Problemer med en sub

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

Besvar
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Problemer med en sub

Indlæg af Maunus »

hej jeg har set på nogen Harman Kardon HKTS 11 højtalere og det ser fint ud alt sammen. Dog er den aktive sub lidt af et problem.. Det er som om at den gerne vil modtage signal, men det som kommer ud er meget diskantet skrat.. Når den står tændt og der ingen musik spiller kan den give lidt lys lyd når man rykker på den og den sidste detalje er at når man skruer op for den (bag på) så lyder det som om man åbner for en gas flaske eller sådan en svag siven som kommer..

er der nogen som har forslag til hvad der kan være galt? ham jeg skal købe den af mener at det skete da han kom til at sætte phono stikket forkert i - altså der er kun et phono stik som skal i og det kom han så til at sætte i enten R eller L phono kanal hvor den skulle ha været i sådan en "stand alone" kanal..
Zivago

Re: Problemer med en sub

Indlæg af Zivago »

Hvis du kan hører sus fra subben, så er der noget galt med dens forstærker.
Endvidere skriver du at den giver en "Lys" lyd, når du rykker på den, og at den spiller diskant. Alle ting tyder på en løs forbindelse i forstærkerens sub filter, eller at der måske er nogle kondensatorer i filteret der er defekt.
Hvis der sidder et potentiometer eller en omskifter bag på subben. som regulerer frekvensdelingen, så kan der også være problemer der.
Men subben er defekt. Den skal til rep.
Jeg ville ikke købe den, hvis jeg var dig.

Zivago
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

jeg tænker om jeg selv kan ordne det nemlig. tak for svar, prøver se på det. og til prisen af 1500,- kunne det overvejes jo ;)
night_hawk

Indlæg af night_hawk »

Du kan næppe lave det selv.. :-)

afsted til rep, og så koster det nemt et sted imellem 700 og 2000kr at lave :)
Billede
kloojve
Mejerist steger speedway-montør
Geografisk sted: spætten fühls rede
Kontakt:

Indlæg af kloojve »

jeg ville aldrig give så mange penge for en sub der er defekt.. som Nhawk siger skal du regne med ca. det samme i rep-pris hvis ikke mere.

typisk skal signalkablet sidde i det der hedder LFE, og ikke nødvendigvis i L eller R, men han kan ikke ødelægge sub'en ved bare at have den sat forkert i. den eneste forskel på LFE og L/R er muligheden for at koble udenom den indbyggede frekvens deling.

Køb nyt med garanti, du kan få en udenmærket sub fra 2000 og opefter..
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

Det er sub og 5 højtalere.. Jeg synes det lyder billig?

jeg har fået lidt forskellige forslag og prøver se på det..
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Billigt ja, men du kan også købe en BMW for 5.000 hos den lokale skrothandler, det er billigt - men den virker bare ikke ;)
Zivago

Indlæg af Zivago »

Maunus skrev:Det er sub og 5 højtalere.. Jeg synes det lyder billig?

jeg har fået lidt forskellige forslag og prøver se på det..
Det er absolut IKKE billigt - især ikke når der er tale om et defekt produkt.
Du kan købe hele højttalersættet fra ny - til 2494 kr !.
http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=59 ... 34E45CBAB6
HVIS subben var ok, ville en brugt pris derfor være max 1200 kr.
Men subben skal altså være ok til den pris.

Zivago
Brugeravatar
Plys - det nye kuld
Geografisk sted: Jydeland

Indlæg af Plys - det nye kuld »

Jeg ville holde mine fingre OG penge, langt væk fra den sub.
Jeg tvivler også meget på, at det er noget H/K har haft igennem fabrikken.
Det er most likely fra Kina eller et andet low-price marked.

Harman Corporation er organisationen bag JBL! højttalerne, og så vidt jeg ved, har Harman aldrig tidligere solgt højttalere med Harman navnet på.
Det er nok noget man har valgt at gøre, for ikke at kunne drage en paralel direkte til JBL! navnet, og samtidigt kunne holde på den del af markedet der kaldes budget-market.

Iøvrigt er Harman Kardon HiFi på ingen måde, hvad det HAR været....

