[FILM] Pirates of the Caribbean - At World's End

Chart Attacks udgave af Rene ord for pengene. Hvad er hot, hvad er not, hvad skal man ikke bruge penge på og hvad skal man end ikke bruge båndbredde på. Dette forum er ikke kun begrænset til musik, men også film, spil, restauranter, diskoteker. Kort sagt alt, hvad man kan spare penge på eller anbefale.

Redaktør: 3dotz

Besvar
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

[FILM] Pirates of the Caribbean - At World's End

Indlæg af QrazyLeg »

Yo ho, yo ho, a pirate's life for me.
We pillage plunder, we rifle and loot.
Drink up me 'earties, yo ho.
We kidnap and ravage and don't give a hoot.

We extort and pilfer, we filch and sack.
Maraud and embezzle and even highjack.

We kindle and char and in flame and ignite.
We burn up the city, we're really a fright.

We're rascals and scoundrels, we're villians and knaves.
We're devils and black sheep, we're really bad eggs.

We're beggars and blighters and ne'er do-well cads,
Aye, but we're loved by our mommies and dads,

Her 169 minutter senere end Disney-logoet ruller over skærmen sidder jeg og funderer over hvad jeg lige har set. Der er nogle ting jeg er helt sikker på jeg har set. Jeg har oplevet nogle af de mest overvældende, flotte og intense kampscener længe på det store lærred. Kampscener, der beriger genren i lige så stor grad som ’Master and Commander’ gjorde det i sin tid, men til gengæld på sin helt egen unikke måde. Jeg har nok engang set en Johnny Depp udføre en karakter så kompomisløst som ingen andre kan gøre det; komplet uden fokuspunkter, hvilket er en bedrift og hamrende imponerende. Og endeligt sidder jeg her med en følelse af at det bare ikke kan være slut, ikke kan være enden på historien om Jack Sparrow, Elizabeth Swann og William ”Bootstrap Jr.” Turner. 169 minutter for en film er forholdsvis længe. Bevarres, det er ikke helt i Ringenes Herre kategorien, men det nærmer sig den tunge ende af spektret. En længde mange film ikke vil kunnne formå at holde publikum fanget under. Helt basalt handler det om ekstrem vellykket storytelling (buzz-word hos enhver anmelder i 1970’erne især, men jeg vælger lige at bringe det op igen fordi Pirates of the Caribbean (PotC), samlet og enkeltvis er et klasseeksempel på definitionens rammer, både som enkeltfilm og som samlet helhed).

Hr. Depp luftede i et Rolling Stones interview for omkring et års tid siden at han havde ideer til syv manuskriptidéer til PotC. Og efter denne ”afslutning på trilogien” (citat: en eller anden dansk anmelderudtalelse), så er det da også ret svært at forestille sig at sige forvel til Jack Sparrow og company – simpelthen fordi så mange historier kan begynde, hvor filmen ender.

Et godt råd til dem som skal ind og se dem vil være at gense de to foregående historier forholdsvis kort tid inden man ser den tredje. Der er en del aspekter i filmen, hvor man lige skal tænke en ekstra gang om hvordan og hvorledes det hele nu engang forholder sig. På samme måde som Spiderman 3, så indeholder denne film så mange histoier at det kan være svært at følge med i, men til forskel for Edderkoppeknægtens bedrifter, så bliver historierne bedre fulgt til dørs i denne film og ikke blot oppe og vende for at afslutte dem. Stadig kunne vi som publikum have været foruden et par af historierne uden at vi ville have følt os snydt. Ligeledes vil jeg da sige at kunne man ikke lide de foregående film, så skal man droppe denne helaftensforestilling, da man vil sidde med et ønske om at lide samme skæbne som Davy Jones, bare for at komme ud af biografen.

Men hvad handler filmem så egentlig om udover at de sejler til verdens ende, hvor den scene i sig selv indeholder så meget humor og jeg tænkte, ”hold da kæft, det er sgu da klart sådan det skal fortælles og vises – det havde været skamfuldt at lave den anderledes”. Den starter et lille stykke tid (og farvand) efter vi forlod dem sidst. Spruttefjæset Jones har jo dræbt Sparrow og dermed befinder besætningen sig i Singapore for at hente forstærkning til tilbagebringelsen af Jack. Her bliver det klargjort hvordan Jack skal befries fra Davy Jones’ skab. Efter den præsentation kommer samtlige hovedkarakterers egen underplot for filmen, og derigennem motivationen for at redde (i nogle tilfælde burde ordet redde have anførselstegn omkring sig) Jack. Det indebærer alt fra Turnes ønske om at redde sin far, Tia Dalma skal ophæve en gammel forbandelse, Kaptajn Barbosa vil have sit skib tilbage, Norrington den stakkels lille mand søger stadig en form for hævn og vores egen lille fryd for øjet Kiera Knightley, undskyld Elizabeth Swann, har en dårlig samvittighed som kun kvinder kan have det. I ved når de har glemt at ringe til deres veninde og fortælle om et eller andet ubetydeligt. Men det er også helt iorden her, da det trods alt er hende, der er skyld i at Jack Sparrow ikke lige pt. er blandt levende mennesker.

