Brokketråd

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Re: Brokketråd

Indlæg af FrZ »

Som forbruger er det altså ikke elprisen (den underliggende vi betaler for), stort set hele regningen er gebyrer og afgifter. Der er absolut ingen grund til at tænke 2 sekunder over den annoncering. Det er fuldstædigt underordnet med små udsving i forhold til den endelige regning. Der er perioder (når kabler knækker mv.) at prisen ryger op i mange millioner procent (omend måske mere kortvarrigt end ovenstående). Som slutbruger bliver man afregnet for samlet strømforbrug - de fleste gør - og derfor en gennemsnitspris over perioden. Ikke nogen sekundafregning der!

Så før I sætter jer på barrikaderne og råber og skriger med fine faner, så skal I måske forstå, hvorfor dette ikke er nogen større nyhed. Det eneste man kan konkludere, er at prisniveauet bliver lidt højere end forventet i december. Men det vigtigste i el-sammenhæng pt, er at de fra januar går over til forud-betalt, hvilket betyder, at rigtigt mange mennesker får to regninger for el lige efter hinanden. Og det skal nok skabe et ramaskrig.

Men tag jeres sidste el-regning, og prøv at finde ud af, hvor lille en andel af den, der rent faktisk er "den rå strøm pris", I vil blive overraskede!
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Fairground
CA Party Freak
Geografisk sted: ..::CPH::..

Indlæg af Fairground »

Jeg er fuldstændig ligeglad med beløbet! Men forklaringen på hvorfor det stiger er noget mærkeligt vævende uden en egentlig forklaring.
There's no school like the oldschool, and I'm the fucking headmaster!
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Handler vel blot om at priselasticiteten ser anderledes ud i de to timer - udbud/efterspørgsel er skubbet, da der skal bankes strøm igennem landet og derfor er mindre til rådighed i dk ?
Anyway kartoffel har det af lort om sommere, det er ikke kartoffel tid nu - ud over på chart-attack :)
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Jeg tror heller ikke elregningen vil stige voldsomt meget hos den enkelte husstand. (et par kroner ved flere stigninger, men så heller ikke mere...) Men det er klart at for elselskabet betyder det enormt meget, når de skal opkøbe strøm fra Sverige lige at have et par millioner kr. mere at gøre med. Elselskabet gør jo bare det bankerne burde have gjort tilbage i 2008/2009 - de forsikrer sig mod mere magre tider med flere udgifter.

- jeg vil godt brokke mig over at skulle op kl. 04:30 :/
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

Elselskaberne har altid købt forward kontrakter på den mængde strøm de regner med at skulle bruge, så Dong tjener højst sandsynligt kassen på det her. Al elhandel føres på Nordpool ASA, og her køber de typisk lange stænger strøm ud i fremtiden. 24 timer inden strømmen skal bruges sidder de så og handler de sidste brikker på plads, og der betyder de udsvinger selvsagt noget, men det meste er hedget af i de lange positioner.

Hvorfor der er store udsving, mit bedste bud er at der bliver taget nogen kraftværker ud af drift kortvarrigt eller at et DK-SE kabel skal efterses. At de vælger at gøre det i en 'peak-hour' er dog lidt besynderligt, men de har nok deres grunde. Hvis de gør det uden at 10 forskellige tilsyn har givet grønt lys, så bliver de bollet i r*****. Et godt eksempel på områder hvor der ikke blev kørt tilsyn var i Californien med Enron. En dokumentar der VIRKELIGT kan anbefales, hvis man synes at trading (her el-trading) er interessant: "Smartest guys in the room".

Derudover har jeg skrevet hovedopgave om emnet, hvis nogen har lyst til at vide mere :P.
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Lokefar
Geografisk sted: Denmark

Indlæg af Lokefar »

FrZ skrev: Et godt eksempel på områder hvor der ikke blev kørt tilsyn var i Californien med Enron. En dokumentar der VIRKELIGT kan anbefales, hvis man synes at trading (her el-trading) er interessant: "Smartest guys in the room".
Virkelig interessant dokumentar. Også det første min roomie nævnte da jeg fortalte ham om opsvinget i el-priserne.
Dangerman, keep the bongos alive!!!

"Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd." Quote: K.E. Løgstrup
Brugeravatar
CCK^
Geografisk sted: 9000 cement

Indlæg af CCK^ »

Da jeg kom hjem i dag, fandt jeg et fandens dejligt brev om indkaldelse til ultralyd på sygehuset i morgen tidlig. Pissenederen når man havde planlagt en julefrokost med studiet i aften, som man da ikke gider tager til når man skal op og have lavet den klokken lort og oveni købet skal møde fastende.

Synes det var træls nok at spilde tirsdag og onsdag på sygehuset, når man havde et semesterprojekt der skulle afleveres i dag.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Øv da.... Jeg håber det kommer til at gå godt CCK^
amh
CAs dkbn-luder
Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen

Indlæg af amh »

Har lige haft strømafbrydelse i ca. 10 min. Dette galt hele centrum og omegn, og alt hvad der bruger strøm. Nu er jeg så heldig og ha' strøm igen, det er der nogle der ikke har endnu, kan jeg se :)
odder
Bæver Bekæmper
Geografisk sted: Ja det var egentligt et godt spørgsmål

Indlæg af odder »

Ligger på sofaen med en trippel-skadet fod, skade i lysken, skade under højre øje og trykkede ribben. Jeg kommer i hvert fald ikke ud af sofaen i denne weekend :(
Zivago

Indlæg af Zivago »

odder skrev:Ligger på sofaen med en trippel-skadet fod, skade i lysken, skade under højre øje og trykkede ribben. Jeg kommer i hvert fald ikke ud af sofaen i denne weekend :(
Hold da op. Det er sku da ikke så sjovt. Hvad har du dog lavet, for at komme sådan til skade ?.

Zivago
odder
Bæver Bekæmper

Indlæg af odder »

10.5 timers kampsport, fordelt på 7 træninger på 4 dage. Og onsdag fik jeg så de trykkede ribben, men fortsatte ufortrødent.

Må indrømme, at jeg det sidste kvarter, som instruktør i går (torsdag), ikke var i stand til at demonstrere deres cirkelspark efterfulgt af flyvende spark (alt sammen i hovedhøjde). Der sagde lysken fra, så de måtte nøjes med en demonstration i mavehøjde, selvom det kom på tværs af min stolthed :(
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

venter på 2. uge at jeg skal modtage min iPhone 4 HÅBER FUCKING IKKE JEG ER BOLLET I RØVEN AF DEN NAR!
wernermeyer

Indlæg af wernermeyer »

Maunus skrev:venter på 2. uge at jeg skal modtage min iPhone 4 HÅBER FUCKING IKKE JEG ER BOLLET I RØVEN AF DEN NAR!
Så længe du ikke har betalt kan der vel ikke ske noget.
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

Hvad tror du jeg har..? :)

Men har heldigvis været i kontakt med ham hver dag og jeg kan jo også se på 3's hjemmeside som han siger at der er udsolgt pt. men vi har aftalt i dag at han overføre tilbage og så får han først pengene når han har track nummeret til telefonen fra 3..
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Min computer har valgt at strejke. Den vil først være min slave igen når den har fået nye ram, nyt bundkort eller nyt grafikkort. Det er absolut et overenskomstbrud, så nu får den heller ikke nogen efterløn.
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

En af mine venner fik sin første aften på Culture Box (som dj), men nu kan jeg intet høre :/

Men alt i alt en positiv aften, to piger prøvede desperat at få mig med hjem... Alt for sjældent det sker, og altid kun når man har dame på!!!!
odder
Bæver Bekæmper

Indlæg af odder »

FrZ skrev:Men alt i alt en positiv aften, to piger prøvede desperat at få mig med hjem...
Lyder som om de har været meget visne :P
Brugeravatar
Maunus
Wannabe DJ

Indlæg af Maunus »

FrZ skrev: og altid kun når man har dame på!!!!
Hørt!
Brugeravatar
Sunshine
Herskerinde
Geografisk sted: nitusind
Kontakt:

Indlæg af Sunshine »

Maunus skrev:
FrZ skrev: og altid kun når man har dame på!!!!
Hørt!
det gælder vist begge veje. Desperationen lyser ud af dem, der søger :)
Billede
Besvar