Gåde til de EDB kyndige.....
Redaktør: Moderators
Gåde til de EDB kyndige.....
Fandt lige denne gamle ting i gemmerne.
(Ved godt det er et lidt sløret billede)
Kan i gætte hvad det er for en dims, og hvad den har været brugt til i sin tid ?.
Jeg kan fortælle, at den nok er omkring 25 år gammel.
Zivago
(Ved godt det er et lidt sløret billede)
Kan i gætte hvad det er for en dims, og hvad den har været brugt til i sin tid ?.
Jeg kan fortælle, at den nok er omkring 25 år gammel.
Zivago
-
- CA Party Freak
- Geografisk sted: ..::CPH::..
Re: Gåde til de EDB kyndige.....
Til at rette i hulkort?
There's no school like the oldschool, and I'm the fucking headmaster!
Nej. Så gammel er den dog ikke.Fairground skrev:Til at rette i hulkort?
Zivago
Mit gæt er det er til noget kabelværk ?
Nope. Det er det heller ikke.Will skrev:Mit gæt er det er til noget kabelværk ?
Zivago
Du ville blive chokeret over hvor sent en arbejdsplads som min var om at fjerne hulkort fra deres edb-løsning. Når noget virker, så er der ingen grund til at få nye løsninger - det er vist mantraet på min arbejdsplads :SZivago skrev:Nej. Så gammel er den dog ikke.Fairground skrev:Til at rette i hulkort?
Zivago
De har dem dog ikke længere - men de har stadig programmer kodet i 70'erne i sprog som ingen nulevende stort set kan kode i
Ang. tingelingeren, så er det måske en amerikansk "en-huller" til papir?
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Ja - jeg kender flere firmaer som har den holdning.FrZ skrev:Du ville blive chokeret over hvor sent en arbejdsplads som min var om at fjerne hulkort fra deres edb-løsning. Når noget virker, så er der ingen grund til at få nye løsninger - det er vist mantraet på min arbejdsplads :SZivago skrev:Nej. Så gammel er den dog ikke.Fairground skrev:Til at rette i hulkort?
Zivago
De har dem dog ikke længere - men de har stadig programmer kodet i 70'erne i sprog som ingen nulevende stort set kan kode i
Ang. tingelingeren, så er det måske en amerikansk "en-huller" til papir?
Men nej. Det er ikke en hulklipper til papir. Det er noget man engang brugte i forbindelse med computere. Men du er på rette spor. Den er beregnet til at klippe noget bestemt med, med et ganske bestemt formål
Spændende om nogen her på CA kan gætte det - eller ved det.
Zivago
Det skulle vel ikke være til at klippe hul i siden på 5¼" disketter, således at de ikke er skrivebeskyttede.
Eks. de disketter der blev brugt til Commodore 64.
Bandit^
Jo. Det er fuldstændig rigtigt.Bandit^ skrev:Det skulle vel ikke være til at klippe hul i siden på 5¼" disketter, således at de ikke er skrivebeskyttede.
Det var jo sådan, at 5¼" disketterne havde et hak i den ene side, som indikerede at man kunne skrive på dem. Hvis man skulle skrivebeskytte sin diskette, så satte man et lille mærkat / klistermærke over hakket. Så kunne man kun læse fra disketten.
Nu var der så det, at de fleste af de disketter man kunne købe, faktisk var dobbbelt sidet. Så hvis man klippede et hak mere i den anden side af disketten, så kunne man også skrive / gemme data på den anden side af disketten. Man skulle bare vende den i diskette drevet. Så fik man dobbelt så meget plads, for de samme penge.
Ja - der var jo hele 170 Kb på hver side af disketten (664 blokke i C64 "sprog" - hver på 256 bytes). Så når man klippede det ekstra hak havde man hele 340Kb på disketten.
Jeg har stadig min 64er med 2 diskette stationer, båndstation, mus, farve matrix printer og monitor m.m. med tusindevis af spil og programmer. Kan ikke nænne at smide den ud. Prøvede for sjov skyld at sætte den til i dag. Den virker stadig., og jeg kunne uden problem huske at bruge og programmere den - endda i assembler / maskin kode.
Ja - jeg var godt nok 64er nørd engang, men blev da godt nok lidt forundret over, at jeg stadig kan bruge den, som om det var i går jeg sidst havde den i brug.
Zivago
Sjov - jeg sad faktisk og tænkte det var til noget med en diskette.. (:
Haha, ja jeg har faktisk også stadig min hul maskine, den ligner ganske meget den på dit billede, og ja jeg har også stadig min c64 brødkasse modellen
Incl. den store røde reset knap jeg selv monterede på toppen af den som kortslutter 2 ben og virker som reset, da den ikke har en reset knap som default.
Incl. den store røde reset knap jeg selv monterede på toppen af den som kortslutter 2 ben og virker som reset, da den ikke har en reset knap som default.
We came to wreck everything and ruin your lives, God sent us