L.O.C's nye album - nu er det der!!! (link på side 4)

Leder du efter et musiknummer, et album eller bare titlen på en sang? Så er det her du skal skrive, hvad du har behov for. Læs retningslinierne øverst i dette område.

Redaktør: Moderators

Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Kenneth88
Er det Frk Escobar du taler om?

For så vil jeg mene det er det omvendte forhold. At L.O.C.s kærlighed til stoffer er det han sammenligner med forhold til kvinder.

Det åbenlyse:
Frøken Escobar referer til Columbia. Det giver for så vidt ikke videre svar på hvilke af forholdene, der er tale om. Men at det er noget med kvinder og Columbia. Columbia er især kendt for kokain og generelt narkotika.

Gennemgang af 1. vers og uddrag fra resten
Sangen starter med at snakke om en gammel flamme, og et grønt skær. L.O.C har tidligere sunget om absinthe, og dette kunne være en reference til den tid. Yderligere af andre grønne ting må hash og lignende være et oplagt tolkningsbud. Han tiltaler iøvrigt som en person og en kvinde. Han fortsætter:
"Løb ind i hendes kusine
Den lille vilde blondine
Hun gav et godt hovede
til roden i halv anden time"

Den blonde kusine kunne her referer yderligere til kokainen. Der er tale om en i samme familie, og det kan argumenteres med at eurforiserende stoffer er skåret over en kam. Netop også fordi at "kusinen" er blond (hvid). Virkningen ved denne "kvinde" er halvanden time. Det passer med at virkningen for crakc (forarbejdet kokain) er 60-90 minutter ifølge diverse lægeskrifter.

Videre synger han:
"Hun var kun til slem' dreng med penge
Men sagde at vi to sagtens ku henge
Udviklingsstudent med udløbet pas
Vilde nætter, fester 'en masse'"

Der er tale om et dyrt forhold. Det er noget der kræver penge.
Udvekslingsstudenten med udløbet pas, er altså tale om en forhold med en udlænding og "hun" er under ulovlige vilkår.

"En seriøs tøs
Der gav den for hårdt
Kneppede med alt
Os mit dankort"

Hun knepper med alt, også dankortet. Igen reference til det dyre forhold og det var noget der kunne mærkes på kontoen.

Verses slutter

Der var ikke det sted vi ikk gjorde det
Alt fra toiletter
Til studie, mørklagte porte
De ture vi tog var aldrig halvhjertet
Faldt så småt for dig
Kunne ikk bære det
Ingen søvn
Ingen appettit
Forsøgte at ta' det blidt
Men ku' ikk engang lidt"

Ingen søvn, ingen appetit. Det er nogle af bivirkninger ved kokain og euforiserende stoffer at netop de to forhold påvirkes i den retning.

Det var en noget overfladisk gennemgang. Men jeg synes det er væsentligt at der er tale om stofferne fremfor kvinden. Forskellen i kvinden til stoffer mener jeg ligger i underliggende tone af et misbrug, der i teksen. Også omkvædet i sangen når L.O.C. synger:

"Vi sagde aldrig nej
Jeg brændte sammen med dig
Ville bare væk herfra"

Hvor der i sidste strofe er tale om en virkelighedssflugt, og den virkelighedsflugt kun stoffer bringer. Er man sammen med den gode kvinde er det en reel virkelighed, der er tale om.

2. vers handler om hvordan L.O.C. ikke længere er "sammen med hende". Det kan sagtens være en kvinde, men det der lægger grundlaget for at det er stofferne frem for kvinder, der synes om er:

"Jalouxi er føelse du ikk ka bringe
Selv når du knepper halvdelen af mit slæng"

Stroferne kommer lige efter L.O.C. nævner han savner hende, og de somme tider stadig er sammen. Til gengæld kan han så ikke være misundelig når "hun" er sammen med andre (når andre er påvirket), også selvom det indvolverer halvdelen af hans venner. En rationel tanke vil være at hvis der er tale om en kvinde så vil jalouxi-aspektet være tilstede, når det er en man savner.

Verset starter iøvrigt med:

"Du stjæler stolthed fra stolte mænd
Og viljen fra dem der ikk ku holde igen"

Viljen til at holde op forsvinder, hvis man ikke har kontrol over hvor meget man tager. Folk går ned på kokainen og stoltheden ved at være viljestærk og sige nej og have egenkontrol forsvinder.

Således drager jeg konklusionen at der er tale om et tidligere kærlighedsforhold til kokain, på samme måde som andre ikke-afhængige har det til den skønneste kvinde i sit liv.

