Nordkraft

Chart Attacks udgave af Rene ord for pengene. Hvad er hot, hvad er not, hvad skal man ikke bruge penge på og hvad skal man end ikke bruge båndbredde på. Dette forum er ikke kun begrænset til musik, men også film, spil, restauranter, diskoteker. Kort sagt alt, hvad man kan spare penge på eller anbefale.

Redaktør: 3dotz

Besvar
odder
Bæver Bekæmper
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 03 dec 2004, 16:11
Geografisk sted: Ja det var egentligt et godt spørgsmål

Nordkraft

Indlæg af odder »

Ja den har først præmiere d. 4/3, men så var jeg jo så heldig at komme til Gallapræmieren i dag søndag d. 20/2 :D

Filmen synes jeg startede, som noget der godt kunne tyde på at have været en b-film. Virkelig dårlig kameraføring, og jeg synes ikke det var ret fedt at se på.
Men senere i filmen, bliver kameraføringen vildt god, og der kom godt skuespil ind i filmen også.
Jeg var ret imponeret over skuespillet, da der kun var én af skuespillerne jeg havde set før. Stesos far. Men ellers nye skuespillere hele vejen igennem, hvilket jeg synes er perfekt, da vi så får nyt blod ind i den danske filmverden.
Filmen handler om det Aalborggensiske undergrundsliv med stoffer, vold og personlige problemer.
Og der er da kærlighedshistorier i den det er der da, det er der da.. Men de har godt nok skjult det godt. Den ligger kun i undertonerne, men aldrig noget, som filmen kommer til at bære præg af, og det synes jeg virkelig er godt, da vi ikke har brug for de kærlighedshistorier til at holde sammen på historien.
Og så har den stadigvæk god humor, og den har en del fede events, men dem vil jeg ikke afsløre.

:5af5

Jeg synes den skal have 5 ud af 5 CA'er, da den har præsteret at komme med nye skuespilstalenter, og samtidig få en virkelig god film ud af den. Hvis man har lyst til at se en ny dansk film, som ikke er ligesom Blinkende Lygter eller I Kina Spiser De Hunde, så skal man altså se Nordkraft.. Den er helt klart en tur i biografen værd. Synes jeg i hvert fald, men jeg kan jo også være totalt afsporet :D
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Indlæg af QrazyLeg »

Lige lidt spørgsmål da jeg er meget skepsis over en film der foregår blandt bonderøve. Det er noget Niels Malmros har patent på og han gør det jo ikke altid lige godt. Kundskabens Træ var tragikomisk, men det er vist også den eneste film, der er værd at bruge 1½ time på...

Hvordan er den i forhold til bøgerne (trilogien)? Den skulle ligge tæt op af "Hærværk", som jeg synes er en god bog. Dog vil jeg som udgangspunkt mene at Hærværk har lidt mere realisme over sig, da den rent faktisk foregår i en større by frem for, i en by jeg mener indeholder Nordeuropas sørgeligste forsøg på en ungdomskultur.

Hasseris Vest som jeg har forstået spiller en vigtig rolle i de her bøger. Kun en mand, der ikke er opvokset i Aalborg kan mene at der i Hasseris Vest virkelig kan være potentiale for ghettolignende tilstande. Måske findes der hårde kriminelle meeen så er det hvis også det værste.

Hårde miljøer i Aalborg på film er set før iøvrigt i undervisningsfilmen (senere biografhit) "Portland"..

At man ikke har set skuespillerne før passer ikke helt. Steso spilles af Thure Lindhardt, der til tider kan ses på "Det Kongelige Teater. Endvidere i et par udenlandske film, "Slim Slam og Slum" og første gang jeg så ham var i Edderkoppen. Edderkoppen er iøvrigt af samme instruktør, der også står bag et par "Rejseholdet" og "Taxa" episoder samt "Pizza King". Rejseholdet og Taxa er endnu et minus i min bog om filmen. Jeg _hader_ de to serier som pesten og har ikke kunne holde mig selv fanget længe nok til at se et helt afsnit af hverken den ene eller anden serie.

Hvis man har set "Valgaften", så er en af Taxa-chaufførene deri Farshad Kholghi. Den og Antenneforeningen er hans bedste film synes jeg. Han spiller også med i Pizza King iøvrigt. Derforuden er han kendt fra Polle Fiktion og senest Solkongen, hvilken jeg skal se senere på ugen.

