Windows Vista og Netværk

Problemer med computeren, savner du et nyt spil, har du behov for hjælp eller skal du bare blære dig med dit nyeste kabinet. Det er her, hvor alt soft-, hardware og konsolrelaterede spørgsmål stilles. Ligeledes indlæg omkring internet, udbydere, www, ftp, html, osv. hører hjemme her.

Redaktør: Moderators

Besvar
Caballo
Indlæg: 45
Tilmeldt: 25 apr 2003, 18:28
Geografisk sted: A place on earth
Kontakt:

Windows Vista og Netværk

Indlæg af Caballo »

Hej

Jeg har fået en bærbar med Windows Vista og døjer helt vildt med netværksproblemer, det er over LAN, da jeg ikke har noget trådløst netværk endnu.

Problemet er at når jeg går ind i Netværks- og delingscenter og vælger vis hele kortet i øverste højre hjørne. Så får jeg meddelsen Windows kan ikke oprette et netværkskort for den valgte type netværksforbindelse.

Min kammerat har også fået en bærbar med vista og den kunne både finde min bærbar og stationære som kører XP, men kunne ikke gå ind på dem.

Er der nogen som ved hvordan man kommer over dette problem, så jeg kan få forbindelse mellem min bærbar og stationære.
amh
CAs dkbn-luder
Indlæg: 5244
Tilmeldt: 04 okt 2004, 13:22
Geografisk sted: Midten af Dyreskuepladsen

Indlæg af amh »

Brugeravatar
Cokeline
Chart Attack VIP
Indlæg: 3115
Tilmeldt: 22 apr 2002, 05:41
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af Cokeline »

Hvad er der ellers tilsluttet (router, hub switch?)

Trækker den en IP? (Må den jo' gøre når din ven kan se din)

Vis hele kortet har intet med sagen at køre men illustrerer bare en del af dit netvæk.
I'm the scene since 1992! and don't f**k with the Elite ^^
Brugeravatar
UnitedPublic
Indlæg: 1942
Tilmeldt: 27 apr 2002, 21:47
Geografisk sted: Cirkusbygningen i KBH!!

Indlæg af UnitedPublic »

For at din ven kan få adgang til din maskine skal du også have aktiveret netværksregistrering og fildeling.

Start -> Netværk -> Netværks- og delingscenter


Blandt andet skal netværksregistrering og fildeling være slået til hvis du vil benytte dig af det.

Ydermere skal du huske at angive i dine shares om din mate skal have rettigheder til at redigere i dine filer.
Billede
_/\_/\_/\_ If it´s too loud, you´re too old! _/\_/\_/\_
Caballo
Indlæg: 45
Tilmeldt: 25 apr 2003, 18:28
Geografisk sted: A place on earth
Kontakt:

Indlæg af Caballo »

Jeg bruger en switch og har slået netværksregistrering og fildeling til.

Min bærbar med vista kan nu se min stationære med XP, men jeg kan stadig ikke se de mapper jeg har delt.

På XP maskinen kan jeg stadig ikke finde den med Vista, men prøvede lige og spille Football Manager 2008 og kunne sagtens spille det som netværksspil.
DoMiNaToR
Chart Attack VIP
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 22 apr 2002, 14:05
Geografisk sted: Et sted i DK

Indlæg af DoMiNaToR »

Hvis i har Vista/XP home så tjek at i er i samme arbejdsgruppe og hvis i køre norton så prøv at disable det og se om den finder noget.
We came to wreck everything and ruin your lives, God sent us
Billede
Zivago
Indlæg: 1510
Tilmeldt: 24 apr 2002, 16:06

Indlæg af Zivago »

Det problem har jeg efterhånden mødt utallige gange, og jeg har nævnt løsningen i en anden tråd på CA.

