Tog-Tosse-Tråden
Redaktør: Moderators
Tog-Tosse-Tråden
For ikke at komme for langt væk fra Togtråden i review area, så opretter jeg lige denne tråd til de mange tossede indspark, som folk har med tog.
For eksempel togtosserne AHM og NCO kan nok komme med nogle sjove anekdoter, og så skulle man have lyst til at opleve det, så kører den gamle Sølvpil fra Odense til Tommerup i den kommende tid.
Et tog som jeg kun kender fra de interne informationer hos DSB, men som skulle være rigtig luksus.
For eksempel togtosserne AHM og NCO kan nok komme med nogle sjove anekdoter, og så skulle man have lyst til at opleve det, så kører den gamle Sølvpil fra Odense til Tommerup i den kommende tid.
Et tog som jeg kun kender fra de interne informationer hos DSB, men som skulle være rigtig luksus.
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
-
- CAs dkbn-luder
- Indlæg: 5244
- Tilmeldt: 04 okt 2004, 13:22
- Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen
Haha, takker. Nu når vi snakker jernbane, var vi ude og teste mit nye kamera (Canon EOS 400D) for at se hvor godt det egentlig var til at tage billeder af ting som bevæger sig. Desværre har jeg ikke lige tid til at se billederne igennem pt. da jeg står og skal på job, så i må vente med at se det til i morgen , eller senere iaften
-
- CAs dkbn-luder
- Indlæg: 5244
- Tilmeldt: 04 okt 2004, 13:22
- Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen
Her kommer lige et billede fra igår. Klik på linket, da billedet er helt uredigeret og fylder en del (ca. 3 MB)
http://www.anhan.dk/Billede232.jpg
Det er Sporombygningsmateriel til PA (Padborg) (PM6329 hvis nogle skulle være i tvivl)
http://www.anhan.dk/Billede232.jpg
Det er Sporombygningsmateriel til PA (Padborg) (PM6329 hvis nogle skulle være i tvivl)
-
- [Ltd edition]
- Indlæg: 1015
- Tilmeldt: 24 mar 2005, 19:53
- Geografisk sted: Life is like a dick, when tings get hard, FUCK it!
Re: Tog-Tosse-Tråden
Jeg bor officielt ingen steder, men uofficielt et af de 2 ovennævnte eller måske der imellem.3dotz skrev:og så skulle man have lyst til at opleve det, så kører den gamle Sølvpil fra Odense til Tommerup i den kommende tid.
Så det tror jeg sgu lige jeg må prøve. Hvor finder man info om køretider mon... Så laver jeg lige et review af det.
In this house we obey the law of thermodynamics - Homer Simpson
-
- CAs dkbn-luder
- Indlæg: 5244
- Tilmeldt: 04 okt 2004, 13:22
- Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen
www.museumstog.dk kunne jeg forestille mig...
Ganske rigtigt - http://www.museumstog.dk/?p=kalender&planid=171&lid=171 .
Det er for at give togtosserne en mulighed for at se disse dyre maskiner ordentligt. Skal det være i fart, så kan jeg anbefale Arriva. De kommer sjældent under 2 km/t og meget ofte over 60 km/tTheJackal skrev:Hvis du skal fotografere ting der bevæger sig skal du nok ikke vælger DSB.. de holder da stille konstant..
...
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
-
- [Ltd edition]
- Indlæg: 1015
- Tilmeldt: 24 mar 2005, 19:53
- Geografisk sted: Life is like a dick, when tings get hard, FUCK it!
Nå. Kort process. Så var jeg sgu ude og køre i Sølvpilen.
Steg på toget i Odense og kom ned af rulletrappen, som var godt indhyllet i alt den diesel røg der kom fra toget. Hovedmotoren i den ene ende var lige blevet startet op, hvilket svarer til en koldstart af 100 dieselbiler som giver fuld gas.
Da jeg kom ind i toget var det første jeg så de meget fine kupeer på 1. klasse. Enormt flotte og indsvøbt i flot brunt træ, som resten af vognen iøvrigt også var.
Da der ikke var flere pladser på 1. gik jeg længere ned igennem toget og kom til de almindelige pladser som også var besat. Længere nede kom der en lille kioks/cafe midt i en vogn som en helt naturlig indbygget bar i denne vogn. I næste vogn var der så en ledig plads og jeg fik sat mig midtfor i vognen.
