Brokketråd
Redaktør: Moderators
Re: Brokketråd
Som forbruger er det altså ikke elprisen (den underliggende vi betaler for), stort set hele regningen er gebyrer og afgifter. Der er absolut ingen grund til at tænke 2 sekunder over den annoncering. Det er fuldstædigt underordnet med små udsving i forhold til den endelige regning. Der er perioder (når kabler knækker mv.) at prisen ryger op i mange millioner procent (omend måske mere kortvarrigt end ovenstående). Som slutbruger bliver man afregnet for samlet strømforbrug - de fleste gør - og derfor en gennemsnitspris over perioden. Ikke nogen sekundafregning der!
Så før I sætter jer på barrikaderne og råber og skriger med fine faner, så skal I måske forstå, hvorfor dette ikke er nogen større nyhed. Det eneste man kan konkludere, er at prisniveauet bliver lidt højere end forventet i december. Men det vigtigste i el-sammenhæng pt, er at de fra januar går over til forud-betalt, hvilket betyder, at rigtigt mange mennesker får to regninger for el lige efter hinanden. Og det skal nok skabe et ramaskrig.
Men tag jeres sidste el-regning, og prøv at finde ud af, hvor lille en andel af den, der rent faktisk er "den rå strøm pris", I vil blive overraskede!
Så før I sætter jer på barrikaderne og råber og skriger med fine faner, så skal I måske forstå, hvorfor dette ikke er nogen større nyhed. Det eneste man kan konkludere, er at prisniveauet bliver lidt højere end forventet i december. Men det vigtigste i el-sammenhæng pt, er at de fra januar går over til forud-betalt, hvilket betyder, at rigtigt mange mennesker får to regninger for el lige efter hinanden. Og det skal nok skabe et ramaskrig.
Men tag jeres sidste el-regning, og prøv at finde ud af, hvor lille en andel af den, der rent faktisk er "den rå strøm pris", I vil blive overraskede!
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
-
- CA Party Freak
- Geografisk sted: ..::CPH::..
Jeg er fuldstændig ligeglad med beløbet! Men forklaringen på hvorfor det stiger er noget mærkeligt vævende uden en egentlig forklaring.
There's no school like the oldschool, and I'm the fucking headmaster!
Handler vel blot om at priselasticiteten ser anderledes ud i de to timer - udbud/efterspørgsel er skubbet, da der skal bankes strøm igennem landet og derfor er mindre til rådighed i dk ?
Anyway kartoffel har det af lort om sommere, det er ikke kartoffel tid nu - ud over på chart-attack
Anyway kartoffel har det af lort om sommere, det er ikke kartoffel tid nu - ud over på chart-attack
Jeg tror heller ikke elregningen vil stige voldsomt meget hos den enkelte husstand. (et par kroner ved flere stigninger, men så heller ikke mere...) Men det er klart at for elselskabet betyder det enormt meget, når de skal opkøbe strøm fra Sverige lige at have et par millioner kr. mere at gøre med. Elselskabet gør jo bare det bankerne burde have gjort tilbage i 2008/2009 - de forsikrer sig mod mere magre tider med flere udgifter.
- jeg vil godt brokke mig over at skulle op kl. 04:30 :/
- jeg vil godt brokke mig over at skulle op kl. 04:30 :/
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Elselskaberne har altid købt forward kontrakter på den mængde strøm de regner med at skulle bruge, så Dong tjener højst sandsynligt kassen på det her. Al elhandel føres på Nordpool ASA, og her køber de typisk lange stænger strøm ud i fremtiden. 24 timer inden strømmen skal bruges sidder de så og handler de sidste brikker på plads, og der betyder de udsvinger selvsagt noget, men det meste er hedget af i de lange positioner.
Hvorfor der er store udsving, mit bedste bud er at der bliver taget nogen kraftværker ud af drift kortvarrigt eller at et DK-SE kabel skal efterses. At de vælger at gøre det i en 'peak-hour' er dog lidt besynderligt, men de har nok deres grunde. Hvis de gør det uden at 10 forskellige tilsyn har givet grønt lys, så bliver de bollet i r*****. Et godt eksempel på områder hvor der ikke blev kørt tilsyn var i Californien med Enron. En dokumentar der VIRKELIGT kan anbefales, hvis man synes at trading (her el-trading) er interessant: "Smartest guys in the room".
Derudover har jeg skrevet hovedopgave om emnet, hvis nogen har lyst til at vide mere .
Hvorfor der er store udsving, mit bedste bud er at der bliver taget nogen kraftværker ud af drift kortvarrigt eller at et DK-SE kabel skal efterses. At de vælger at gøre det i en 'peak-hour' er dog lidt besynderligt, men de har nok deres grunde. Hvis de gør det uden at 10 forskellige tilsyn har givet grønt lys, så bliver de bollet i r*****. Et godt eksempel på områder hvor der ikke blev kørt tilsyn var i Californien med Enron. En dokumentar der VIRKELIGT kan anbefales, hvis man synes at trading (her el-trading) er interessant: "Smartest guys in the room".
Derudover har jeg skrevet hovedopgave om emnet, hvis nogen har lyst til at vide mere .
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Virkelig interessant dokumentar. Også det første min roomie nævnte da jeg fortalte ham om opsvinget i el-priserne.FrZ skrev: Et godt eksempel på områder hvor der ikke blev kørt tilsyn var i Californien med Enron. En dokumentar der VIRKELIGT kan anbefales, hvis man synes at trading (her el-trading) er interessant: "Smartest guys in the room".