Jeg antog at dit "rutinerede tekstanalytikere"-udtryk var ment ret sarkastisk og i hvert fald overvejende ironisk. Så kan jeg da sige jeg er ved at tage en kandidat i Kommunikation. Jeg vil også have lov til at give mig selv prædikatet af at være en forholdsvis rutineret tekstanalytiker, qua min uddannelse.
Senest rettet af QrazyLeg 11 mar 2008, 18:45, rettet i alt 1 gang.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Brugeravatar
Sunshine
Herskerinde
Geografisk sted: nitusind
Kontakt:

Indlæg af Sunshine »

min søsters kæreste har skrevet speciale i LOC's tekster.. Kunne være det var interessant for dig Qleg
Billede
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Jeg kunne godt tænke mig at læse det i hvert fald. L.O.C. er en af de eneste nutidige populære danske rappere (og musikere generelt), jeg mener har et ordentligt tekstmateriale. Der er også en grund til at det lige netop er ham Nephew valgte at have med til Roskilde. Nephews tekster om muligt noget af det mest overvejede post-modernistiske materiale, der findes. Og jeg tror Kvamm og co. har en del krav til hvem de vil have med på en scene.
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
Lunde

Indlæg af Lunde »

http://rapidshare.com/files/98754552/L. ... _.mp3.html

Taget fra warez-dk, men tænkte i også gerne ville have del i godterne :).
mt^1
Geografisk sted: Hos din Mor

Indlæg af mt^1 »

QrazyLeg skrev:Jeg kunne godt tænke mig at læse det i hvert fald. L.O.C. er en af de eneste nutidige populære danske rappere (og musikere generelt), jeg mener har et ordentligt tekstmateriale. Der er også en grund til at det lige netop er ham Nephew valgte at have med til Roskilde. Nephews tekster om muligt noget af det mest overvejede post-modernistiske materiale, der findes. Og jeg tror Kvamm og co. har en del krav til hvem de vil have med på en scene.

undskyld mig men hva blev der af Nik & Jay ? 8) :roll:
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Bakton

Indlæg af Bakton »

mammut
Jeg kan ikke få det til at virke, hvordan gør man sådan der kun kommer lyd ud i venstre side i Itunes?:S

Tak for hjælpen.
Du lyver som en luder?;)
Feffe
Site Admin
Geografisk sted: Det rigtige sted i DK..... KBH!!!
Kontakt:

Indlæg af Feffe »

Bakton skrev:mammut
Jeg kan ikke få det til at virke, hvordan gør man sådan der kun kommer lyd ud i venstre side i Itunes?:S

Tak for hjælpen.
du kan da ændre det i lydindstillingerne nede til højre ved uret!!
Frederik

Indlæg af Frederik »

Når sikkert ikk at få albummet med på skiferie :( åh loc
chreddy1
Request Limit Reached
Geografisk sted: 127.0.0.1

Indlæg af chreddy1 »

to eller tre dage til det udkommer, og stadig ikk releaset..? det er sq da lidt sjældent det sker, er det ikk..?
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

chreddy1 skrev:to eller tre dage til det udkommer, og stadig ikk releaset..? det er sq da lidt sjældent det sker, er det ikk..?
Egentligt ikke.
stacok
Geografisk sted: :-D

..

Indlæg af stacok »

QrazyLeg skrev:Kenneth88
Er det Frk Escobar du taler om?

For så vil jeg mene det er det omvendte forhold. At L.O.C.s kærlighed til stoffer er det han sammenligner med forhold til kvinder.

Det åbenlyse:
Frøken Escobar referer til Columbia. Det giver for så vidt ikke videre svar på hvilke af forholdene, der er tale om. Men at det er noget med kvinder og Columbia. Columbia er især kendt for kokain og generelt narkotika.

Gennemgang af 1. vers og uddrag fra resten
Sangen starter med at snakke om en gammel flamme, og et grønt skær. L.O.C har tidligere sunget om absinthe, og dette kunne være en reference til den tid. Yderligere af andre grønne ting må hash og lignende være et oplagt tolkningsbud. Han tiltaler iøvrigt som en person og en kvinde. Han fortsætter:
"Løb ind i hendes kusine
Den lille vilde blondine
Hun gav et godt hovede
til roden i halv anden time"

Den blonde kusine kunne her referer yderligere til kokainen. Der er tale om en i samme familie, og det kan argumenteres med at eurforiserende stoffer er skåret over en kam. Netop også fordi at "kusinen" er blond (hvid). Virkningen ved denne "kvinde" er halvanden time. Det passer med at virkningen for crakc (forarbejdet kokain) er 60-90 minutter ifølge diverse lægeskrifter.

