Pickup til pladespiller

Sjove artikler, mystiske hjemmesider, humoristiske videoer, lækre babes og alle mulige andre underlige gimmicks hører til i dette area. Det er ligeledes her opslag om CAPOT bliver annonceret. Dette er med andre ord Chart Attacks pulterkammer og opslagstavle.

Redaktør: Moderators

Besvar
Brugeravatar
mimic
Geografisk sted: Some albanian mountains
Kontakt:

Pickup til pladespiller

Indlæg af mimic »

Min far har netop givet en ældre pladespiller væk, men nænnede ikke at skille sig af med sin helt gamle pladespiller.
I sine unge dage gik alle hans penge på hifi og jeg tænkte derfor at en pickup til hans pladespiller ville være en glimrende julegave. (Han har fortalt historier om at han tilbage i starten af 70'erne smed 10.000,- efter en Harman Kardon forstærker. Så mon ikke en pickup i julegave ville gøre lykke? ;)).

Pladespilleren er af mærket Hitachi og er ihvertfald over 20 år gammel. Jeg har ikke haft mulighed for at se om jeg kan finde et serienummer eller lign. på pladespilleren, men jeg regner med at få mulighed for det en af de næste par dage.
Mit indledende spørgsmål er om det stadig er muligt at finde pickups til så gamle pladespillere. Jeg har ingen anelse om hvor de forhandles eller for den sags skyld hvem der forhandler dem.

Er der nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig i min søgen? :)
Billede Hvorfor ikke bare sætte en skive på anlægget?
kloojve
Mejerist steger speedway-montør
Geografisk sted: spætten fühls rede
Kontakt:

Re: Pickup til pladespiller

Indlæg af kloojve »

Du kan sagtens få pickupper til gamle pladespillere... og det er heller intet problem til Hitachi.. bare find ud af hvilken model det er.. ring til din lokale Hi-Fi / forhandler de kan slå det op og bestille hjem hvis det ikke er lagervare. typisk har Ortofon et stort udvalg i flere prisklasser :)
DjMail
Chart Attack VIP

Indlæg af DjMail »

20 år er ingen alder for en pladespiller, den ene af mine er fra 1978 og er stadig 100% kamp klar til natklubberne.
Gotta love Technics :)
Brugeravatar
mimic
Kontakt:

Indlæg af mimic »

Jeg har fundet frem til modellen er PS-58.
Har i nogen idé om hvad priserne starter ved?

Billede
FrZ
Chart Attack VIP
Geografisk sted: 2200
Kontakt:

Indlæg af FrZ »

- I hate it when people compare FrZ with God. I mean, he's great and all, but he's no FrZ.
Zivago

Indlæg af Zivago »

Ja - hvis man ikke er specielt krævende med god lyd, så er det da en ok pickup til prisen. (Det er dog kun selve nålen du henviser til, og ikke hele pickupen)
Skal du have en god pickup, så koster de fra omkring 500 kr og opefter.
Du kan f.eks få en Grado Black - for 495 kr hos Tapeconnection http://tapeconnection.dk/Tilbehoer.aspx ... er=8018011
Et alternativ i samme prisklases kunne være en Ortofon Red til 588 kr. http://tapeconnection.dk/search.aspx?sv ... er=9018170
Begge spiller rigtigt godt, men Gradoen spiller mere dynamisk.

Jeg bruger selv en Grado Prestige Gold - select Edition. (Special udgave der nu er udgået)
Den alm. Grado Prestige Gold kan du få for 995 kr.
http://tapeconnection.dk/Tilbehoer.aspx ... er=8018041
Den har en formidable lyd.

MEN - før du køber en pickup - så skal du finde ud af, om det skal være en MM eller MC pickup. Det afhænger af din RIAA forstærker.
En MC pickup kan i nogle tilfælde være bedre,men den har så til gengæld et meget svagere udgangssignal, så den skal have en bestemt type RIAA forstærker.
Der er dog størst sansynlighed for, at det er en MM pickup - da dette var det mest brugte på det tidspunkt som hans pladespiller er lavet. Men der var da også MC pickuper den gang, men de var dengang en del dyrere.

Den pladespiller du har her omtaler, er en af de bedre i forhold til hvad den engang kostede. Så jeg vil da anbefale at bruge en pickup af god kvalitet, for at man får mest ud af den.
Kan du ikke umiddelbart finde ud af, om han skal bruge en MC eller MM pickup - så købe en MM, som dem jeg har linket til. Sansynligheden for at det er sådan en han skal bruge, er stor. Han kan vel få den byttet, til en MC udgave hvis han skal bruge sådan en.

Zivago
Brugeravatar
mimic
Kontakt:

Indlæg af mimic »

Jeg ved at den forstærker han har stående er en gammel svend af mærket Sansui. Modellen på forstærkeren er AU-7900. Jeg ved ikke om det siger dig noget i forhold til en MC eller MM pickup.
Jeg ved dog at han har planer om at udskifte sin gamle forstærker til fordel for en forstærker fra Harman Kardon. Lige nu vælger jeg dog at forholde mig til det grej han har stående.