(Hilsen fra én der har haft H/K i rå mængder til ganske fordfærdeligt mange penge :))

For 1.500,- kan du få en yderst velspillende Yamaha aktiv sub.. http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -subwoofer
Nej, det er på ingen måde en disko-jordskælvshøjttaler - men den spiller altså godt til stuebrug ;)
(og så er den helt ny)

______

Edit : Tjekkede lige Komplett linket.
Harmans HKTS11 er topmodellen blandt Harman Kardons 5.1 højttalerpakker.
Hvis det er sandt, så er det da helt udelukket at købe det som brugt.
En topmodel med 5 satelitter og en aktiv sub for 2,5k? hehe..
. :: : | www.acdcrocks.com | : :: .
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Plys - det nye kuld skrev:Harman Corporation er organisationen bag JBL! højttalerne, og så vidt jeg ved, har Harman aldrig tidligere solgt højttalere med Harman navnet på.
Det er nok noget man har valgt at gøre, for ikke at kunne drage en paralel direkte til JBL! navnet, og samtidigt kunne holde på den del af markedet der kaldes budget-market.[/size]
De har solgt højtalere med HarmanKardon navnet på i mere end 10 år, og ganske rigtigt så er højtalerne henvendt til budget-market segmentet. Men at kalde dem dårlige, er virkelig ikke noget jeg vil påstå. Flere af mine venner har valgt Harman Kardon højtalere (dog hverken kompakt, eller til under 10.000 kr.)

Harman Corporation står i øvrigt også bag andet end JBL!, heriblandt AKG, Infinity, Lexicon og MarkLevinson

Plys - det nye kuld skrev: Edit : Tjekkede lige Komplett linket.
Harmans HKTS11 er topmodellen blandt Harman Kardons 5.1 højttalerpakker.
Hvis det er sandt, så er det da helt udelukket at købe det som brugt.
En topmodel med 5 satelitter og en aktiv sub for 2,5k? hehe..

Det er heller ikke korrekt. HKTS 11 er en af de mindste modeller i serien. Eksempelvis har den noget større HKTS 60BQ/230 lige vundet EISA for bedste budget-venlige surroundløsning. Den model koster mellem 6 og 7.000 kr.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Zivago

Indlæg af Zivago »

Tja. Plys.

Hovedparten af Harmans Kardons produkt program bliver udviklet / produceret i Kina i dag. Og ja - Harman i dag, er slet ikke i samme kvalitet som det gamle Harman. I dag er hovedparten af Harmans Kardons produkter - budget / Entry level produkter, hvor det derimod op til midten af 90érne - var highend i den dyre klasse.

Sådan er det desværre med mange af de gamle hifi mærker. Jeg har f.eks. set Bose på produktionslininerne hos SVI i Thailand.
At noget bliver produceret i østen, behøver nu ikke gøre det ringere. Men f.eks. i tilfældet Harman Kardon - ja, så er det desværre kun gået ned af bakke med kvaliteten.
Men Harman Kardon i dag, koster jo også kun en brøkdel af, hvad de gamle highend produkter kostede.

HKTS11 - er ikke Harman Kardons topmodel (det er en entry level surround pakke), men et meget godt eksempel på, niveauet for deres produkter i dag. Man får da meget lyd for pengene, men man må ikke forvente nogen høj kvalitet eller superlyd til de penge.

Nå det så er sagt, så er der da ganske mange som køber disse budget / entry level anlæg, og er ganske tilfreds med lyden i dem.
Iøvrigt har Harman Kardon nu godt nok produceret højttalere i flere år, men for det meste PC højttalere - som også er af tvivlsom kvalitet. Men de koster heller ikke så meget.
Harman Corp har i dag valgt at flytte highend produkterne over på andre mærker i deres selskab.

Det er en kedelig udvikling, at mange af de gamle HIFI mærker nu enten er lukket, eller producerer anlæg af lavere kvalitet. Men hvis kunderne ikke vil betale for kvalitet, og kunderne ikke stille så store krav til lyden på anlæggene, så må firmaerne jo producere billige anlæg som kunderne ønsker, for at overleve.

Når det så er sagt, så behøver gode anlæg absolut ikke være dyre.

Nå - nu skal vi jo ikke ryge helt off topic.