Videre synger han:
"Hun var kun til slem' dreng med penge
Men sagde at vi to sagtens ku henge
Udviklingsstudent med udløbet pas
Vilde nætter, fester 'en masse'"

Der er tale om et dyrt forhold. Det er noget der kræver penge.
Udvekslingsstudenten med udløbet pas, er altså tale om en forhold med en udlænding og "hun" er under ulovlige vilkår.

"En seriøs tøs
Der gav den for hårdt
Kneppede med alt
Os mit dankort"

Hun knepper med alt, også dankortet. Igen reference til det dyre forhold og det var noget der kunne mærkes på kontoen.

Verses slutter

Der var ikke det sted vi ikk gjorde det
Alt fra toiletter
Til studie, mørklagte porte
De ture vi tog var aldrig halvhjertet
Faldt så småt for dig
Kunne ikk bære det
Ingen søvn
Ingen appettit
Forsøgte at ta' det blidt
Men ku' ikk engang lidt"

Ingen søvn, ingen appetit. Det er nogle af bivirkninger ved kokain og euforiserende stoffer at netop de to forhold påvirkes i den retning.

Det var en noget overfladisk gennemgang. Men jeg synes det er væsentligt at der er tale om stofferne fremfor kvinden. Forskellen i kvinden til stoffer mener jeg ligger i underliggende tone af et misbrug, der i teksen. Også omkvædet i sangen når L.O.C. synger:

"Vi sagde aldrig nej
Jeg brændte sammen med dig
Ville bare væk herfra"

Hvor der i sidste strofe er tale om en virkelighedssflugt, og den virkelighedsflugt kun stoffer bringer. Er man sammen med den gode kvinde er det en reel virkelighed, der er tale om.

2. vers handler om hvordan L.O.C. ikke længere er "sammen med hende". Det kan sagtens være en kvinde, men det der lægger grundlaget for at det er stofferne frem for kvinder, der synes om er:

"Jalouxi er føelse du ikk ka bringe
Selv når du knepper halvdelen af mit slæng"

Stroferne kommer lige efter L.O.C. nævner han savner hende, og de somme tider stadig er sammen. Til gengæld kan han så ikke være misundelig når "hun" er sammen med andre (når andre er påvirket), også selvom det indvolverer halvdelen af hans venner. En rationel tanke vil være at hvis der er tale om en kvinde så vil jalouxi-aspektet være tilstede, når det er en man savner.

Verset starter iøvrigt med:

"Du stjæler stolthed fra stolte mænd
Og viljen fra dem der ikk ku holde igen"

Viljen til at holde op forsvinder, hvis man ikke har kontrol over hvor meget man tager. Folk går ned på kokainen og stoltheden ved at være viljestærk og sige nej og have egenkontrol forsvinder.

Således drager jeg konklusionen at der er tale om et tidligere kærlighedsforhold til kokain, på samme måde som andre ikke-afhængige har det til den skønneste kvinde i sit liv.

Jeg antog at dit "rutinerede tekstanalytikere"-udtryk var ment ret sarkastisk og i hvert fald overvejende ironisk. Så kan jeg da sige jeg er ved at tage en kandidat i Kommunikation. Jeg vil også have lov til at give mig selv prædikatet af at være en forholdsvis rutineret tekstanalytiker, qua min uddannelse.
Du har for meget fritid:P
Barry Lloyd
chreddy1
Request Limit Reached
Geografisk sted: 127.0.0.1

Indlæg af chreddy1 »

FrZ, okay.. så er det nok bare mig der efterhånden sjældent får noget før det udkommer, netop pga at jeg jo er på min efterskole..

stacok, det ka oss være at du har for lidt.. ;) :P
LeG0lAsDK
Opera anmelder

nevøerne og en generel refleksion om valget af LOC

Indlæg af LeG0lAsDK »

QrazyLeg skrev:Jeg kunne godt tænke mig at læse det i hvert fald. L.O.C. er en af de eneste nutidige populære danske rappere (og musikere generelt), jeg mener har et ordentligt tekstmateriale. Der er også en grund til at det lige netop er ham Nephew valgte at have med til Roskilde. Nephews tekster om muligt noget af det mest overvejede post-modernistiske materiale, der findes. Og jeg tror Kvamm og co. har en del krav til hvem de vil have med på en scene.
Ja, men er i den grad delt på det spørgsmål, for der er ingen tvivl om Nephew har en del krav, ikraft af deres status herhjemme, hvor de virkelig er et af de store, eller rettere det største rock band på denne side af årtusindskiftet, målt i popularitet og salgstal.
Generelt så kan man sige at det undertegnede så den lørdag for et år tilbage på orange scene, var noget som man har flittigt benyttet sig af historisk i musikhistorien, netop samarbejdet imellem to af de største kunstere indenfor hver sin genre, hvor de så mødes til en fælles koncert. Som det var tilfældet med "hospital" på orange scene.
L.O.C var et oplagt valg for nephew, idet han nok i popularitet er den førende kunster indenfor sin genre i Danmark, og han igennem sine meritter fra forrige år, bevidste at han sagtens kan fylde en scene ud, (han spillede en legendarisk koncert på Grøn Scene (arena) fredag kl. 14) hvor der var 15-20.000 tilskuere, og gav et show som var så overbevisende at der ikke var tvivl om han var den førende indenfor sit felt.