Jeg ved ikke om han stadig har pick-uppen til sin gamle afspiller. Men hvis han har, overvejede jeg at skaffe en nål istedet.
Men umiddelbart ser de links du (Zivago) har præsenteret mig for, meget interessante ud.
Zivago

Indlæg af Zivago »

mimic skrev:Jeg ved at den forstærker han har stående er en gammel svend af mærket Sansui. Modellen på forstærkeren er AU-7900. Jeg ved ikke om det siger dig noget i forhold til en MC eller MM pickup.
Jeg ved dog at han har planer om at udskifte sin gamle forstærker til fordel for en forstærker fra Harman Kardon. Lige nu vælger jeg dog at forholde mig til det grej han har stående.

Jeg ved ikke om han stadig har pick-uppen til sin gamle afspiller. Men hvis han har, overvejede jeg at skaffe en nål istedet.
Men umiddelbart ser de links du (Zivago) har præsenteret mig for, meget interessante ud.
Okay. Når du nu fortæller hvad det er for en forstærker - så kan jeg da lige hjælpe dig lidt mere. :D
Sansui AU 7900 var en rigtig god forstærker da den kom frem (den er produceret mellem 1975 og 1977). Det er en faktisk en model som stadig er eftertragtet af nogle HIFI fanatikere grundet dens gode lyd, og ekstreme solide opbygning. På trods af alderen har jeg for nyeligt set den til salg på Ebay til omkring 1500 kr.
Denne forstærker (og mange andre gamle highend forstærkere) spiller faktisk ofte bedre, end mange af de integrede anlæg man kan købe i dag.

Denne Sansui forstærker har faktisk både MM og MC RIAA forstærker indbygget, så der er frit valg.
De tekniske data - som eks. signal / støj forholdet på denne forstærker, er dog bedst på MM indgangen, så jeg vil anbefale at du køber en af de MM pickuper som jeg linkede til i mit tideligere indlæg - eks. Ortofon Red. Det vil du / han få mest ud af - sammen med den pladespiller der er tale om. Så er der iøvrigt også meget stor sansynlighed for, at den kan bruges sammen med en evt. ny forstærker han køber, hvis denne har RIAA indgang.

Hvis du kun vil skifte nål på pickuppen, så skal du have fundet fabrikat / type nr på den der allerede er monteret på pladespillerne - for at du kan få den rigtige.
Hvis det er en decideret Hifi nål, så skal du regne med, at den koster min. 300 kr. Hvis den ikke har spillet i mange år, vil jeg kraftigt anbefale, at du skifter hele pickuppen, da nålens ophæng kan være blevet lidt stift eller mørt, hvilket kan resulterer i dårlig lyd, eller dårlig sporing i rillen på pladerne.

Zivago
Brugeravatar
mimic
Kontakt:

Indlæg af mimic »

Det er da helt dejligt at få så meget historie med i dine svar - Det er god læsning!

Som de fleste nok har gættet er jeg helt blank hvad angår pladespillere og pickupper! ;)
Jeg tænkte derfor på om der er en fælles standard for pickupper, altså om alle pickupper passer til alle pladespillere?

Det ender nok med at jeg følger dit første råd og køber en Ortofon Red - Jeg går ud fra at den passer til hans pladespiller? :)
Zivago

Indlæg af Zivago »

mimic skrev:Det er da helt dejligt at få så meget historie med i dine svar - Det er god læsning!

Som de fleste nok har gættet er jeg helt blank hvad angår pladespillere og pickupper! ;)
Jeg tænkte derfor på om der er en fælles standard for pickupper, altså om alle pickupper passer til alle pladespillere?

Det ender nok med at jeg følger dit første råd og køber en Ortofon Red - Jeg går ud fra at den passer til hans pladespiller? :)
De flest pladespillere bruger 1/2" standarden til montering af pickupen i headshellen. (Headshellen er det yderste af armen hvor pickupen sættes fast - se feks. http://img3.musiciansfriend.com/dbase/p ... 290226.jpg ).
I disse tilfælde skrues pickupen fast med 2 små skruer, som den også gøres på den pladespiller, som du omtaler.
Du kan se et eksempel på sådan en montering på: http://www.audiostereo.pl/uploads/old/p ... 956584.jpg

Der findes andre måder at montere pickuper på. F.eks. er der nogle Sharp og B&O (+ en del andre) pladespillere med pickuper, som bare skydes ind i en holder på pladespillerens arm. Se f.eks. http://www.flickr.com/photos/21147713@N03/2680368883
Ulempen ved dette er, at man ikke bare kan skifte pickup til en type af andet (og evt. bedre) fabrikat . Har man nogle af disse pladespillere i dag, kan det være svært af skaffe nye pickuper. Men de kan dog skaffes hvis man leder de rigtige steder.

Skal man ud og købe en pladespiller i dag, kan det derfor kraftigt anbefales, at købe en der bruger standard pickuper, som skrues fast. (Det gøres de iøvrigt næsten altid på deciderede HIFI pladespillere).

Ortofon RED og de andre jeg har henvist til, burde alle kunne passe på hans pladespiller, da hans pladespiller som standard er beregnet til pickuper der skrues fast.
Du kan se et eksemple på monteringen af Ortofon RED på http://www.audioaffair.co.uk/images/uploads/ORT2MRD.JPG
Som du kan se er den skruet fast.

Zivago
Besvar