Men her kommer den igen:

Hvis du skal dele filer på XP maskinerne, som skal kunne ses af Vista maskinerne, skal du have en patch installeret på XP maskinerne.
Det skyldes at Vista finder ting på netværket på en anden måde end XP. Så XP og Vista kan ikke rigtigt se hinanden på den rigtige måde.
Vista arbejder med den nye LLTD ( Link Layer Topology Discovery , som XP ikke forstår, og microsoft har åbenbart ikke lige tænkt på, at Vista gerne skulle kunne snakke med andre PCèr på et netværk med ældre operativsystemer. (Fjolser) - så de har lavet denne patch, som selvfølgelig IKKE kommer med som en normal opdatering (fjolser igen igen).

Den patch kan du hente på
http://www.microsoft.com/downloads/deta ... f485fa34ea

Installere patchen på XP maskinen – og maskinerne kan se hinanden, og dele filer.

Zivago
DoMiNaToR
Chart Attack VIP
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 22 apr 2002, 14:05
Geografisk sted: Et sted i DK

Indlæg af DoMiNaToR »

Hmm jeg har ikke den omtalte patch installeret, og jeg har ingen problemer med at dele filer mellem mine maskiner (vista ultimate x64, vista 32 buissness, xp pro x64 og en xp home 32)

Edit: det eneste den patch der gør er ifølge ms at fikse så vista kan vise din pc på dens grafiske kort over dit netværk det er alt.
We came to wreck everything and ruin your lives, God sent us
Billede
Zivago
Indlæg: 1510
Tilmeldt: 24 apr 2002, 16:06

Indlæg af Zivago »

Det er muligt at du ikke har problemet. Og det skyldes at der er nogle netkort producenter, der løser problemet i deres drivere.

Som du kan se på beskrivelsen på Microsofts side, er det da også LLTD svartjensten som mangler på XP, som patchen installerer, så XP kan forbinde rigtigt til Vista, og vises korrekt i Vistas grafiske kort Det er også derfor det er XP maskinen patchen skal installeres på, da XP ikke svarer Vista på den rigtige måde.

Iøvrigt skriver Microsoft jo selv: "Denne pakke indeholder Link Layer Topology Discovery (LLTD)-svartjenesten".
Du misforstår hvad der står på Microsofts side.


Endvidere skriver Microsoft: "skal installeres på en computer, som kører Windows XP, før den kan registreres og vises på kortet over netværket" . XP kan selvfølgelig ikke vises på det grafiske kort, da maskinen ikke svarer på LLTD protokollen, da netværket ikke virker rigtigt.

Så nej - det er ikke kun til den grafisk del. Hvis du søger på Google, vil du finde ud af, at der er mange der har løst problemet ved at installere denne patch.

Det her er et kendt problem, som er omtalt mange steder på nettet - og som Microsoft har forsøgt at løse med denne patch. Det kan du læse mere om på Microsfts Technet sider

Jeg har hjulpet mange som havde problemet med denne patch. Men - det er da op til folk selv, om de vil forsøge denne løsning.


Zivago
Caballo
Indlæg: 45
Tilmeldt: 25 apr 2003, 18:28
Geografisk sted: A place on earth
Kontakt:

Indlæg af Caballo »

Jeg har installeret den patch fra microsoft, og jeg har begge mine computere i samme arbejdsgruppe, men kan stadig ikke se min XP computer, når jeg går ind under Netværk på Vista maskinen
Zivago
Indlæg: 1510
Tilmeldt: 24 apr 2002, 16:06

Indlæg af Zivago »

Godt. :D
Med patchen har du nu sikret, at Vista har mulighed for at finde XP korrekt (og omvendt). Det var første step.
Hvis du har chekket, at din firewall - ikke blokerer, så skal Vista nu konfigureres.

På disse links, kan du læse hvad du skal gøre:
http://technet.microsoft.com/en-us/libr ... 27037.aspx eller
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30163/89/

EDIT: Bemærk venligst, at du skal indstille Vista netværket til "privat netværk", da registrering af andre computere og enheder ellers er begrænset !.


Zivago
Besvar