Alternativ til Microsoft Office OneNote til Mac

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Alternativ til Microsoft Office OneNote til Mac

Indlæg af QrazyLeg »

Jeg spammer lige med et indlæg mere i denne sektion :)

En af mine kammerater er lidt småmisundelig på mig og min Vista-bærbare. Han sidder med en Mac, så det er sjældent det sker, da han mener Steve Jobs er svaret på alle livets gåder og et æble er klart den sejeste frugt der findes i heeeele universet.

Anyway. Her sidder jeg til mine forelæsninger og nyder godt af Microsoft Office OneNote - til dem der bruger Office Word til at tage notater i, kan jeg kun sige at I er nogle fjolser iøvrigt.

Men OneNote er ikke lavet til Mac. Er der nogen der har et alternativ. Erfaringer er altid at foretrække, men har I været inde på en nørdet hjemmeside omhandlende frugtfirmaets muligheder, tilbedning og programmer, så vil det også være helt velkomment :)
www.chartattack.dk og #chart.dk @ EFnet administrator - come join us, it's fun!
"TV is chewing gum for the eyes" - Frank Lloyd Wright
chreddy1
Request Limit Reached
Geografisk sted: 127.0.0.1

Indlæg af chreddy1 »

Microsoft OneNote 2003 requires Windows 2000 with Service Pack 4 or later, Windows XP or Vista. A feature with similar (but comparatively limited) functionality to OneNote's is available in Word 2004 for Mac OS X, called "Word Notebook."

sakset fra http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_OneNote ..
ved dog ikke hvor det kan hentes, har prøvet at søge lidt på det ;)..
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Godt bud, den er til gengæld rimelig langt fra OneNote mht. funktioner :)
Silian^

Indlæg af Silian^ »

Her er måske noget (har kun lige googlet, og fandt linket)

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=408380 - "Something Similar to OneNote 2007?"

*EDIT*

Måske kan myNotes bruges:

Billede

Link: http://www.mishimo.com/mynotes

eller

http://www.flyingmeat.com/voodoopad/
Brugeravatar
DJ LAU

Indlæg af DJ LAU »

kom lidt bag på mig at det hed mynotes og ikke iNote ;)
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

MyNotes kommer ikke i nærheden af hvad OneNote kan. NoteTaker ser til gengæld ud til at kunne lidt af det.
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

har det nye word ikke noget der ligner ?
har da set en fra mit studie sidde med noget note agtigt med mulighed for at tegne, optage forelæsning osv
amh
CAs dkbn-luder
Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen

Indlæg af amh »

Jeg nød godt af OneNotet da jeg gik på handelsskole, og det blev så godt, at IT-Admin anskaffede OneNote til skolens bærbare, så der kunne tages ordenlige notater.
Silian^

Indlæg af Silian^ »

DjMail skrev:har det nye word ikke noget der ligner ?
har da set en fra mit studie sidde med noget note agtigt med mulighed for at tegne, optage forelæsning osv
Var inde og se på Office 2007 til mac, og der kunne jeg ikke finde OneNote - men måske har jeg misset det :)
chreddy1
Request Limit Reached
Geografisk sted: 127.0.0.1

Indlæg af chreddy1 »

Silian^ skrev:
DjMail skrev:har det nye word ikke noget der ligner ?
Var inde og se på Office 2007 til mac, og der kunne jeg ikke finde OneNote - men måske har jeg misset det :)
eller også er det bare fordi det ikke findes :).. for Office til mac er udkommet i 2004, så det er gammelt.. og der kommer en ny version i 2008, og den er ikke udkommet endnu..
Desuden har OneNote ikke været med i 2004 udgaven, og kommer vidst heller ikk med i 2008 udgaven ;)..
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

OneNote er ikke med i macOffice 2008. Det program du ser på dit studie DjMail er standard Word-funktioner.
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

Ok.

Så forstår jeg ikke hvad han mangler, for det du viste mig i one note kunne man også i den word ting.
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

DjMail skrev:Ok.

Så forstår jeg ikke hvad han mangler, for det du viste mig i one note kunne man også i den word ting.
For at være ærlig, så ved jeg slet ikke hvad man skal med noter :/ - står det ikke alt sammen i bogen... min filosofi om ikke andet :)
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

DjMail: Der er en masse funktioner i OneNote, der gør det mere anvendeligt end Word, til notatskrivning. For det første er man ikke bundet af et fast side længe/breddeforhold. En anden fed funktion er at hver gang man trykker 'enter' to gange, så skifter den element. Dette element kan man rykke rundt på lige så tosset man vil. Det er svært at forklare hvordan det fungere, men prøv at se nogle screenshots eller videoer af programmet i funktion. For ja, man kan meget af det i Word, det er bare mere besværligt i den sidste ende (også selvom der står mac på udgivelsen).

