Hvor længe gælder garantien på en vare?

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

Brugeravatar
Sunshine
Herskerinde
Geografisk sted: nitusind
Kontakt:

Hvor længe gælder garantien på en vare?

Indlæg af Sunshine »

Nu har jeg prøvet at kigge lidt rundt på nettet, men synes det er svært at finde noget. Mit spørgsmål er, hvor længe garantien på en vare gælder, altså sådan generelt? Det eneste jeg ligger inde med fra varen er en bon og en håndskrevet regning, hvor der ikke står noget om hvor længe den gælder. Der er altså ikke noget garantibevis. Varen er et glatjern købt hos en lille frisør d. 10/8 2005.
Hvis der er nogen, der har forstand på det, så skriv endelig.
Billede
Deejay_Wonder
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Indlæg af Deejay_Wonder »

I følge købsloven er der mindst 1 års garanti med mindre sælgeren reklamerer med andet
Tjen penge på din hjemmeside via
http://www.partner-ads.com/dk/klikbanne ... erid=13617
Tilmeld dig nu
chreddy1
Request Limit Reached
Geografisk sted: 127.0.0.1

Indlæg af chreddy1 »

hvorfor?
Brugeravatar
Sunshine
Herskerinde
Kontakt:

Indlæg af Sunshine »

Fordi belægningen er begyndt at skalle af. Og det er lidt ufedt. :?
Billede
Brugeravatar
BB
Chart Attack VIP

Indlæg af BB »

Du har altid 2 års reklamationsret på de varer du køber.
Iflg købeloven er det defineret sådan at hvis en defekt opstår inde for de første 6 måneder så er det som udgangspunkt en defekt der er sket fra producentens side. Og de resterende 1½ år er det en fejl der sidenhen er opstået og derfor dig der har bevisbyrden for at det er en fabrikationsfejl. Det hører dog til sjældenhederne at der skulle være problemer efter de 6 måneder.
Om en skade i lakken vil blive afvist som en normal slidtage kan jeg ikke sige. Det kommer også an på hvordan frisøren er. Men jeg skulle mene du er i din gode ret til at få det ombyttet/repareret.
BB\\
I'm not so think as you drunk i am...
Brugeravatar
BB
Chart Attack VIP

Indlæg af BB »

Og forresten betyder det ikke noget at du ikke har et garantibevis. Bon'en er altid nok bevis.
BB\\
I'm not so think as you drunk i am...
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

BB skrev:Og forresten betyder det ikke noget at du ikke har et garantibevis. Bon'en er altid nok bevis.
Det er jo klart, da garanti kun er noget man har, hvis sælger yder noget udover den normale reklamationsret, som du så pænt gennemgik højere oppe.
F.eks. så når HiFi-Klubben yder 2 års garanti betyder det bare at de bytter varen uden at kræve nogen form for bevis for at det var dig der gjorde det.

Det er vigtigt at man ikke blander Reklamationsret og Garanti sammen, da garanti ikke nødvendigvis er noget man har.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
Brugeravatar
Sunshine
Herskerinde
Kontakt:

Indlæg af Sunshine »

Ja, det tænkte jeg nok. Det er jo sådan set derfor jeg spørger.. :) men jeg siger mange tak for hjælpen
Billede
chreddy1
Request Limit Reached

Indlæg af chreddy1 »

se denne side:

http://www.dr.dk/DR1/kontant/Gode+råd/2 ... 173158.htm

fandt nogle tips om købeloven på DR Kontants hjemmeside :D

det burde vist nok besvare dit spørgsmål
Bubbie

Indlæg af Bubbie »

linket virker ikke her... heller ikke når jeg prøver at kopiere den del ind, som ikke kom med i url'en..
chreddy1
Request Limit Reached

Indlæg af chreddy1 »

det virker ved mig.. prøver lige at smide det her igen

http://www.dr.dk/DR1/kontant/Gode+råd/2 ... 173158.htm[/url]
chreddy1
Request Limit Reached

Indlæg af chreddy1 »

Brugeravatar
Sunshine
Herskerinde
Kontakt:

Indlæg af Sunshine »

ÿþ ???
Billede
Zukot
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af Zukot »

Du burde kunne finde det du leder efter på forbrugsstyrelsens hjemmeside

http://www.forbrug.dk/
Feffe
Site Admin
Geografisk sted: Det rigtige sted i DK..... KBH!!!
Kontakt:

Indlæg af Feffe »

Deejay_Wonder skrev:I følge købsloven er der mindst 1 års garanti med mindre sælgeren reklamerer med andet
Det er så den gamle købelov
Deejay_Wonder
Geografisk sted: 9000
Kontakt:

Indlæg af Deejay_Wonder »

jeg undskylder da haha. Måske mig der mangler at blive opdateret :D
Tjen penge på din hjemmeside via
http://www.partner-ads.com/dk/klikbanne ... erid=13617
Tilmeld dig nu
Mysticurse

Indlæg af Mysticurse »

BB skrev:Du har altid 2 års reklamationsret på de varer du køber.
Iflg købeloven er det defineret sådan at hvis en defekt opstår inde for de første 6 måneder så er det som udgangspunkt en defekt der er sket fra producentens side. Og de resterende 1½ år er det en fejl der sidenhen er opstået og derfor dig der har bevisbyrden for at det er en fabrikationsfejl. Det hører dog til sjældenhederne at der skulle være problemer efter de 6 måneder.
Om en skade i lakken vil blive afvist som en normal slidtage kan jeg ikke sige. Det kommer også an på hvordan frisøren er. Men jeg skulle mene du er i din gode ret til at få det ombyttet/repareret.

Min Forlovede arbejder i butik. Hun fik det samme at vide.. Så længe en butik siger du har 2 år eller under, har du altid 2.. Siger de over 2 år er det som de siger.. F.eks 4 år..
AMD Athlon XP 3200+ @ 2,20 GHz, 1024 Mb RAM, ATI Radeon 1650 Pro 512 Mb m DVI og Tv ud, 32" Phillips skærm/TV, DVD-RW, Cd-RW.
dwr
Moderator

Indlæg af dwr »

Mysticurse skrev: Min Forlovede arbejder i butik. Hun fik det samme at vide.. Så længe en butik siger du har 2 år eller under, har du altid 2.. Siger de over 2 år er det som de siger.. F.eks 4 år..
Så hedder det ikke længere reklamationsret, men garanti, da de opfylder mere end kravene, stillet til dem, er.
Vær lidt flinkere over for folk generelt og du får det bedre selv.
nesia

Indlæg af nesia »

dwr skrev:
Mysticurse skrev: Min Forlovede arbejder i butik. Hun fik det samme at vide.. Så længe en butik siger du har 2 år eller under, har du altid 2.. Siger de over 2 år er det som de siger.. F.eks 4 år..
Så hedder det ikke længere reklamationsret, men garanti, da de opfylder mere end kravene, stillet til dem, er.
Præcis, læs eventuelt lidt om det her:
http://www.forbrug.dk/markedsforing/kun ... g-garanti/
Brugeravatar
Sunshine
Herskerinde
Kontakt:

Indlæg af Sunshine »

OK jeg siger mange tak.. Umiddelbart lyder det ikke til, at jeg har heldet med mig i lige præcis det her tilfælde. Men jeg vil dog prøve alligevel.
http://www.forbrug.dk/markedsforing/kundeforhold/kunderne/links/reklamationsret-og-garanti skrev:Det vil fx ikke være en mangel ved en banan, hvis den ikke holder sig frisk i flere måneder.
Haha for fanden. Det var sgu det dummeste :D
Billede
Besvar