare at vi burde gøre noget.. Grunden til at jeg synes vi burde fjerne request area, er at jeg synes det er det bedste forum på nettet, med de flinkeste mest hjælpsomme brugere. Det finder du ikke i mange forums.

Kunne også være rart at gøre Chartattack til noget man ikke forbandt med tonsvis af ugenlig fildeling.
3dotz
Members of the Newlyweds

Indlæg af 3dotz »

Hvilket var grunden til, at vi i sin tid droppede links area og efter idioter, som uploader musik uden grund.

Men vi valgte netop at bevare request area, da det dækker over andet end bare mp3 downloads, selv om de står for 95% af dette forums brug.

Jeg er af den overbevisning, at hvis man ikke har lyst til at uploade musik, så skal man lade være. Og så 5. gang et indlæg bliver bragt frem om, der er nogen skulle ligge inde med Now Music 14.

Men drop Request area, så kan vi også droppe film og hard/software area, da der også kommer ønsker på ulovlige filer der.

Vil tilmed sige, at vi så også kan droppe mix area, da vi jo godt ved, at de færreste af CA's mixere mixer originalt uden brug af nogen form for mp3.

Så ville CA bestå af Musik generelt, off topic, review area (som i mine øjne bliver brugt for lidt), back stage og moderators. Et noget trist forum, som jeg tror mange af os med tiden ville droppe.

Kig på nogle af boardets fem år gamle indlæg, og du vil opdage en større flytning fra mange af sitets brugere, ikke kun mp3 mæssigt, men også udviklingsmæssigt. Men mp3 er det som forummet er bygget på, og det ser jeg ingen grund til at ændre på.

...
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Edotz vi har haft diskution før og tør ikke starte den igen, men genudgivelser, limited editions osv er fair nok med mig. :)

Kandy hvis du fjerner req area så fjerne du mange brugeres grund til at være her på forummet. Du kan så mene at de ikke er med til at skabe det gode forum, men der er jeg uenig. Du fjerne noget som byggede det forum som har holdt sig kørende i 8 år... jeg har været her i jeg ved ikke hvor mange år, og jeg er squ imponeret over forummets udvikling fra en simpel side med links til noget super super fedt.

Mange brugere som kommer til boardet kommer i første omgang for musikken og kommer senere hen til at bruge det lige så meget som et alm forum.

Jeg brugte selv CA til musik da jeg startede, og jeg tvivler på der er nogen af de ældre aber herinde som ikke startede på den måde.

En diskution som denne er netop hvad der gør det her forum attraktivt for mig, jeg synes en god diskution er fantastisk (haha det havde I ikke gættet hva... suuuckers)
Jeg bryder mig ikke om at der deles musik i de mængder der gør, men modsat ved jeg at det er hvad forummet gør og derfor vil jeg ikke lave om på det.

Min pointe er vel, at bare fordi du har et problem med den musik delling der er på boardet bør det ikke ændres, der er mange som ALDRIG sætter fod i Off Topic area og sikkert lige så gerne ville undvære det.
Vi er her af forskellige årsager, nogle for musikken og andre for hardware, film osv delene.

Og hva så om der bliver smidt en mp3 rundt en gang imellem, der skal mere til at få mig til at droppe et forum fyldt med gode venner og dejlige kællinger (sunshine, wonder, dwr og Mp3giiiiirlie)
3dotz
Members of the Newlyweds

Indlæg af 3dotz »

DjMail skrev:3dotz vi har haft diskution før og tør ikke starte den igen, men genudgivelser, limited editions osv er fair nok med mig. :)
Har intet imod limited editions, så længe de udkommer samtidig med den almindelige version. Genudgivelser er jeg imod, men det er ikke det, denne tråd handler om.