Den næste time går med noget, der kunne have været et vellykket manuskript I Days of Our Lives (Hortonsagaen) – uden sammenligning ellers iøvrigt. Men forræderri, byttehandler og alliancer bliver skabt på kryds og tværs af de indvolverede personer og blæksprutter. Der gøres meget ud af at fortælle, hvorfor pirater havde et rygte om at være utroværdige I hvert fald. Denne kan ved første oplevelse menes at være en fuldkommen overflødig time af filmen, men jeg vil mene at som filmen skrider mere og mere frem falder det hele mere og mere på plads. Faktisk skammede jeg mig næsten over at have tænkt tanken om hvorledes jeg var uenig i de valg, der var blevet foretaget på daværende tidspunkt i filmen.

Det vil være helt retfærdigt at tolke filmen som en beretning om ”the day you almost captured Captain Jack Sparrow”, eller i det mindste om mødet med denne herlige person. Jeg vil dog næsten hellere tolke det som en beretning af to borgere, den ene fra det høje borgerskab (Swann), den anden, en simpel lærlingesmed (Turner) og om hvorledes de to ser sig nødsaget til at bryde samfundsreglerne og finde sig selv i nye roller. Hvordan de vokser med opgaven minder meget om Sam fra LotR og deres nærmest proportionale karakterudvikling i filmene er da også ret fascinerende. Hvad man hælder mest til må være op til den enkelte at vurdere, for jeg vil mene begge syn er lige gode og kan argumenteres for.

Jeg fik vist alligevel funderet over en del, der foregik de 169 minutter, så uden at trække pinen længere ud er der kun tilbage at give karakter. Savvy, mates?

:4af5
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Brugeravatar
CCK^
Geografisk sted: 9000 cement

Indlæg af CCK^ »

Kan ikke være mere enig i karaktergivelsen (Nej jeg har ikke bare kigget på den :))

Da jeg skulle ud og se den søndagen efter premieren var jeg lidt små skeptisk efter at ha set en god omgang reviews der gav filmen middelmådige karaktere, og hvor de fleste tudede over at filmen var forvirrende og med for mange underplots.

Men jeg blev heldigvis positivt overrasket. Synes absolut ikke det var forvirrende at følge med, så jeg ved ikke hvad de kritikere fejler.

På lyd og billede siden var det som de to andre en positiv oplevelse. Hans Zimmer kan stadig baske noget godt film musik sammen der understreger stemninger og understøtter billedet i hvad der skal ses og føles. Og på billede siden var der utrolige mange flotte scenarier.

Btw sad du så til efter rulleteksterne for at få de sekunders ekstra klip der var der?
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Nej det gjorde jeg ikke faktisk. Alle rejste sig og skred, men burde nok have blevet egentligt. Men så vil jeg da gøre det næste gang jeg tøffer ind og ser den i denne måned :) Gider du at skrive i en pm hvad klippet var?

Og ja Hans Zimmer er genial til at smaske et soundtrack sammen. Overraskende var det dog lige inden forhandlingerne den noget rockede "tune" der pludselig kom. Den var en smule malplaceret i mine øjne.
Brugeravatar
VioLogic
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af VioLogic »

[spoiler fjernet]

Moderated af QzL
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne...
naRf

Indlæg af naRf »

Rigtig flot anmeldelse.
Billede
nco
Site Admin
Kontakt:

Indlæg af nco »

Jeg må indrømme jeg blev lidt skuffet over filmen. Kan ikke helt beskrive hvorfor. Men jeg synes lige pludselig det hele blev for meget, alle var lige pludselig hovedpersoner og havde hver deres handling og interesse i filmen. Jeg synes ikke at det lykkedes for filmen, at fortælle alle deres historier færdige. Hvad skete der for eksempel med Calypso?

Indtil videre har alle 3'ere i år skuffet mig fælt. Spider Man 3 og PofC 3.

:2af5

PS: Dog skal det siges at jeg så Shrek 3 i en dårlig TS-udgave fra nettet, og den film er simpelthent så hylende sjov. Så der er endelig en 3'er man kan glæde sig til. Donkey!
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Der kommer lige et svar i en pm, af hensyn til spoilere :=)
3dotz
Members of the Newlyweds

Indlæg af 3dotz »

Synes da ellers den var meget rar den spoiler. Nu ved jeg jo, at Elisabeth og William ikke længere er jomfruer.

