Remixes og copyright

Herunder hører kun snak om musik. Spørgsmål om kunstnere, tracklister, udgivelser og covers hører også under denne kategori.

Redaktør: Moderators

Besvar
Morten89aalb

Remixes og copyright

Indlæg af Morten89aalb »

Hey hey alle - glædelig jul!

Jeg ligger inde med en original sang hvor jeg har 100% rettigheder på.

Hvis denne remixes, hvordan står jeg så ifht. rettigheder ved distribution, i følgende 2 scenarier?:

1. Jeg har bedt om remix hos personen der remixer sangen (her går jeg ud fra det er noget vi kan aftale %-wise ved kontrakt?)

2. Jeg har ikke bedt om remix hos personen og personen udgiver på f. eks. YouTube og linker til iTunes (eller den spilles i radioen), hvor han selv tager profit uden at kontakte mig.

Jeg er rimelig grøn indenfor emnet. Har lavet en sang, som jeg har fået produceret og har kontrakt på. Det er noget jeg har lavet for sjov, men mine venner synes det er godt og foreslår jeg gør noget videre med det. Det er ikke sikkert det skal udgives. Det er heller ikke sikkert det skal remixes inden, men hvis jeg udgiver det og en person vælger at remixe det, så vil jeg bare gerne vide hvordan det forholder sig med rettigheder i så fald.

Håber der er nogen der kan hjælpe mig - tak!

M.v.h. Morten
Iwers
Geografisk sted: Haderslev

Re: Remixes og copyright

Indlæg af Iwers »

Jeg tror det er sådan her men er ikke sikker

1. mener normalt man betaler et engangs beløb til personen der remixer. (altså så du betaler for hans arbejde) du har jo stadig rettighederne til noget af det han har bygget på.

2. Du har rettighederne, han må ikke sælge det.. mht radio er der noget med koda osv, men jeg ved ikke hvordan det fungere.
>>Tjek musikken der snart udkommer her!<<
Du kan være med til at sætte alle de gode releasedatoer ind i kalenderen hvis du PM'er mig
Zivago

Indlæg af Zivago »

Såvidt jeg husker:

1: Det er lidt forskelligt hvordan man håndterer sådanne en situation. Du skal lave en kontrakt med den der remixer om et engangsbeløb, eller et beløb for hver solgte skive, så remixeren ikke kan komme og kræve ekstra - i tilfælde af et monsterhit. Tal med evt. pladeselskab om evt remix hvis nummeret udgives.
2: Du har rettighederne. Han må ikke udgive noget af dit, uden din tilladelse.

Du skriver at du har fået nummeret produceret og har kontrakt på det. Hvordan står DU i dette tilfælde ?. Hvad står der i din kontrakt ?. Får producere osv. en bid af kagen ?. Står der noget om evt. remix osv ?.
Hvis det er noget der skal udgives, så kan det selskab som kommer til at udgive det, nævne noget om remixes i kontrakten.
I nogle tilfælde har det været sådan, at en remixer kan få sit nummer udgivet på en CDM eller lignende - hvor eneste "betaling" har været, at remixer fik sit navn med på coveret.
Men gør intet uden kontrakt.

Zivago
Morten89aalb

Indlæg af Morten89aalb »

Mange tak for svarene begge to :)

@Zivago
Jeg har fået nummeret produceret og har betalt for produceringen. Jeg modtager en kontrakt i løbet af ugen her, hvor der står, at jeg har 100% rettighederne for pågældende nummer, underskrevet af produceren selv. Ingen procenter til producer på nogen måde, og han siger jeg sådan set må sige jeg selv har lavet det hele hvis jeg har lyst. Sagde dog, at jeg gerne vil anerkende hans arbejde og fortælle vi har lavet det i samarbejde. Har det nogen betydning hvis jeg nævner hans navn som producer (officielt, fx på YouTube og andre steder), når jeg har en kontrakt? Jeg ved ikke om der kommer til at stå noget i kontrakten om remixes eller lign. - har dette en betydning? Troede det var et lovgivningsspørgsmål ang. copyright og rettigheder som afgjorde hvem der havde ophavsret når der remixes? Ved bestilt arbejde naturligvis hvad der bestemmes i kontrakt. Det står en del mere positivt til end hvad jeg havde regnet med så :) Med kontrakten fra original producer har jeg, hvis jeg forstår ret, alle rettigheder på sangen, sålænge jeg ikke skriver nye kontrakter?
Besvar