Det var nok på baggrund af forrige års merriter at Nephew valgte ham, da de vidste at han ville være i stand til at fylde orange scene ud.

Desuden så tror jeg at det også har været en kalkulering bagved dette valg, da man vidste af en stor del af hans målgruppe (fans) alligevel var tilstede ved den festival, da Suspekt ville fremføre deres nye materiale om søndagen ved en koncert der, hvor sjovt nok L.O.C også var dem for at give drengene fra Tabu Recs en hånd med til afviklingen af deres show.

Man lod så nyheden om L.O.Cs optræden med Nephew sive ud i dagene op til koncerten, via de officielle distributionskanaler på festivalen. Man undlod specifikt at fortælle de nøjagtige omstændigheder, men blot tilkendegav at han ville optræde. Dette gjorde samtidigt med at det ualmindelige tynde program natten mellem fredag og lørdag, at koncerten der, var den eneste option for publikum, og der dels har været en årelang tradition for at fredag nat, kl. 1, der sætter man kun absolutte topnavne på.

Derfor har kravet også været fra festivallens side, at lave en koncert som var legendarisk, dels i forhold til fortiden, da Nephew netop fik deres gennembrud på denne festivalplads, da de spillede hele USADSB på udgivelsesdagen, som deres første koncert efter den massive hype med Movieklip (takket være især en vis Carsten Jessen (musikchef på P3), som fik gennemført at P3 spillede Movieklip 472 gange i løbet af en måneds tid), år tilbage.

Hvorefter resten af festivals danmark, fik travlt med at booke dem til deres koncerter, (snakker vi om copy-cats?, ja det tror jeg også)

Men tilbage til LOCs optræden på orange, så tror jeg også at det ligeså meget har været et oplagt valg, for at blåstemple Nephew i forhold til at blive accepteret blandt den forholdsvis store del af den danske befolkning, som primært hører rap, jeg tror at årsagen til at de har valgt at gøre det på denne måde, at dels for at udvide deres målgruppe (igennem samarbejderne med LOC og Timberland) også demostrere det, som kun de helt store kunstere kan gøre, nemlig at skifte spor rent musikalsk og for ikke at sidde fast i det samme spor. Det bliver spændende at følge nevøernes færd, navnligt hvilket musikalsk miljø de vil følge når de engang udgiver deres 4. studiealbum... Jeg håber for dem, at det bliver en hel anden lyd end deres forrige, og mener noget kan tyde på det, igennem deres seneste projekter. For så vil man for alvor kunne snakke om de er store kunstere.

Sorry gik lige rigtigt meget offtopic, men det var tænkt som en refleksion på det skør ben skrev om.
Brugeravatar
mat009

Indlæg af mat009 »

Er der nogen, som kan rippe Superbia ft. Simon Kvam fra P3? :D .. Den bliver spillet nu..
What would music be without the sound?..
Frederik

Indlæg af Frederik »

riP it :D
Sharpy
Geografisk sted: Right Here

Indlæg af Sharpy »

Roder rundt i den tråd her, hvornår skulle det lande, syntes jeg et sted her læste den 13, men kan ikke rigtig finde det nu ???
åh gæt en ged
Brugeravatar
mat009

Indlæg af mat009 »

Det er den 17. (St. Patricks Day) - altså på mandag :)
What would music be without the sound?..
nesia

Indlæg af nesia »

Damn, glæder mig bare endnu mere nu:
http://www.berlingske.dk/article/200803 ... 703120011/

!!
Sharpy
Geografisk sted: Right Here

Indlæg af Sharpy »

Kanon tak tak
åh gæt en ged
PinK^^ShadoW
Geografisk sted: langt væk

Indlæg af PinK^^ShadoW »

nu er den vel kommet i butikkerne? altså så den kan smides på hylderne mandag?
men hun elskede ham, selv når han kom hjem med læbestift på den skjorte hun havde strøget tidligere på dagen.

- Kasper Spez
Besvar