Da toget starter må jeg sige at jeg er temmelig overrasket da toget sætter igang. Det vibrerer eller larmer overhovedet ikke. Vi kører ca 80 hele vejen, ikke så hurtigt for toget der kan blæse afsted med 160, men så ufatteligt behageligt og en dejlig rolig transportmåde som man kunne forestille sig. Der er altså gået noget tabt til de nyere tog.
Fremme i tommerup nåede jeg lige at kigge op i førerhuset også, der var godtnok ikke så meget plads men lokomotivføren sagde at der var nogle andre tog som var værre. Men føren har ihvertfald ikke haft del i den luksus som passagerene har haft.
En meget spændende tur, som endte med jeg stod og gloede lidt på gennemgående tog nede i tommerup før jeg skulle hjem.
Alt sammen for 80 kr.
http://www.museumstog.dk/?p=materiel&matid=10
Steg på toget i Odense og kom ned af rulletrappen, som var godt indhyllet i alt den diesel røg der kom fra toget. Hovedmotoren i den ene ende var lige blevet startet op, hvilket svarer til en koldstart af 100 dieselbiler som giver fuld gas.
Da jeg kom ind i toget var det første jeg så de meget fine kupeer på 1. klasse. Enormt flotte og indsvøbt i flot brunt træ, som resten af vognen iøvrigt også var.
Da der ikke var flere pladser på 1. gik jeg længere ned igennem toget og kom til de almindelige pladser som også var besat. Længere nede kom der en lille kioks/cafe midt i en vogn som en helt naturlig indbygget bar i denne vogn. I næste vogn var der så en ledig plads og jeg fik sat mig midtfor i vognen.
Da toget starter må jeg sige at jeg er temmelig overrasket da toget sætter igang. Det vibrerer eller larmer overhovedet ikke. Vi kører ca 80 hele vejen, ikke så hurtigt for toget der kan blæse afsted med 160, men så ufatteligt behageligt og en dejlig rolig transportmåde som man kunne forestille sig. Der er altså gået noget tabt til de nyere tog.
Fremme i tommerup nåede jeg lige at kigge op i førerhuset også, der var godtnok ikke så meget plads men lokomotivføren sagde at der var nogle andre tog som var værre. Men føren har ihvertfald ikke haft del i den luksus som passagerene har haft.
En meget spændende tur, som endte med jeg stod og gloede lidt på gennemgående tog nede i tommerup før jeg skulle hjem.
Alt sammen for 80 kr.
Kode: Vælg alt
I slutningen af 1950'erne begyndte DSB at kigge sig om efter afløsere for de gamle lyntog fra 30'erne. Dels fordi kritikken af de gamle lyntog var taget til og dels fordi de nye færger på Storebælt havde større kapacitet, hvilket ikke helt kunne udnyttes med de gamle 3- og 4-vogns lyntog.
Efter at man havde kigget på flere udenlandske togtyper, faldt valget på de tyske TEE (Trans Europa Express) togsæt, dog med visse ændringer til danske forhold.
Af hensyn til færgerne på Storebælt blev det besluttet at dele toget op i to halvtog på hver 4 vogne. Det var derfor nødvendigt at konstruere en styrevogn til den danske version af togene.
De første af de nye lyntog leveredes i 1963 og et togsæt bestod af to motorvogne og 6 mellemvogne (heraf to styrevogne). I 1966 leveredes yderligere lyntogsmateriel, således at der kunne oprangeres 5 hele togsæt (10 halvtog).
I 1983-84 blev lyntogene moderniseret og i den forbindelse malet om i sølvfarve og døbt "Sølvpilen".
I starten af 90'erne blev de afløst i fjerntrafikken af IC3 togene, hvorefter samtlige sæt på nær et blev solgt til et trafikselskab i Polen, hvor de dog ikke kørte ret meget og i dag er hugget op.
