Review: Brian Wilson - Smile

Chart Attacks udgave af Rene ord for pengene. Hvad er hot, hvad er not, hvad skal man ikke bruge penge på og hvad skal man end ikke bruge båndbredde på. Dette forum er ikke kun begrænset til musik, men også film, spil, restauranter, diskoteker. Kort sagt alt, hvad man kan spare penge på eller anbefale.

Redaktør: 3dotz

Besvar
LeG0lAsDK
Opera anmelder
Indlæg: 852
Tilmeldt: 22 apr 2002, 08:38

Review: Brian Wilson - Smile

Indlæg af LeG0lAsDK »

Brian Wilson hvem er det? ville være et logisk spørgsmål så måske de fleste herinde ville stille sig selv.
Hvis jeg nu siger Beach Boys? Ville det så begynde at dæmere i den indre hjerneskal? Jooo, der skal nok være et par stykker som begynder at nynne surfing usa eller Good Vibrations mens et eller andet flashback fra en overlykkelig sommerferie begynder at køre i den indre biograf... For the beachs boys er i den grad symboleret på den lykkelige musik, måske? Men hvor kommer så Brian Wilson ind i billedet her? Jo, nu skal i jo høre; Beach Boys bestod oprindelig af tre gange brødre Wilson, hvor der var den tykke, playeren også nørden, de to første er døde og borte, det gør faktisk ikke noget for det var rent faktisk det nørdede brian wilson, som skabte udfra min egne subjektive mening det mest fuldførte og revolutionere album (måske bortset fra beatles revolver og pink floyd dark side) der nogen sinde er produceret på denne jord; nemlig Pet Sounds. Pet Sounds var det album hvor de berømte beach boys singler som f.eks. Help Me, Rhonda?, ?Barbara Ann, Good Vibration osv. stammer fra. Det album udkom i 1966 og blev meget populær og var med til at opfinde hele det symfoniske rock, det var der nemlig ikke før! Derfor er det album så bandebrydende. Nå back til Brian Wilson efter have skabt Pet Sounds, gik han og arbejdede med Smile, men på grund af blandt andet et overdrevet stofmisbrug, følte han at der var indre dæmoner som gjorde at han ikke kunne færdiggøre albummet, selve sangene var indspillet, men var simpelthen for påvirket til at kunne gøre noget som helst for at overvinde og indspille albummet. Derfor slap der kun små brudstykker ud blandt andet Good Vibration ud i årenes løb. Man havde for længst afskrevet det album som om at det nogen sinde ville komme ud, men det gjorde altså her tidligere i oktober måned.

Således skete det umulige Brian Wilsons mesterværk som skulle både overgå the beatles og være datidens største rytmiske værk. Man skal ikke sammenligne albummet med at det skulle overgå the beatles eller nogle af de andre, man skal lytte til albummet med et smil. Dette album er en unik mulighed for vores generation at prøve at forstå hvad der skete tilbage i 60'erne da hele det moderne musik blev grundlagt. Selvom at det er 37 år forsinket, så må man sige at Brian Wilsons måde at arbejde med vokal arrangementer samt kanoneffekter stadigvæk er fuldstændigt unikt indenfor rock branchen, dette her er kammerater kvalitet som stadigvæk er holdbart om 50 år. Og kald mig gammel/naiv eller forkert i forhold til det normale udbud på CA, jeg synes dette album er smukt, fordi jeg anskuer albummet som hilsen fra en svunden tid, hvor de ambitiøse og fantasi-sprængende musiske arrangementer, de flotte/eventyrlystne kor-arrangementer, humoren samt galskaben skabte det samfund med den musiske fritænkning som vi i dag nyder godt af, således at vi ikke kun hører Sjostakovitz og Mozart.

:) :) :) :) :) Fem CA Smil ud 5 mulige...
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Indlæg af QrazyLeg »

Efter det review blev jeg jo nødt til at købe den (sammen med "MOS - Annual 2005", "Joss Stone Mind, Body And Soul" og "Carl Cox - Back to mine") 8)

Glæder mig faktisk sindsygt til at høre det album, og smider da lige et review af det når det er gennemlyttet et par gange. Måske jeg også lige skal genhøre noget Beach Boys og Beatles inden, bare for at se hvordan han distancere sig fra dem. Ret sjov historie der ligger bag det album. Det anede jeg simpelthen ikke... Men nu er det købt... så forvent et review mandag, hvis posten kan snøvle sig sammen til den transatlantiske fragt :)
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
LeG0lAsDK
Opera anmelder
Indlæg: 852
Tilmeldt: 22 apr 2002, 08:38

Indlæg af LeG0lAsDK »

Det er da godt at høre.. Kan godt se din pointe med den transatlandiske transport, det kan i den grad drille faktisk så meget at det er belastende...
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Indlæg af QrazyLeg »

Ikke så meget nyt at sige i forhold til LeG0lAsDK...

Ikke andet end at i fandme skal fedte ud og købe det album her. Det er musik der holder hele vejen igennem. Jeg er vildt imponeret! Et par af mine gangbeboere er vilde med Beach Boys... Da de havde lånt den her købte de den prompte.

:5af5

Køb det! Skide godt til en stille aften hvor man har folk til spisning som baggrundsmusik f.eks.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Indlæg af QrazyLeg »

Vil lige tilføje albummet nu er kommet som DVD... Undertegnede fedtede ned i den lokale pladepusher, dankortet gennem automaten, og så ellers nu hvor jeg er kommet hjem så sidder jeg med et bredt smil(e) i femøren (jaja dårlige ordspil er der skam også plads til...).

Min "Deluxe 2-DVD Set" indeholder på Disc 1 en dokumentar; "Beautiful Dreamer: Brian Wilson and the story of Smile". Glimragende musikfilosofi der ligger i den.

Disc 2 indeholder live performances... Superb. Skulle der siges en negativ ting om DVD'en så er det at den ikke indeholder DTS. Det lyder så meget bedre end DD5.1. Det er de fleste studier heldigvis ved at opdage så det kommer på selv middelmådige amerikanske teenage-"gys" som "The Grudge".

Der er også bonusmateriale på udgivelsen. Deribland er Solo Piano Performances nok i toppen... ellers er det meste andet standardtilbehør som f.eks. Photo Gallery o.lign.

:5af5

269 kr. der er godt givet ud. Kunne sikkert fås billigere gennem udlandet eller andre steder, men da han viste mig den så løb mine tænder i vand :)

Fedt ned og køb den!
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
LeG0lAsDK
Opera anmelder
Indlæg: 852
Tilmeldt: 22 apr 2002, 08:38

Indlæg af LeG0lAsDK »

Jeps.. Den er lækker...
Undertegnede sidder nu nede på festivalspladsen, backstage grøn scene og plejer tømmermændene...
Men Brian Wilson spiller jo på søndag på orange scene kl. 20, så det er jo en mulighed. :)
Besvar