Fjerne codecs fra vista

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
hindsberg
Indlæg: 134
Tilmeldt: 24 sep 2005, 15:39

Fjerne codecs fra vista

Indlæg af hindsberg »

hej,

har indtil nu kunne køre alle i film i alle formater, men,
jeg har fået problemer med afspille mine 720p og 1080p mkv filer. (som kræver en del kræfter)

har media player codec pack installeret.

tænkte jeg ville afinstallere den, og se hvad der så skete, den åbner sku filerne alligevel.
på trods af jeg afinstallerede. nu hakker de så endnu mere end før, men, de bliver stadig åbnet. (og uden lyd)

er kommet frem til der må ligge nogle codec "rester" men kan f**** ikke fjerne dem.

har hentet nogle programmer der finder samtlige codec filer på computeren, men kan ikke slette filerne.

ser Rigtig mange film på min computer og har aldrig manglet kraft (har kunne afspille Blu-ray fra min hdd)

Hjælp! det her er virkelig et irriterings moment for mig :)
Zivago
Indlæg: 1510
Tilmeldt: 24 apr 2002, 16:06

Re: Fjerne codecs fra vista

Indlæg af Zivago »

Du kører vista. Du har sandsynligvis ikke tilladelse til at slette filerne. Selv som alm. administrator, kan du eks. ikke manuelt slette system filer i Vista.
Hvis det er det der er problemet, så skal du overtage ejerskabet af filerne, for at kunne slette dem.
Læs mere på:
http://neosmart.net/forums/showthread.php?t=1257
Dette kan måske gøre det lettere:
http://www.mydigitallife.info/2007/05/2 ... -in-vista/

Men - vær opmærksom på, at hvis du sletter codec filer manuelt, så er der stadig henvisninger til dem i din reg. database, som du derfor også skal have ryddet op i. Det du har gang i, kan resulterer i en større omgang oprydning på PCén, for at få den til at køre stabilt igen.

Hvis din pcér pludselig er blevet sløv, så scan for spyware / trojanere og virus, og ryd op i temp filere osv. Husk også at defragmentere disken.
Hvad du skal bruge til at scanne pcén med for spyware / trojanere og virus og hvordan, kan du læse om i denne tråd: http://www.chartattack.dk/viewtopic.php?f=8&t=28608

Brug CC cleaner til at rydde op i temp filer osv, og finde fejl i reg. databasen. Når du bruger cc cleaner til at fjerne fejl i reg. databasen, så scan flere gange, da der kan være keys der henviser til hinanden. Blive ved med at scanne / rydde op i reg. databasen - indtil der ikke findes flere fejl.
CC cleaner spørger efter om der skal tages backup, når du rydder op i reg. databasen. Det skal du svare ja til første gang. Hvis der så er noget der ikke fungerer efter du har ryddet op, kan du dobbeltklikke på filen og din reg. database er som før du startede med at rydde op.
CC clenaer skal bruges med omtanke. Du kan med dette program rydde lidt for kraftigt op, hvis du ikke er sikker på hvad du gør.

Til defragmentering, kan du bruge windows egen defragmenteringsprogram. Det er dog ikke særligt godt.
Et af de bedste programmer til dette for mål, er Perfect disc 10. Udover at defragmentere kan det ligge filerne på disken så programmerne starter hurtigere. Programmet kan endda sættes til at defragmentere swapfil / systemfiler under en genstart af maskinen,og ligger filerne så maskinen starter lidt hurtigere.

Det er generelt vigtigt, jævnligt at rydde op , scanner og defragmentere sin maskine, da den ellers bliver temmelig sløv.
hindsberg
Indlæg: 134
Tilmeldt: 24 sep 2005, 15:39

Re: Fjerne codecs fra vista

Indlæg af hindsberg »

Hej Zivago

Min comp. kører langt mere stabilt nu! en kæmpe forskel.
fulgte dit råd og sprang manuel sletning af codecs over,

kan stadig ikke køre 1080p 100 pct. men det er langt bedre end før :)

mange tak for hjælpen...
Zivago
Indlæg: 1510
Tilmeldt: 24 apr 2002, 16:06

Re: Fjerne codecs fra vista

Indlæg af Zivago »

hindsberg skrev:Hej Zivago

Min comp. kører langt mere stabilt nu! en kæmpe forskel.
fulgte dit råd og sprang manuel sletning af codecs over,

kan stadig ikke køre 1080p 100 pct. men det er langt bedre end før :)

mange tak for hjælpen...
Fedt nok. Dejligt at kunne hjælpe.
Besvar