FrZ: Hvis det er tilfældet, så kan jeg regne ud CBS mangler forelæsere og forskere. Desuden bryder jeg mig ikke om du bruger ordet 'bogen', da det hentyder til der kun er en bog i hvert kursus - skræmmende. Forskellen på at opnå en merviden (af ikke umiddelbart tilgængelig materiale og tanker) til forelæsninger kontra blot at få bogen citeret, er det der gør foreskellen på studerende (og retten til at kalde sig akademiker) over for elev.

Jeg skal skynde mig at sige at sådanne kurser har vi også, hvor vi selv skal lede efter alt merviden vi ønsker, men der er tyndet godt ud i dem, efter en massiv omgang fyringer, Gud ske tak og lov for det. Det skal så også retfærdigvis nævnes jeg ikke går på et formel/resultat studie, hvilket jeg også er ufatteligt meget glad for. Men da jeg gik på et økonomisk/politisk studie, var der også rigtig meget viden man opnåede ved at tage til forelæsningerne og få gang i notesblokken (for tre år siden var den bærbare til forelæsninger ikke så udbredt :))
dreaaas

Indlæg af dreaaas »

der er et specielt program i mac til at tage noter, det jeg sten sikker på - har nemlig brugt en mac tidligere til at arbejde med, kan ikke huske hvad det hedder!!!! suk :(
editter hvis jeg kommer i tanke om det :-)

EDIT: kan det passe det hedder MindManager?
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

QrazyLeg skrev: FrZ: Hvis det er tilfældet, så kan jeg regne ud CBS mangler forelæsere og forskere. Desuden bryder jeg mig ikke om du bruger ordet 'bogen', da det hentyder til der kun er en bog i hvert kursus - skræmmende. Forskellen på at opnå en merviden (af ikke umiddelbart tilgængelig materiale og tanker) til forelæsninger kontra blot at få bogen citeret, er det der gør foreskellen på studerende (og retten til at kalde sig akademiker) over for elev.
Vil godt se dig skulle gennemgå et bestemt mat.kursus uden at holde dig til "bogen"... Ville da ikke kunne bruge det til noget som helst, hvis underviser begynder at snakke uden om :?

Går faktisk heller ikke udfra at OneNote er specielt effektivt når man skal skrive matematiske formler hurtigt ned? - i så fald skal man vel tegne dem? (Her snakker jeg fx. udledninger af numeriske metoder til at løse partielle differential ligninger - hurtigt 50 linier ren formelværk).

QzL\\ det man (jeg) bruger undervisning til, er at forstå hvad bogen prøver at forklare - helt specifikt for mit vedkommende; at få bogen læst op og forklaret (men jeg er også lidt speciel). I sin fritid og til sine opgaver kan man så opsøge sekundær litteratur og stykke noget brugbart sammen.
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

dreaaas skrev:der er et specielt program i mac til at tage noter, det jeg sten sikker på - har nemlig brugt en mac tidligere til at arbejde med, kan ikke huske hvad det hedder!!!! suk :(
editter hvis jeg kommer i tanke om det :-)

EDIT: kan det passe det hedder MindManager?
Google resulterer i: http://www.mindjet.com/us/products/

Lyder måske rigtigt?
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

FrZ skrev: Vil godt se dig skulle gennemgå et bestemt mat.kursus uden at holde dig til "bogen"... Ville da ikke kunne bruge det til noget som helst, hvis underviser begynder at snakke uden om :?
Nu er det sådan at matematikken også er under udvikling, og det er faktisk kun 15% af det anvendte på matematiske (og ingeniørstudierne), der opfattes som absolutte teorier. Min pointe er ikke at underviser (forelæser, forsellig fra en underviser, men det vil jeg så lade ligge), snakker udenom, men faktisk selv bidrager med andre forsknings/matematiske tankegange inden for området, for det findes der., Det vil i bund og grund sige at 85% af de teorier og matematiske formler i bruger ikke er fastslået som videnskab. Den forståelse du leder efter til forelæsningerne må du således også have brug for at skrive ned?
FrZ skrev:Går faktisk heller ikke udfra at OneNote er specielt effektivt når man skal skrive matematiske formler hurtigt ned? - i så fald skal man vel tegne dem? (Her snakker jeg fx. udledninger af numeriske metoder til at løse partielle differential ligninger - hurtigt 50 linier ren formelværk).
Man kan købe en digital pen og det skrives ind i OneNote, så jo det kan du godt - og uden at skulle skifte side, eller vende arket i notatblokken. Og det kan struktureres i OneNote. I dette tilfælde her skal det dog ikke bruges til matematik. Men der er sikkert bedre metoder til at tage matematiske noter, Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, da jeg absolut ikke finder området interesant og aldrig har i sinde at benytte mig af et matematisk område jeg kan finde andre folk, der er bedre egnet til og som synes det er interessant.
FrZ skrev:QzL\\ det man (jeg) bruger undervisning til, er at forstå hvad bogen prøver at forklare - helt specifikt for mit vedkommende; at få bogen læst op og forklaret (men jeg er også lidt speciel). I sin fritid og til sine opgaver kan man så opsøge sekundær litteratur og stykke noget brugbart sammen.
Der er vi så forskellige. Jeg søger ikke at forstå en bog, men derimod emnet. Jeg vil aldrig få et job på at kunne forklare hvad en bog har givet mig, men derimod hvad mit (forhåbentlige kritiske) studie af et emne har givet mig, og udledet af forståelse herfor. Men det kan jo have noget at gøre med at vi studerer vidt forskellige ting, og forskellen i den måde vores uddannelsessteder er bygget op på.
FrZ
Chart Attack VIP
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

