[FILM] Die Hard 4.0: Live Free or Die Hard

Chart Attacks udgave af Rene ord for pengene. Hvad er hot, hvad er not, hvad skal man ikke bruge penge på og hvad skal man end ikke bruge båndbredde på. Dette forum er ikke kun begrænset til musik, men også film, spil, restauranter, diskoteker. Kort sagt alt, hvad man kan spare penge på eller anbefale.

Redaktør: 3dotz

Besvar
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

[FILM] Die Hard 4.0: Live Free or Die Hard

Indlæg af QrazyLeg »

Die Hard 4.0 - Live Free or Die Hard

I den forgange uge blev det til et gensyn med Die Hard, Die Hard 2 og Die Hard 3. Alt sammen for at lægge op til det der skulle blive aftenens actionbrag for undertegnede og venner. Som opvarmning i dag blev der så fortærret anden del i fortællingen om Corleone-familien (vi holder i denne uge Godfather-kavalakade) og Bone’s-mad inden forestillingen.

For at citere fra Friends-afsnittet ”The One With The Nap Partners”, første scene efter titelmelodien:

Chandler: Die Hard is still great!
Joey: Yep, hey what do you say we make it a double feature?
Chandler: What did you rent?
Joey: Die Hard 2.
Chandler: Joey, this is Die Hard 1 again.
Joey: Oh, well we watch it a second time and its Die Hard 2!
Ross: Joey - we just saw it!
Joey: And…?
Ross: And it’ll be cool to see it again. Yeah!
Joey/Ross: Die Hard!!!
Ross: Dude, you didn’t say Die Hard. Is everything okay?
Chandler: Yeah, I just got uh, got plans.
Ross: Well, John McClane had plans!
Chandler: No. See the thing is I want to get out of here before Joey gets all worked up and starts calling everybody bitch.
Joey: What are you talking about bitch?

Og ligeledes som McClane i de forgange film, så havde han også andre planer denne gang. Men det er hårdt at være Amerikas ”yippie-kay-yay betjent”. Det medfører ændringer i planerne.

Som kendt fra de tidligere film, så hader McClane teknologi. Tænk på hvor meget han bandede og svovlede over telefax og flytelefoner i hhv. film nummer 1 og 2. Denne gang har internettet, hackere og computerprogrammører set dagens lys og Johns venligtsindethed over for teknologi er ikke blevet mere imødekommende. Set tilbage på hvor mange problemer teknologi har voldt ham, så er det måske egentligt meget forståeligt. Og det er faktisk stadig morsomt at se hans uvidenhed omkring alle de gadgets vi nu engang bruger i vores hverdag. Eksempelvis forsvinder mikrofonens funktion ikke på et webcam ved at holde en hånd for linsen. Forskellen fra Die Hard og mange andre actionfilm, der spiller på humoren er at den i Die Hard ikke er overdrevet, men er fint afdæmpet og ikke er blevet presset ned over manuskriptet så den ikke passer ind (i modsætning til nogle af de store aktionscener i den her film, desværre).

For snakker man Die Hard, så kommer man unægtelig ikke udenom aktionbrag, bandeord og masser af blod. Bevares filmen er da hele ni minutter gammel før McClane har de første rifter. Der kommer tilpas mange skældsord ud af hans mund så man ved man er i det rette selskab. Og så er der aktionscenerne. Det er et godt plot, med gode, rigitg gode effekter. Til gengæld så passer de måske ikke helt ind. En ting er at smadre en helikopter med en bil – se hvordan i biografen. Det er tilpas overdrevet så det kun er McClane, der kan den slags. Til gengæld er der en scene med et F16-fly der fik mig til at tænke på aktionintelligens på højde med True Lies og Eraser (begge med Arnold Schwarzenegger. For dem der skulle være i tvivl var dette ikke en kompliment. Den scene skulle simpelthen have været foruden.

Plottet er rimelig simpelt, men møgsvært at forklare. Det handler om USAa IT-sikkerhedssystem og digitale pengetransaktioner i forbindelse med terror. Det er heller ikke en så vigtig faktor. Det vigtige er at der er nogle der skal foregå noget ”asswooping”.