Dangerman, keep the bongos alive!!!
"Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd." Quote: K.E. Løgstrup
"Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd." Quote: K.E. Løgstrup
Da jeg kom hjem i dag, fandt jeg et fandens dejligt brev om indkaldelse til ultralyd på sygehuset i morgen tidlig. Pissenederen når man havde planlagt en julefrokost med studiet i aften, som man da ikke gider tager til når man skal op og have lavet den klokken lort og oveni købet skal møde fastende.
Synes det var træls nok at spilde tirsdag og onsdag på sygehuset, når man havde et semesterprojekt der skulle afleveres i dag.
Synes det var træls nok at spilde tirsdag og onsdag på sygehuset, når man havde et semesterprojekt der skulle afleveres i dag.
Øv da.... Jeg håber det kommer til at gå godt CCK^
-
- CAs dkbn-luder
- Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen
Har lige haft strømafbrydelse i ca. 10 min. Dette galt hele centrum og omegn, og alt hvad der bruger strøm. Nu er jeg så heldig og ha' strøm igen, det er der nogle der ikke har endnu, kan jeg se
-
- Bæver Bekæmper
- Geografisk sted: Ja det var egentligt et godt spørgsmål
Ligger på sofaen med en trippel-skadet fod, skade i lysken, skade under højre øje og trykkede ribben. Jeg kommer i hvert fald ikke ud af sofaen i denne weekend
Mine seneste Reviews:
Gran Torino
Ace Combat 6: Fires of Liberation
GTA IV
Erik Scavenius
Spore - The Game
Gran Torino
GTA IV
Erik Scavenius
Spore - The Game
Hold da op. Det er sku da ikke så sjovt. Hvad har du dog lavet, for at komme sådan til skade ?.odder skrev:Ligger på sofaen med en trippel-skadet fod, skade i lysken, skade under højre øje og trykkede ribben. Jeg kommer i hvert fald ikke ud af sofaen i denne weekend
Zivago
-
- Bæver Bekæmper
10.5 timers kampsport, fordelt på 7 træninger på 4 dage. Og onsdag fik jeg så de trykkede ribben, men fortsatte ufortrødent.
Må indrømme, at jeg det sidste kvarter, som instruktør i går (torsdag), ikke var i stand til at demonstrere deres cirkelspark efterfulgt af flyvende spark (alt sammen i hovedhøjde). Der sagde lysken fra, så de måtte nøjes med en demonstration i mavehøjde, selvom det kom på tværs af min stolthed
Må indrømme, at jeg det sidste kvarter, som instruktør i går (torsdag), ikke var i stand til at demonstrere deres cirkelspark efterfulgt af flyvende spark (alt sammen i hovedhøjde). Der sagde lysken fra, så de måtte nøjes med en demonstration i mavehøjde, selvom det kom på tværs af min stolthed
Mine seneste Reviews:
Gran Torino
GTA IV
Erik Scavenius
Spore - The Game
Gran Torino
GTA IV
Erik Scavenius
Spore - The Game
venter på 2. uge at jeg skal modtage min iPhone 4 HÅBER FUCKING IKKE JEG ER BOLLET I RØVEN AF DEN NAR!
-
Så længe du ikke har betalt kan der vel ikke ske noget.Maunus skrev:venter på 2. uge at jeg skal modtage min iPhone 4 HÅBER FUCKING IKKE JEG ER BOLLET I RØVEN AF DEN NAR!
Hvad tror du jeg har..?
Men har heldigvis været i kontakt med ham hver dag og jeg kan jo også se på 3's hjemmeside som han siger at der er udsolgt pt. men vi har aftalt i dag at han overføre tilbage og så får han først pengene når han har track nummeret til telefonen fra 3..
Men har heldigvis været i kontakt med ham hver dag og jeg kan jo også se på 3's hjemmeside som han siger at der er udsolgt pt. men vi har aftalt i dag at han overføre tilbage og så får han først pengene når han har track nummeret til telefonen fra 3..
Min computer har valgt at strejke. Den vil først være min slave igen når den har fået nye ram, nyt bundkort eller nyt grafikkort. Det er absolut et overenskomstbrud, så nu får den heller ikke nogen efterløn.
En af mine venner fik sin første aften på Culture Box (som dj), men nu kan jeg intet høre :/
Men alt i alt en positiv aften, to piger prøvede desperat at få mig med hjem... Alt for sjældent det sker, og altid kun når man har dame på!!!!
Men alt i alt en positiv aften, to piger prøvede desperat at få mig med hjem... Alt for sjældent det sker, og altid kun når man har dame på!!!!
-
- Bæver Bekæmper
Lyder som om de har været meget visneFrZ skrev:Men alt i alt en positiv aften, to piger prøvede desperat at få mig med hjem...
Mine seneste Reviews:
Gran Torino
GTA IV
Erik Scavenius
Spore - The Game
Gran Torino
GTA IV
Erik Scavenius
Spore - The Game
Hørt!FrZ skrev: og altid kun når man har dame på!!!!
det gælder vist begge veje. Desperationen lyser ud af dem, der søgerMaunus skrev:Hørt!FrZ skrev: og altid kun når man har dame på!!!!