QrazyLeg skrev:
FrZ skrev: Vil godt se dig skulle gennemgå et bestemt mat.kursus uden at holde dig til "bogen"... Ville da ikke kunne bruge det til noget som helst, hvis underviser begynder at snakke uden om :?
Nu er det sådan at matematikken også er under udvikling, og det er faktisk kun 15% af det anvendte på matematiske (og ingeniørstudierne), der opfattes som absolutte teorier. Min pointe er ikke at underviser (forelæser, forsellig fra en underviser, men det vil jeg så lade ligge), snakker udenom, men faktisk selv bidrager med andre forsknings/matematiske tankegange inden for området, for det findes der., Det vil i bund og grund sige at 85% af de teorier og matematiske formler i bruger ikke er fastslået som videnskab. Den forståelse du leder efter til forelæsningerne må du således også have brug for at skrive ned?
Jeg vil kun gå på dig på klingen med det ene citat "kun 15%"... Har du nogen idé om hvor mange sider matematik der kommer ud bare om måneden? 15% af al matematik - helt uoverskueligt meget - meget mere end jeg nogen sinde kommer til at berøre! Jeg skal IKKE tage stilling til om det der bliver forevist mig er matematisk korrekt, men der imod tage stilling til om de finansielle antagelser bag modellerne er korrekte - men det er forhåbenligt ikke det der kræver den store hjerne?

At stille sig kritisk overfor pensum var noget man lærte i slut-folkeskole start-gym, at forstå hvordan man bruger teorien er det studiet er til for. Sidenhen skal du ikke henvise eller referere til teorien, men du skal kunne bruge den - derfor skal du lære den. Du kommer ikke langt, hvis du ikke forstår hvad der står i de forskellige finansielle "bibler" - så er jeg ligeglad hvor dygtig man er til at stille sig kritisk!
- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Brugeravatar
QrazyLeg
Site Admin

Indlæg af QrazyLeg »

Nej jeg har ingen idé om hvor meget matematik, der kommer ud om måneden - og det rager mig egentlig heller ikke. Der kan sikkert printes flere bibler af det papir det er skrevet på, men det er nu ikke anderledes end andre forskningsområder. Og nej, I skal heller ikke benytte jer af de mange nye resultater og diskussioner der kommer ud prompte, da meget af det hurtigt bliver begravet igen, mens andet anvendes gennem flere år af forskere, for derefter at implementere det i mange typer af matetiske pensa omkring den tid du og jeg går på pension.

Det er korrekt at vi, igen - jeg er ikke matematiker og kender ikke meget til den studieform der hører til der - ikke skal stille sig kritisk over for pensum, men til gengæld over for teorien. Der er en væsentlig forskel. Og ja, vi skal benytte vores forståelse uden at henvise til teorier, pensa

Som sagt så læser vi noget forskelligt. Jeg skal heller ikke henvise eller refere til nogen teori. Jeg skal drage nytte af den forståelse jeg har opnået gennem studiet, og så kan teorierne i og for sig blot passe sig selv. Korrekt er det også at jeg aldrig ville ansætte en økonom, der ikke kender til det du kalder for finansielle bibler, men så snart det ikke handler om kr/øre regnskab/vurdering (altså noget der ikke kan udregnes), så vil jeg være meget ked af at ansætte en der ikke forholder sig helt sterilt til den pågældende situation. Det er fint nok at Frankfurter- og Birminghamskoken (sociologiske retninger) er kendt viden hos personen og baggrunden for det, men faktum er at de tanker kun kan bruges i et meget begrænset område, eller med stærke forbehold.
Besvar