Filmen går tilbage til konceptet fra de to første film at McClanes familie skal inddrages. Men da, og lad os sige det som det er, at Bonnie Bedelia nok ikke er så ”hot” for øjet som hun var i de første film, så er det denne gang den noget yngre (og kønnere) datter, spillet af Mary Elizabeth Winstead (Death Proof, Final Destination 3), der er foran kameralinsen. Hun er køn og spiller ganske fremragende. For Clerksfans kan et gensyn med Kevin Smith bringe smilet frem på læben. Og velvidende om hvor stor en filmnørd han er, så er hans værelse i moderens hus ganske fremragende. Specielt den collectibles af Obi Wan Kenobi der står bordet er en detalje, der er til at blive i godt humør af. Bonusinfo er her at den er lavet i 1500 eksemplarer og koster omkring 5000,- kr. Jeg jublede indvendigt i hvert fald.

Filmen er god og lever op til forventningerne. Den har mange af de klassiske elementer med, men skinner ved fraværdet af resten. Det skal være en hardcore motherfucker der skal kæmpes imod. Og denne motherfucker skal ikke kunne sig så meget som ”My name is” uden at der skal lyde en fed østeuropæisk accent. McClane skal ryge et karton smøger og være uvenner med alt og alle der er hans overordnede i løbet af de godt to timer sådan en film varer, ellers er det ikke rigtig Die Hard… Men det er en ældre, klogere og knapt så fordanket McClane og der er ikke så meget øst/vestblok politik i verden længere. Og trods fraværet af de elementer så føler man stadig man er med John McClane på arbejde.

Helt klassisk Die Hard bliver det dog ikke. Om det er en skam eller en fordel at filmen lægger en smule distance til de foregående film, tror jeg kommer meget an på hvordan man ser resten af filmen For mig var det både og. Der herskede ingen tvivl om at det var Die Hard jeg så, men samtidig også meget klart at det var en seperat fortælling om McClane og ikke en videreførelse af de tidligere – og siger man ikke også at forandring fryder?

:4af5

Ekstranummer:
Da vi kom hjem fra biffen syntes vi ikke at Godfather Part 2 og Die Hard 4 var helt nok film-beskuelse for en dag. Jeg er modstander af at give reviews om film/musik man ikke ejer eller har oplevet på lovlig vis. Af samme grund vil jeg ikke give en længere dansk stil om TMNT som vi sluttede dagen med at se, men blot sige den skuffede mig en del. Der havde sine momenter, men meget må laves om. Jeg skal ikke i biografen og se den. Så indtil jeg finder den på tilbud på DVD, eller har en rabatkode til overs jeg skal have brugt, så vil jeg nøjes med at give den en kakrakter. Så må den uddybende anmeldelse vente til jeg får den ind af brevsprækken.

:2af5
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Kazo
Proud Chart Attack Member
Geografisk sted: Kbh.

Indlæg af Kazo »

Velskrevet review, men jeg må indrømme, at jeg ikke kan give den lige så mange CA'er som du har givet den.

Jeg var inde og se den i Cinemaxx på Fisketorvet. Helt perfekte pladser og alligevel lykkedes det mig at falde i søvn adskillige gange. Det er første gang det nogensinde er sket for mig. Om det var mangel på søvn, eller om jeg simpelthen blev for træt af filmens flere forskellige helt sindsyge hændelser ved jeg ikke.

Måske jeg burde se den igen med friske øjne, men mit første indtryk rækker ikke til mere end :2af5
Billede
LunaPark
Kontakt:

Indlæg af LunaPark »

Jeg synes sgu Officer John McClane levere varen... Jeg tog en marathon i biffen med alle fire film, men trods de tunge øjenlåg, så synes jeg det var ren top action.
Min bedømmelse er er jo naturligvis givet ud fra action genren, og ikke efter at det en den nye dramaklissiker.