Der er et par gengangere mere fra Pizza King, så det er altså et genbrug af skuespillere, bortset dem som er hentet ind fra det Aalborggensiske miljø for at spille med i filmen. På baggrund af instruktøren har jeg de laveste forventninger til filmen... Men der er da et par skuespillere der nok kan trække den op. Nu skal jeg bare bestemme mig for om det bliver en Blockbuster eller Biocity film...
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
odder
Bæver Bekæmper
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 03 dec 2004, 16:11
Geografisk sted: Ja det var egentligt et godt spørgsmål

Indlæg af odder »

Slap af der fik jeg da godt nok lige lidt viden :D tak skal du have QzL... men jeg har ikke læst bøgerne. Dem starter jeg på i morgen og så regner jeg med at smide et indlæg om, hvor godt den passer til bøgerne her i løbet af de næste 3 dage :D
Jeg nåede desværre ikke at læse bøgerne inden jeg skulle derind. Det er lidt ærgerligt. Men de fokuserer ikke ret meget på ghettodannelse osv.. Bare de 3 forskellige historier, som er samlet i filmen.
Men den skal ikke ses i biografen for effekternes skyld for dem er der ikke mange af.. men fordi man har lyst til at se en god film på et stort lærred :D
Lokefar
Indlæg: 907
Tilmeldt: 08 feb 2005, 14:41
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af Lokefar »

Nu har jeg læst bogen "Nordkraft", og så vidt jeg husker, da det er noget siden jeg har læst den, så er det kun Steso's forældre der bor i Vest Hasseris. Marie bor hos en pusher på Østerbro og Allan, endnu engang så vidt jeg husker, bor i Vest byen, altså Vest for Vesterbro.

Jeg håber, at filmen ligger tæt op ad bogen, da den virkelig fangede. Jeg har jo som så mange andre endnu ikke set den, men håber at det endnu engang ikke bliver en "dårlig" tolkning af bogen.
Dangerman, keep the bongos alive!!!

"Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd." Quote: K.E. Løgstrup
Lokefar
Indlæg: 907
Tilmeldt: 08 feb 2005, 14:41
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af Lokefar »

Og vil forresten lige pointerer en anden ting. Det siges tit af folk at Aalborg ikke er stor nok til at have en undergrund, og det siges tit af folk fra byen. Men disse folk der siger de, jamen de har jo formentlig ikke oplevet undergrunden, og den hedder jo undergrund af en grund. Undergrunden er sq ikke gyderne bag Jomfru Ane Gade en fredag aften.
Dangerman, keep the bongos alive!!!

"Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd." Quote: K.E. Løgstrup
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Indlæg af QrazyLeg »

Jeg var heller ikke 100 % sikker på det ang. Hasseris Vest. Derfor jeg spurgte :)

Angående om Aalborg har en undergrund, skal jeg ikke kunne sige. Jomfru Ane Gade's gyder betegner jeg heller ikke som undergrund. Det er nærmere Jomfru Ane Gade jeg betegner som en "undergang". Der er en væsentlig forskel. I det hele taget snakker jeg ikke om undergrund. Jeg snakker om ghettolignende tilstande og nej det har Aalborg ikke. Det er tæt på at Aarhus, Odense eller København heller ikke har det, hvis der i det hele taget kan være tale om det. Der er nogle helt specielle kriterier der skal "opfyldes" før et område er i ghettotilstand.... Men nok om det.

Bøgerne tror jeg også er meget gode. Hærværk var da ihvertfald en fornøjelse at læse og sammenligningen er jo altid god at have i ryggen på forskud når jeg f.eks. skal logges til at købe bogen :)
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
LeG0lAsDK
Opera anmelder
Indlæg: 852
Tilmeldt: 22 apr 2002, 08:38

Indlæg af LeG0lAsDK »

@ Qzl: Bare til din bonus information, Nordkraft blev skrevet af debutatanten Jacob Ejersbo. Ja, det er rigtigt at bogen er en del af serien i 3 dele. Da jeg læste den, begyndte jeg umiddelbart at sammenligne den med Irving Welshs meget dopede og syret "Trainspotting", her snakker jeg om bogen! :) Kan stærkt anbefales. Mens måske Benn Q Holms storbyroman "Hafnia Punk" er ikke direkte sammenligne da den beskriver coke misbruget blandt de øverste samfundslag :)

Men QLZ, bogen kan og skal læses helt klart en af de mest interessante danske udgivelser i mange mange år...
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin
Indlæg: 7156
Tilmeldt: 22 apr 2002, 17:40

Indlæg af QrazyLeg »

LeG0lAsDK skrev:Da jeg læste den, begyndte jeg umiddelbart at sammenligne den med Irving Welshs meget dopede og syret "Trainspotting", her snakker jeg om bogen! :) Kan stærkt anbefales.
Den bog er så fed! Tjekker Nordkraft ud på bog så :)
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Kazo
Proud Chart Attack Member
Indlæg: 1121
Tilmeldt: 24 apr 2002, 20:47
Geografisk sted: Kbh.