Kan man ikke installere den 'spoiler'-funktion, som de for eksempel har på www.danskhjemmebioforum.dk (jeg ved du kender den Qzl)

...
Vincent de Moor - Flowtation. Total yndlingsnummer.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Jo jeg har overvejet den op til flere gange. Jeg skal se på det i den kommende uge.
Brugeravatar
VioLogic

Indlæg af VioLogic »

QrazyLeg skrev:Der kommer lige et svar i en pm, af hensyn til spoilere :=)
Ok, ku ikke finde noget i area regler...
PinK^^ShadoW
Geografisk sted: langt væk

Indlæg af PinK^^ShadoW »

CCK^ skrev: Btw sad du så til efter rulleteksterne for at få de sekunders ekstra klip der var der?
hvad sker der i dette klip. kan det ses nogle steder på nettet?
men hun elskede ham, selv når han kom hjem med læbestift på den skjorte hun havde strøget tidligere på dagen.

- Kasper Spez
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Nej den kan du ikke se på nettet. Har sgu aldrig hørt om et produktionsselskab rykker afsløringen af en film ud til offentligheden
goafreak
Geografisk sted: Horse
Kontakt:

Indlæg af goafreak »

nco

Vil det sige, at man ikke skal bruge biograf penge på den eller hvad?
Og hvad synes du om de andre 2? (jeg synes f.eks de er vildt gode, men hvis du synes de var skod kan det jo godt være jeg ville finde 3eren god)
BØH
nco
Site Admin
Kontakt:

Indlæg af nco »

Nu skal jeg jo ikke gøre mig til herre over hvad du fyrer dine penge af på. Jeg synes rigtig godt om 1'eren. 2'eren skuffede mig, og 3'eren var måske en smule bedre. Men jeg er nok ikke så meget til eventyrfilm må jeg blot erkende. Lord of the Rings er i mine øjne det værste makværk noget af det værste der nogen siden er kommet ud af Hollywood.

Så Goa, gå du trykt ind og se Pirates 3 :)
nco\\ CHART ATTACK 1999
Administrator and founder of CA
Brugeravatar
VioLogic

Indlæg af VioLogic »

nco skrev: PS: Dog skal det siges at jeg så Shrek 3 i en dårlig TS-udgave fra nettet, og den film er simpelthent så hylende sjov. Så der er endelig en 3'er man kan glæde sig til. Donkey!
Der kommer forresten en ny film i rækken kun med Puss in Boots, med samme navn. Den danske oversættelse bliver sikkert noget underligt noget, men det er igang. Skal nok blive underholdende :D
Brugeravatar
ThomazMix
Chart Attack VIP
Geografisk sted: Cph dk
Kontakt:

Indlæg af ThomazMix »

Var inde og se den i Søndags og synes nu den er meget fed.. God lyd nå de fyrer de kanoner af :) Og så sad vi kun 2 tilbage til sidst for at få det sidste med. Troede aldrig de rule tekster skulle stoppe.. hehe
Brugeravatar
VioLogic

Indlæg af VioLogic »

ThomazMix skrev:Var inde og se den i Søndags og synes nu den er meget fed.. God lyd nå de fyrer de kanoner af :) Og så sad vi kun 2 tilbage til sidst for at få det sidste med. Troede aldrig de rule tekster skulle stoppe.. hehe
Nej, det er nogen lange minutter. Tror de har lavet dem længere med vilje! :mad: Efter 7-8minutter ku man let blive i tvivl!
Fredetheman
CAs svar på Grev Ingolf

Indlæg af Fredetheman »

QrazyLeg skrev:Nej det gjorde jeg ikke faktisk. Alle rejste sig og skred, men burde nok have blevet egentligt. Men så vil jeg da gøre det næste gang jeg tøffer ind og ser den i denne måned :) Gider du at skrive i en pm hvad klippet var?

Og ja Hans Zimmer er genial til at smaske et soundtrack sammen. Overraskende var det dog lige inden forhandlingerne den noget rockede "tune" der pludselig kom. Den var en smule malplaceret i mine øjne.
"Den rockede tune" er for at hylde Kieth Richard, rockens konge... som jo spiller Jacks far...
chreddy1
Request Limit Reached
Geografisk sted: 127.0.0.1

Indlæg af chreddy1 »

VioLogic skrev:
nco skrev: PS: Dog skal det siges at jeg så Shrek 3 i en dårlig TS-udgave fra nettet, og den film er simpelthent så hylende sjov. Så der er endelig en 3'er man kan glæde sig til. Donkey!
Der kommer forresten en ny film i rækken kun med Puss in Boots, med samme navn. Den danske oversættelse bliver sikkert noget underligt noget, men det er igang. Skal nok blive underholdende :D
lige lidt mer O/T:

ja det ska nok blive morsomt.. har set en HD trailer til Shrek 3.. gal, den så ret så sjov ud :D..
Lokefar
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af Lokefar »

Er enig med Qrazyleg i hans anmeldelse. Er nu ved at vaere lidt tid siden jeg saa den. I en IMAX bio i Auckland dagen efter premieren, men ganske fed det var den :)
Dangerman, keep the bongos alive!!!

"Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd." Quote: K.E. Løgstrup
Besvar