.mkv vs image

Mangler du en film? Hvordan ripper man en DVD? Hvor anskaffes DivX henne? Alle film- og tvrelaterede spørgsmål og ønsker stilles i dette område.

Redaktør: Moderators

Besvar
xavis

.mkv vs image

Indlæg af xavis »

Hejsa

Jeg tror, jeg langt om længe har fået styr på min receiver, og hvad jeg skal gøre for at få den til at opføre sig, som jeg gerne vil have det. Det vil sige, at når jeg afspiller en dvd eller et image (både dvd-image og blu-ray-image), så står der "Dolby Digital" eller "DTS" i displayet, når det respektive lydformat vælges i menuen.

Men den gør det ikke med .mkv-filer. Og jeg synes tydeligt, jeg kan høre forskel på lyden, om det er .mkv eller et image af den ene eller anden slags. Er der en måde at komme omkring dette på? Eller skal jeg i så fald bare helt undgå .mkv-filer??

På forhånd tak
xavis
Beware - the return of the pigs is near!!
Brugeravatar
JayJay^^
Geografisk sted: Nord

Re: .mkv vs image

Indlæg af JayJay^^ »

Min første indskydelse er at det er et codec problem, du skal nok have noget DTS/DD passthrough i nogle settings et eller sted, som skal aktiveres, så den lyd bare bliver sendt videre til den digitale udgang i computeren.
<---------------------------->
§1 I'm always right
xavis

Indlæg af xavis »

Ja, det kan da være, du har ret - men hvordan gør man så lige det?

Images afspiller jeg med Cyberlink PowerDVD, og der er en indstilling under lyd, der hedder "ikke-dekodet Dolby digital/DTS-lyd til receiver-enhed".
Mine .mkv-filer afspiller jeg med Media Player Classic Home Cinema, og jeg synes nemlig ikke, jeg kan finde en lignende indstilling.

Det skal måske også lige siges, at når jeg afspiller med MPC-HC, kan jeg som regel ikke få undertekster på, selvom de står angivet i .nfo-filen. Jeg ved ikke, om det har noget med det at gøre, men det virker mærkeligt.
Brugeravatar
JayJay^^
Geografisk sted: Nord

Indlæg af JayJay^^ »

Det afhænger lidt af hvilke codec du har på computeren. I ffdshow gøres det i audio decoder config under output, der er noget der hedder Pass-through S/PDIF, HDMI, der kan du vælge om DD, Dolby TrueDH, Dolby Digital Plus, DTS, DTS HD bare skal pass-through
<---------------------------->
§1 I'm always right
xavis

Indlæg af xavis »

Kan det passe, at jeg anvender Xvid-codec'et til at afspille .mkv-filer med? I så fald, hvordan gør man så?
Jeg har været inde under indstillinger for Decoder, men der kunne jeg ikke se noget, der tilnærmelsesvist lignede.

Er der nogen gode idéer til at få løst det her? For nu er gode dyr i dén grad rådne..
Besvar