Jeg er for nylig gået ind i hjemmebrygning af øl. Det er super godt!
Brygger sammen med to kemikere som har ret godt styr på kemi/bio delen så jeg har sat mig for at lave noget automation/dataopsamling til vores brygning.
Har som det er nu temperaturmålere, relæ, pumpestyring og spektrophotometer (ikke helt færdig). Det jeg dog mangler er noget der enten kan måle densiteten på mæsken (øllet) så alkoholprocenten kan udregnes, eller alternativt noget der kan måle alkohol i den færdige øl.
Jeg har indtil videre være ved at kigge på refraktometre og oscilerende U tube. Kan dog ikke finde nogen guides til hvordan noget af det kan laves digitalt selv. Så jeg er meget åben for forslag.
Det må gerne kunne måles kontinuerligt under hele forløbet.
Derudover så har jeg nogle termodynamik spørgsmål ang. kogning og køling af mæsken/urten. Hvis der er nogen herinde der kender noget til sådan noget må de gerne lige skrive så laver jeg en længere beskrivelse af mit spørgsmål
Digital måling af densitet af en væske
Redaktør: Moderators
Digital måling af densitet af en væske
Dangerman, keep the bongos alive!!!
"Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd." Quote: K.E. Løgstrup
"Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre uden at han holder noget af dets liv i sin hånd." Quote: K.E. Løgstrup