Indlæg af Kazo »

Har desværre ikke fået set filmen, men jeg har læst bogen, og den kan varmt anbefales.
Billede
odder
Bæver Bekæmper
Indlæg: 1849
Tilmeldt: 03 dec 2004, 16:11
Geografisk sted: Ja det var egentligt et godt spørgsmål

Indlæg af odder »

Kazo skrev:Har desværre ikke fået set filmen, men jeg har læst bogen, og den kan varmt anbefales.
Den har også først premiere d. 4/3 2005 ;) Jeg var bare til gallaen så det er derfor jeg var så tidligt ude :D ;) 8)
D3FrozTt
Indlæg: 597
Tilmeldt: 28 apr 2002, 01:22

Indlæg af D3FrozTt »

Jeg var sku inde og se den igår den 4. inde i Cinemaxx på Fisketorvet ... jeg gik ind med 0 i forventning; Jeg har ikke læst nogen bøger, ikke set nogen trailere, ikke sat mig ind i hvem der instruerer eller hvem der spiller med... Det eneste jeg har set er en bannerreklame på en bus :D

men jeg må godt nok sige at jeg blev positivt overrasket?!

Jeg syns filmen er lavet på en kuul måde, den minder om en blanding af Requim for a dream og Pusher men med begge benene på jorden, ikke som Pusher der prøver at opbygge det der GANGSTA'-fis... den handler ikke så meget om ghettodannelser, vold og andet lir der sælger... men bare om en flok unge der fåkt... seriøst fåkt...

Se den hvis du syns dit liv er lidt ad helvede til, for når du kommer ud så priser du dig lykkelig over du ikke ligesåmeget på røven som dem :)

:5af5

Udover det? er der nogen der ved hvad der skete klokken ca. 18:30 derinde (fisketorvet) for da vi lige var kommet ud og var på vej over i bilen blev hele bygningen evakueret???? 8O ...rimelig bonus det ikke skete under filmen :roll:
...det var vel sikkert bare en bombetrussel eller noget andet plat?
nesia
Indlæg: 952
Tilmeldt: 09 aug 2003, 22:06

Indlæg af nesia »

Damn den er simpelthen for, var inde og se den med kæresten og en kammi i fredags...

:5af5

NO FUCKIN DOUBT! ;)
pono
devarjokendte.dk
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 22 apr 2002, 13:54

Indlæg af pono »

Jeg ved ikke helt hvorfor jeg synes den er elendig.

Alle 1. årene på handelsskolen var inde og se den om morgenen..og helt klart flertallet syntes den var dårlig
D3FrozTt
Indlæg: 597
Tilmeldt: 28 apr 2002, 01:22

Indlæg af D3FrozTt »

Dejligt indlæg... :roll:

Jeg ved ikke helt hvorfor jeg synes den er elendig.
-Jamen tak fordi du deler din tvivl 8O

Alle 1. årene på handelsskolen var inde og se den om morgenen..og helt klart flertallet syntes den var dårlig
-jamen så er det jo nok fordi du bare følger pøblen?? :?

Mit gæt på hvoffor du syns den er elendig...
Dengang jeg gik i skole hadede man alt det skolen arrengerede, fordi at skolen pr. definition var, og sikkert stadig er, dum og grim... (og som den kære Dolph ville ha sagt: DET ER INDISKUTABELT!) så måske er det fordi man blir "tvunget" til at se en film med indhold istedet for at "frivilligt" tage ind og se en film der lyder interresant...???? eller er det mig der er helt galt på den?
pono
devarjokendte.dk
Indlæg: 1021
Tilmeldt: 22 apr 2002, 13:54

Indlæg af pono »

Nej vi måtte gerne blive væk derfra. Men tror faktisk ALLE dukkede op...vi skulle også selv betale billetten.
Besvar