Men hårdkogt og ikke tænkende tømmermænds action er det, Og kan anbefales tilhver vennekreds, som skal have en aften alene uden damerne.

Glæder mig iøvrigt til at se om Harrison Ford er lige så let på tå, som Bruce Willis stadig er. Men tror sgu godt nok at Harrison er vist lige 10 år ældre, og derfor alt for stiv til at lave den sidste Indy, som jeg desværre tror bliver en stor skuffelse.. Men sådan er det jo nok når forventningerne er for høje.

Nå, tilbage til en af de bedste action films-serier det er lavet.
4 ud af 5 får den herfra....

Hold kæft hvor jeg iøvrigt grinede, da McClane sammenlignede de meget værdifulde små actionfigurer med dukker :D:D:D

Billede
/Lunapark

Det man hører er man selv...... Vi var stive da vi skrev det !
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

LunaPark skrev:Hold kæft hvor jeg iøvrigt grinede, da McClane sammenlignede de meget værdifulde små actionfigurer med dukker :D:D:D[/img]
Mine venner valgte så i kor at udbryde "Det er sgu da dig [navn]". Jeg synes ikke det var morsomt... Blot fordi man har lidt Star Wars sværd, et Alien-hoved, iRobot buste og et par andre asiatiske ting, så bør man ikke hånes offentligt :lol:
LunaPark
Kontakt:

Indlæg af LunaPark »

QrazyLeg skrev:
LunaPark skrev:Hold kæft hvor jeg iøvrigt grinede, da McClane sammenlignede de meget værdifulde små actionfigurer med dukker :D:D:D[/img]
Mine venner valgte så i kor at udbryde "Det er sgu da dig [navn]". Jeg synes ikke det var morsomt... Blot fordi man har lidt Star Wars sværd, et Alien-hoved, iRobot buste og et par andre asiatiske ting, så bør man ikke hånes offentligt :lol:
He he netop også derfor jeg grinede, fordi jeg ihvertfald kunne nævne flere fra vennekredsen som det kunne ha været... :D:D:D:D
Og så den måder han siger det på... "hmmm more dolls...."
Genialt
/Lunapark

Det man hører er man selv...... Vi var stive da vi skrev det !
kloojve
Mejerist steger speedway-montør
Geografisk sted: spætten fühls rede
Kontakt:

Indlæg af kloojve »

QrazyLeg skrev:
du har så evig ret.. ti hi fnizzz

:P

jeg må indrømme jeg faldt pladask for den.. der hvor han surfer på jagerflyet.. er måske lige en tand for meget af det fede.. men stadig en super film..
amh
CAs dkbn-luder
Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen

Indlæg af amh »

Jeg så den også for en uge siden. Den er da meget grineren, og fyldt med Action :)
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Hvem er ham der "Action"? Og hvis det er en kvinde er hun så lækker? Eller det er måske en by?
niller

Indlæg af niller »

Det kan være det er action med stort A den er fyldt med?
amh
CAs dkbn-luder
Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen

Indlæg af amh »

niller

Nemlig. Det er rigtigt.

Qleg, HAHAHAHA du er så sjov.. men okay så gider jeg da ikke skrive med store bogstaver foreløbig!! Du har for meget fritid. :)
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Det er faktisk en bladning af studie og fornøjelse at opdage sådan noget :wink: Og man skal jo holde sig i træning i ferien...
Lokefar
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af Lokefar »

Har inde og se den igår. Fed. Kan lige nævne at jeg i denne bundeby jeg befandt mig i (Morgantown, West Virginia (Ja det er med i filmen men selv folkene fra staten buh'er af det, specielt fordi der står "West Virginia - Open for Buisness". Oprindelig hed det "West Virginia - Wild, Wonderful" og folk i staten vil have det gamle navn tilbage) Nå, men væk fra parentesen :). Har lige en enkelt ting. Jeg fået fortalt i min øresnegl at det ikke er en F16 men en F35-Raptor som flyet er. Bare til info :)
Dangerman, keep the bongos alive!!!

"Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd." Quote: K.E. Løgstrup
Besvar