...
goafreak
Geografisk sted: Horse
Kontakt:

Indlæg af goafreak »

Kan godt se hvor Kandy_Flozz vil hen, men... Hvorfor komme til CA og så prøve at ændre det? Så er der sikkert et forum der passer bedre til dine ønsker et eller andet sted så (Nu siger jeg ikke du skal skride - overhovedet ikke).
BØH
Brugeravatar
JayJay^^
Geografisk sted: Nord

Indlæg af JayJay^^ »

Personligt synes jeg ikke Req area skal afskaffes, men synes godt der kunne komme nogle regler derinde, så vi slipper for alle de der "Jeg bruger ikke p2p" requests. Synes Req skal være til de mere sjældne numre, der er svære og få finderne i.
Vil folk downloade musik, så skal de nok finde et sted og gøre det, men de må selv gøre lidt for det.
<---------------------------->
§1 I'm always right
Brugeravatar
9

Indlæg af 9 »

Er fuldstændig enig med dig mail (utroligt men sandt) ;) hehe...

Men 3doz:
Hvorfor kan vi ikke bibeholde disse areas?
Hardware og software:
Burde man godt kunne diskutere/hjælpe med hvis nogle har problemer med deres udstyr/software, uden at oploade et ulovligt program...
Movies area:
Kunne jeg måske godt se at vi skulle lukke, og så alligevel ikke, da man også kan diskutere film i denne sektion
Review area:
Ser jeg ingen problemer i at beholde?
Mixes and bootleg:
Jaa her er måske en gråzone, men f.eks. jeg har oploadet eget komponeret musik, hvilket andre også har? Men eftersom det er et mix du oploader som ingen andre har, så kunne man godt beholde det

Stadig forundret over at jeg er enig med mail :D
goafreak
Geografisk sted: Horse
Kontakt:

Indlæg af goafreak »

JayJay^^ skrev:Personligt synes jeg ikke Req area skal afskaffes, men synes godt der kunne komme nogle regler derinde, så vi slipper for alle de der "Jeg bruger ikke p2p" requests. Synes Req skal være til de mere sjældne numre, der er svære og få finderne i.
Vil folk downloade musik, så skal de nok finde et sted og gøre det, men de må selv gøre lidt for det.
Jeg bruger ikke p2p programmer, men jeg mener da ikke jeg er den der requester mest. Jeg nævner ingen navne... CHREDDY FORHELVED, CHREDDY!!!
BØH
Brugeravatar
9

Indlæg af 9 »

JayJay^^ skrev:Personligt synes jeg ikke Req area skal afskaffes, men synes godt der kunne komme nogle regler derinde, så vi slipper for alle de der "Jeg bruger ikke p2p" requests. Synes Req skal være til de mere sjældne numre, der er svære og få finderne i.
Jaa.. kan godt følge dig. Hvis folk vil have noget med P. Diddy eller andre kendte amerikanske kunstnere ville jeg tippe på at det ikke er SINDSYGT svært at finde på et P2P netværk? :)

Men mht. det med at fjerne request area, så er det jo ikke 100% det jeg mener. Bare selve den der tendens med at uppe ulovligt musik ville jeg gerne have væk :) Så man kan requeste en titel, så kan man få den og så kan man vælge selv at hente den via P2P eller købe den :)
Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

Kandy Flozz skrev:
Cokeline skrev:Chart Attack har altid været et Mp3 forum... Så kan ikke se hvorfor det skulle ændres.
Er det netop ikke derfor det er værd at ændre?
Det er da absolut ingen undskyldning...
"Jeg har altid stjålet, så ser ingen grund til at ændre det"
.
Jeg undskylder heller ikke for at hente musik. "Jamen det er tyveri" Ja, det er jeg også godt klar over.
Hvis jeg bliver opdaget... fair nok så må jeg tage det. I forbindelse med Mp3 bruger jeg Chart Attack Request area utrolig lidt.
Bruger stort set kun CA fordi der er en masse flinke mennesker og som Mail siger kan man diskutere en masse herinde.

I forbindelse med at lege hellig går jeg heller ikke ud fra at du stopper nede ved grænsen for at udfylde en selvangivelse til Skat.dk fordi du har en flaske sprut for meget med fra Fleggaard DanDiscount?

Går den, så går den :)
Besvar