Tekniske data for MA460:
Byggeår: 1963
Leverandør: MAN
Motor: Maybach type MD650, 12 cylindre
Transmission: Dieselhydraulisk
Effekt: 1100 HK
Tjenestevægt: 51,0 t
Max. hastighed: 160 km/t
In this house we obey the law of thermodynamics - Homer Simpson
MA'erne må ikke køre hurtigere, fordi de ikke har ATC - Automatic Train Control. Der er også enkelte lokomotiver, der ikke har dette, og se må heller ikke køre over 80 km/t.Ace skrev:Da toget starter må jeg sige at jeg er temmelig overrasket da toget sætter igang. Det vibrerer eller larmer overhovedet ikke. Vi kører ca 80 hele vejen, ikke så hurtigt for toget der kan blæse afsted med 160, men så ufatteligt behageligt og en dejlig rolig transportmåde som man kunne forestille sig.
Men ganske fint indlæg, som måske kan trække andre til Jernbanemuseets veteranture.
... the freaks are coming! HIDE!
Ej det er sgu fin "lille" fetish i har der
Ej det er sgu fin "lille" fetish i har der
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Så kommer man lige på arbejde. Sætter sig i sit tog og kører en tur til Frederikssund. Er lige kørt fra Valby og er ved at nærme mig Flintholm, da der kommer et nødopkald på strækningsradioen.
En (fuld?) stodder er blevet træt af at vente på toget, så han går på midt på skinnerne mellem Danshøj og Valby. Så lokomotivføreren måtte på med en sikkerhedsvest og samle ham op, så han ikke blev knust med 70 km/t. Det lyder ikke af meget, men når man får en flad med 120 tons metal, så slår man sig i bedste fald.
Fra Frederikssund mod Farum. Er lige kørt fra Østerport og vinker til føreren på vej mod Østerport. 30 sekunder senere kommer der et nyt nødopkald. Fra den fører jeg lige har hilst på. En kunde har fået et ildebefindende, så der skulle tilkaldes en ambulance. Underligt sammentræf.
Resten af turen gik stille og roligt. Som lokomotivfører er der dog mange ting man skal holde øje med. Det kan nco junior nikke bekendt til. amh fik en Sjælør-Lyngby-Sjælør tur i går, hvor man skulle køre som arbejdstog, indhente afgangstilladelse, holde øje med VI og VU signaler, køre som HKT tog, nå at indhente B toget, så kunderne ikke skulle vente 19 minutter på det næste.
Desværre skulle juor tilbage til Holbæk (den glemsomme dreng). Ellers havde han kunne opleve en ordentlig stak fulde Silkeborgfans synge smædesange på vej mod Svanemøllen. De mere fornuftige FC K fans (findes de?) stod af på Østerport. Det var nu ellers meget sjovt. Jeg blev næsten hele beruset af den ølånde de lagde ud med.
De prøvede vist at vælte toget indefra, men det lykkedes ikke. Os lokomotivførere har det sjovt.
En (fuld?) stodder er blevet træt af at vente på toget, så han går på midt på skinnerne mellem Danshøj og Valby. Så lokomotivføreren måtte på med en sikkerhedsvest og samle ham op, så han ikke blev knust med 70 km/t. Det lyder ikke af meget, men når man får en flad med 120 tons metal, så slår man sig i bedste fald.
Fra Frederikssund mod Farum. Er lige kørt fra Østerport og vinker til føreren på vej mod Østerport. 30 sekunder senere kommer der et nyt nødopkald. Fra den fører jeg lige har hilst på. En kunde har fået et ildebefindende, så der skulle tilkaldes en ambulance. Underligt sammentræf.
Resten af turen gik stille og roligt. Som lokomotivfører er der dog mange ting man skal holde øje med. Det kan nco junior nikke bekendt til. amh fik en Sjælør-Lyngby-Sjælør tur i går, hvor man skulle køre som arbejdstog, indhente afgangstilladelse, holde øje med VI og VU signaler, køre som HKT tog, nå at indhente B toget, så kunderne ikke skulle vente 19 minutter på det næste.
Desværre skulle juor tilbage til Holbæk (den glemsomme dreng). Ellers havde han kunne opleve en ordentlig stak fulde Silkeborgfans synge smædesange på vej mod Svanemøllen. De mere fornuftige FC K fans (findes de?) stod af på Østerport. Det var nu ellers meget sjovt. Jeg blev næsten hele beruset af den ølånde de lagde ud med.
De prøvede vist at vælte toget indefra, men det lykkedes ikke. Os lokomotivførere har det sjovt.
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.