Zivago
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

Tak for jeres indlæg - de har været ret oplysende, jeg gik selv og troede at Harman Kardon var ret high end og troede der var en del mere at spare end hvad det er ifølge det link :)

Tak for det.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Det er blandt andet derfor jeg ikke har fået udskiftet min gamle Harman Kardon surround reciever. Næste gang bliver det ikke HK, dels fordi jeg også synes de nye modeller ikke er pæne at have stående. Men der går en rum tid endnu, for pt. har jeg ikke råd til at få skidtet udskiftet :)
Brugeravatar
Plys - det nye kuld

Det anede mig, at de var hoppet på Discount bølgen.
Men jeg anede ikke, at de lavede højttalere (og har gjort det så længe) - men nu er det også længe siden jeg gik op i den slags, og mit gamle HK anlæg er væk for længst :)

6-7.000 kr. for et sæt højttalere, er jo egentligt heller ikke skrækindjagende, men giv mig i det mindste ret i, at 5.1 sættet til 2.500,- kr. ikke ligefrem trækker entusiaster ind fra gaden?
Dermed ikke sagt, at de ikke spiller ok - for det gør de sikkert. Jeg har hørt mange billge modeller, hvor jeg er blevet meget forbavset over lyden.

Men det var udfra at Maunus ville købe en brugt - ovenikøbet defekt - højttaler... Dét ville være et gevaldigt selvmål, for der findes tonsvis af nyt og velspillende grej i dén pris kategori ;)
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Jeg kunne sagtens finde på at købe et sæt ala det her til mit soveværelse, dog ikke som 5.1 da jeg ikke orker trække kabler hehe.
Men kvaliteten på anlæg som det her bliver løbende bedre og bedre da nye teknologier konstant gør det nemmere at lave kompakt anlæg.
Se f.eks på B&O små kompakte ICE enheder, der yder utrolig meget i forhold til størrelse og strømforbrug.

Så prisen skulle helst falde, når produktions omkostningerne også falder :)
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Plys - det nye kuld skrev: 6-7.000 kr. for et sæt højttalere, er jo egentligt heller ikke skrækindjagende, men giv mig i det mindste ret i, at 5.1 sættet til 2.500,- kr. ikke ligefrem trækker entusiaster ind fra gaden?
Dermed ikke sagt, at de ikke spiller ok - for det gør de sikkert. Jeg har hørt mange billge modeller, hvor jeg er blevet meget forbavset over lyden.

Men det var udfra at Maunus ville købe en brugt - ovenikøbet defekt - højttaler... Dét ville være et gevaldigt selvmål, for der findes tonsvis af nyt og velspillende grej i dén pris kategori ;)
Jeg vil godt give dig alle påstande.
Mit næste skridt er faktisk kompakthøjtalere. Mit SystemAudio surround skal væk, til fordel for mindre og mere anonyme højtalere. Dels fordi den samme entusiasme ikke er hos mig mere, og dels fordi, nøjagtig som DjMail skriver, så er er kvaliteten af kompakthøjtalere blevet forbavsende gode. Det skal så siges at de sæt jeg har haft kigget på er netop HKTS 60BQ/230 som den billige løsning, DALI FAZON SAT m/ SUB 2 som den noget dyrere (lige 10.000 mere end HarmanKardon alternativet), og ca. midt mellem de to løsninger DALI Concept 1. Det afhænger i høj grad af hvad jeg kan få for mit gamle setup, og hvad jeg skal give for kabler. De nuværende front-kabler er for store til at kunne passe i en kompakthøjtaler...
Brugeravatar
Plys - det nye kuld

Hehe.. soveværelse.. min knægt vil gerne have surround på værelset, og der havde vi faktisk overvejet et Logitech THX kit.
Det er i dén grad et godt eksempel på, at (meget) kompakt, kan lyde stort - og til relativt få penge :)
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Der er ikke noget bedre end at se en god film under dynen og mit samsung tv har shitty lyd - men indtil videre bruger jeg min pc som afspiller og derfor også mine studie monitors, så jeg har masser af lyd, men det kræver så at jeg skal rejse mig op og slukke monitors og computer når filmen er færdig - stort besvær som I kan forstå hehe.
Derfor vil jeg finde et lille anlæg til soveværelset hehe
Besvar