Codec til mkv-containere

Mangler du en film? Hvordan ripper man en DVD? Hvor anskaffes DivX henne? Alle film- og tvrelaterede spørgsmål og ønsker stilles i dette område.

Redaktør: Moderators

Besvar
xavis

Codec til mkv-containere

Indlæg af xavis »

Hey folkens

Jeg er i færd med at nørkle med mit mediecenter, så jeg kan afspille mine film korrekt. Jeg anvender PowerDVD, og jeg har for nylig installeret FFDSHOW, da jeg havde en formodning om, at jeg så ville kunne afspille blu-ray-film i .mkv-containere. Men nej.

Jeg har anvendt Video Inspector til at prøve at finde frem til et codec. Den fortæller mig, jeg skal bruge et codec, der hedder MPEG4 ISO advanced. Jeg havde en formodning om, det muligvis var indeholdt i FFDSHOW, men jeg kan i hvert fald ikke få det til at virke. Måske det bare er nogle indstillinger, jeg skal ændre på?

Jeg håber, der sidder nogen derude, der kan hjælpe!

På forhånd tak!
xavis
Beware - the return of the pigs is near!!
CapsiZer

Re: Codec til mkv-containere

Indlæg af CapsiZer »

Media Player Classic Home Cinema

brug dette program

http://mpc-hc.sourceforge.net/
xavis

Indlæg af xavis »

Jeg ville foretrække en henvisning til et codec, så jeg kan anvende PowerDVD, da jeg har erfaring med, at PowerDVD leverer det bedste billede. Medmindre MPC-HC leverer lige så god sortgengivelse? For det gør MPC bestemt ikke..
xavis

Indlæg af xavis »

Og kan MPC-HC ligeledes finde ud af at genkende lydkilde og -format?
Zivago

Indlæg af Zivago »

xavis skrev:Jeg ville foretrække en henvisning til et codec, så jeg kan anvende PowerDVD, da jeg har erfaring med, at PowerDVD leverer det bedste billede. Medmindre MPC-HC leverer lige så god sortgengivelse? For det gør MPC bestemt ikke..
Det sort niveau som PowerDVD leverer, skyldes at PowerDVD har en "hård" indstilling at lys,kontrast, farve m.m.. Ulempen ved dette er (akkurat som på en alm. fladskærm med fabriksindstillinger), at billedet kan mangle detaljer / farve niveauer. Men billedet virker umiddelbart flottere, skarpere og mere kontrastfuldt, men det viser faktisk ikke billedet som det egentligt ser ud !. Hvis du smider en test DVD i maskinen, så vil du se hvad jeg mener.
Et program som eks. VLC har ret gode indstillinger som standard, men nogle bryder sig ikke om det de ser, da de er blevet vant til at se en dyb sort gengivelse fra deres TV som næsten altid står forkert med fabriksindstillingerne. (TV fabrikaternes standarindstillingerne er lavet, så billedet umiddelbart ser imponerende ud når TVéne udstilles i forretningerne.)

Men i de fleste programmer, kan man selv indstille billedets parametre - også VLC, og få nøjagtig det samme billede som PowerDVD, hvis man ønsker dette lidt unaturlige billede. Om MPC-HC har denne mulighed det ved jeg ikke. Men programmet ser da meget interessant ud, så jeg tror da jeg selv vil prøve at lege med det .

Noget andet der også har lidt at sige, om både billede og lydkvalitet - er kvaliteten af de codes man bruger. Der kan være forskel. PowerDVDs standard codecs er gode - men der findes akkurat ligeså gode codecs til andre programmer.

God weekend

Zivago
xavis

Indlæg af xavis »

Se, der blev jeg også klogere! Mange tak for det interessante indlæg!
Jeg synes bare, det ser 'billigt' ud med fx VLC - men hvis man kan ændre indstillingerne, var det måske værd at lege lidt med et par andre programmer.

Jeg vil kigge på det, og vender tilbage, hvis jeg har flere spørgsmål! :-)

Fortsat god weekend!
Xavis
Zivago

Indlæg af Zivago »

xavis skrev:Se, der blev jeg også klogere! Mange tak for det interessante indlæg!
Jeg synes bare, det ser 'billigt' ud med fx VLC - men hvis man kan ændre indstillingerne, var det måske værd at lege lidt med et par andre programmer.

Jeg vil kigge på det, og vender tilbage, hvis jeg har flere spørgsmål! :-)

Fortsat god weekend!
Xavis
Ja - det er korrekt, at VLC ikke er det flotteste program, og nok ikke det mest brugervenlige interface. Men det kan nogle ting, som andre programmer ikke kan.
Man kan dog pynte på VLC´s udseende med skins.
Se evt. på: http://www.videolan.org/vlc/skins.php
Der er masser abdre steder på nettet. :lol:

Zivago :D
Zivago

Indlæg af Zivago »

Jeg er faldet over et gratis media center.
Har smidt info i denne tråd:
http://www.chartattack.dk/viewtopic.php ... 14#p228714

Zivago
Brugeravatar
CCK^
Geografisk sted: 9000 cement

Indlæg af CCK^ »

Zivago skrev:Jeg er faldet over et gratis media center.
Har smidt info i denne tråd:
http://www.chartattack.dk/viewtopic.php ... 14#p228714

Zivago
ved ikke helt hvad det har med spørgsmålet at gøre, men de store såsom XBMC, Plex, Boxee og MythTV er også gratis
xavis

Indlæg af xavis »

Jeg fik aldrig spurgt: Hvor kan man få sådan en test-dvd? Er det noget, man kan hente ned et eller andet sted fra?
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Test-DVD? Til lyd og billedformater?

Den skal du satme ikke downloade. Så kan du lige så godt springe testen over da det er komprimeret. Fedt ned i din lokale hifi-biks og snak med dem. Foreslår de The Calibrator, så bed om at snakke med en anden. Fortsæt i den dur indtil nogen fortæller dig at Digital Video Essentials (DVE) fra Joe Kane er vejen frem. Men lidt en skam du roder med mkv-filer og andet komprimeret halløj , hvis du ønsker at få det optimale ud af dit system - så at sige afspiller Blu-Ray fra en nogenlunde normal computer. Så er kalibreringen lidt ligegyldig, og vil være det når man roder med codecs frem for hardwareløsninger.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
xavis

Indlæg af xavis »

Jeg tænkte jo, man kunne finde et image et sted, skal du se - så det ikke er komprimeret..

Jeg ville meget gerne arbejde med rene blu-ray-images (da jeg ikke har et blu-ray-drev i mit mediecenter), men for det første fylder de virkelig utroligt meget, og jeg har kun plads til så og så mange harddiske i min server. For det andet er det langt fra alle film, jeg i hvert fald kan finde som blu-ray-image. Det er muligt, jeg ikke leder de rigtige steder, men så kender jeg ikke 'de rigtige steder'.
Besvar